Gå til innhold

utenfor livmor?

togutter-08og10

Anbefalte innlegg

Var hos legen mandag og han konstanterte at jeg var gravid. Han så ingen ting på UL, og sa at det kan være en av to muligheter, veldig tidlig graviditet (noe jeg håper på) eller svangerskap utenfor livmoren.

Jeg har småblødd, spottet i ca to uker, men ingenting siden onsdag..

skal tilbake mandag, er så spent. Har hatt litt vondt i magen, men mulig bare nervøs. Når kommer evt symptomer på sv utenfor livmoren?

Fortsetter under...

Hei Kine! Tenkte at jeg måtte svare deg. Jeg merka symptomer i da jeg var 6 fullgåtte uker. Jeg fikk smerter (kortvarige)/stikkninger i den ene siden, og så blødde jeg litt. Blødningen tok seg opp litt, sånn at det nærma seg begynnende mensblødning. Trodde da at jeg hadde en SA. Gikk det legen, og der så de "noe" i en ene egglederen. Målte HCG med to dagers mellomrom, og verdiene var økende (ca.4500 og 4900) Det betydde at graviditeten var aktiv/i vekst. Jeg ble dermed lagt inn til på sykehuset og operert neste dag. Egglederen måtte fjernes fordi den var begynt å sprekke opp, og det var litt blod i buken min - tiltross for at jeg kun hadde moderate smerter/mer presist: ubehag i magen. Det er alså mulig å ikke ha så mye vondt - selv om en har exu - hvis en bare finner det ut tidlig.

Hvor langt på vei mener du selv at du er??

Hvis det er exu du har, så håper jeg at kroppen din klarer å ordne opp selv, og at du slipper operasjon. Og hvis du skulle trenge operasjon, så er det egentlig ikke noe å grue seg for. Det gikk kjempebra, og jeg var på jobb igjen etter en uke.

Uansett: LYKKE TIL!!!!

hei :)

jeg har netopp hatt en operasjon for graviditet utenfor livmoren...

var hos lege på fredag..da var jeg 6+5 på vei og alt så bra ut..på lørdag hadde jeg litt magesmerter men overlevde..sønda kjente jeg absolutt ingenting å alt var bra...mandag morgen da klarte jeg knapt å stå på beina...så jeg dro til legen..fikk gyn undersøkelse å ble sendt på røntgen å der så de ingenting..så de ba meg gå å vente til torsdag for å ta en ny hcg prøve...når jeg kom hjem sa min svigerinne at jeg ikke kunne gå sånn for hvis d var utenfor livmoren var det farlig.så jeg fikk time hos privat gyn å han sa med en gang at jeg måtte på sykehuset for jeg hadde så mye blod i magen å mest sannsynlig var gravid utenfor livmoren...

så da bar det på sykehuset, inn på mottakelsen for så videre en halvtime på gyn avd å rett på operasjon...viste seg at jeg da alså var gravid utenfor livmoren å at jeg hadde ca 3/4 dl blod liggenes i magen...:( hos meg fjernet de også den ene egglederen min siden jeg blødde så mye under operasjonen...

er du i tvil vil jeg råde deg til å få time hos en pirvat gynokolog..jeg følte værtfall at jeg ikke helt kunne stole på sykehuset siden jg fikk det svarer jeg fikk...å ble hasteoperert et par timer senere...

men for din del håper jeg virkelig du bare er veldig tidlig gravid... operasjonen er helt greit...litt sliten i magen og øm litt i etterkant men ingenting i forhold til smertene jeg hadde før jeg ble operert...

vet ikke om du følte dette ble noe bedre men...pengene det koster for en priv ul er virkelig verdt det...uansett...

lykke til :) håper det ikke er noe galt for din del...=)

Takk for svar. Men hvis du har lest på siden her i dag så har du kanskje sett at det var xu jeg hadde. Nokså dramatisk med nesten 2 liter blod i buken. jeg gikk faktisk hos privat gynekolog og han så dessverre ingenting, så det er heller ikke noen garanti.

Lykke til med oss begge for å bli gravid på ny.

jeg går nå sykmeldt etter å ha fjernet ene egglederen. Jeg var gravid i 8 uke og ble ikke tatt på alvor av legevakt/lege. Fosteret satt i egglederen og jeg mistet to l. blod som lå i bukhulen. Noe som gjorde det hele ganske dramatisk. Jeg er glad jeg sitter her i dag, for det kunne gått skikkelig galt. Jeg hadde ikke noe blødning som kom ut. Det var rett og slett helt for jævlig vondt og kunne vært unngått.

Jeg har i hvert fall tenkt å stå på mitt og kreve undersøkelse hvis jeg skulle få slike smerter igjen med tanke på graviditet. Vi som går gravide skal bli hørt og tatt på alvor

Håper alt har gått bra med deg!

Annonse

Jeg ble også operert for EXU i ve eggleder forrige uke, jeg var mer enn 8 uker på vei, men den hadde ikke sprukket ordentlig og jeg hadde bare ubehag i magen. Likevel var det blod i buken og de måtte fjerne egglederen.

Det jeg bare ville tilføye her er at det er ca 10% risiko for at et nytt svangerskap også er utenfor livmor, derfor har alle vi som tisligere har hatt EXU, krav på UL i uke 6 ved neste svangerskap. Det ble jeg informert om på sykehuset.

Lykke til alle!

(Jeg er sykmeldt til og med imorgen, men har veldig lyst til å gå på jobb allerede idag, er i kjempeform egentlig!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...