Gå til innhold

3 små


Gjest

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål til deg, jeg:-) Emma har kjempe fæl hoste, høres ut som en hund når hun hoster, og er skikkelig tett når hun puster. I barnehagen i går hang det lapper om at flere barn hadde streptokokker, måtte holde øye med om barna fikk vondt i halsen og feber. Hun var helt frisk i går, fikk hosten i natt.Skal jeg dra på legevakta med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville iallefall ringt. Bedre å gå til legen eller ringe en gang for mye enn en dag for lite. Og så lenge dere måtte holde ekstra øye med ungen, så hadde ikke jeg nølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringt, skulle komme med henne kl11. Hun er frisk og rask i formen utenom den hosten, så håper det bare er forkjølelse..Har vært mye plaget av falsk krupp, så håper ikke det er det som kommer tilbake nå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver virker som typisk falsk krupp, kommer ofte ved lettere forkjølelser fordi slimhinnene i luftveiene er litt "rufsete" og det blir litt trangere plass. Behandlingen er å heve hodeleiet på sengen, puste i kald luft om det blir ille på natten (jeg pleier å stille meg i vinduet og kikke etter biler eller månen eller kanskje vi kan høre en hund - hva som helst, bare de puster i litt kaldere luft - hehe!)

Du kan jo få medisiner som demper hevelsen i luftveiene om du er på legevakten, om det er skikkelig ille. Ellers kan det brukes Efedrin som utvider luftveiene sentralt.

Har hun ikke feber og vondt i halsen (det kan en på 2 1/2 klare å si ifra om) er det nok ikke streptokokker det dreier seg om, men det er jo alltid greit å få en sjekk!

Uansett er det greit for deg å lære deg å kjenne igjen hosten som kjennetegner falsk krupp - slik at du vet hvordan du skal håndtere dette senere:-)

 

God bedring til Emma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har hatt det 4 ganger før, så det virker som det er falsk krupp som er på vei igjen. Har prøvd efedrin før uten at det har virket, har holdt henne ut av døra i kald luft som du sier. Hun er frisk og rask utenom den hosta heldigvis. Da får jeg dra og høre hva de sier, takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tull å dra dit...argh...Var en stresset utenlandsk lege. Han spurte om hun hadde feber og var snørrete, jeg svarte nei. Da sa han at det ikke er falsk krupp og ikke streptokokker, det var det.. Ikke noe lytting eller prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj da, det var da kjedelig - hender man har en dårlig dag:-(

 

De blir ofte vesentlig bedre av hosten etterhvert som dagen lir på, rett og slett fordi hevelsen går tilbake når hun er oppreist, og kan øke på igjen når hun legger seg.

 

Jeg gir alltid nesespray i håp om at den kan virke noe slimhinneavsvellende lenger ned også - har vel ikke medisinsk belegg for dette, men tenker at om det skal være noe snørr, renner det iallefall ikke bak i svelget og trigger mer hoste. Ha det kaldt på rommet hennes, evt ha henne på deres rom der dere kan ha lufting og fortsatt se at hun har dyne over seg for ikke å bli for kald. Da virker jo den kalde luften mot hovne slimhinner.

 

Falsk krupp er nesten mer en tilstand enn en sykdom - da det er forkjølelse som er sykdommen som gir de hovne slimhinnene som igjen da gir den karakteristiske hosten - og jeg har erfart flere ganger at den går over på tur til legevakten, slik at jeg får noen spake foreldre og et frisk-friskt barn inn;-) Da har de bare lært hva som skal til senere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...