Gå til innhold

Ks eller vanlig?! HJELP!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hei. er 18 år jeg også. og jeg skal lååååve deg at jeg grudde meg!hadde lyst til å ta keisersnitt. men nå er jeg over 31 uker på vei, og gruer meg ikke noe spes lengre.tenk på at du uansett må gå igjennom dette og at det er værd det!tror ikke du kan velge selv om hva du vil ta keisersnitt. mitt tips er at du tar det vaginalt, best for deg og ungen! der er bedre med noen timers smerte, og litt ømhet etterpå enn å våkne opp med et operasjonssår som vil gjøre drittvondt i flere uker.

håper dette hjalp, hehe =)

Man kan delvis velge selv.. For er man livredd for å føde(sånn som meg) så kan man få innvilget ks. Det kan oppstå komplikasjoner uansett hva man velger...

Dette fant jeg på doktoronline.no:

Risikoen for barnet og moren er minimal ved et keisersnitt, men det er tross alt en operasjon. De aller fleste mødre er raskt på bena igjen, og bare arret på magen påminner om at barnet ble født ved keisersnitt. En ny avhandling av en dansk lege, Thomas Bergholdt, viser at det kan oppstå ufarlige komplikasjoner som f.eks. blodtap under operasjonen ved ca. 6,8 % av de planlagte keisersnittene. De vanligste komplikasjonene som kan oppstå etter operasjonen er betennelse i såret, blærekatarr, livmorbetennelse, hodepine etter epiduralbedøvelse og behov for blodtransfusjon og registreres hos ca. 12,4 %. Det skal dog poengteres at tallene viser komplikasjonshyppigheten ved keisersnitt gjort innen de nyeste former for bedøvelse og operasjonsteknikker som brukes i dag var helt slått igjennom - så en ny utredning vil vise lavere tall. Andre mer alvorlige komplikasjoner er ekstremt sjeldne i Norge.

Keisersnitt eller naturlig fødsel - hva er best?

Keisersnitt er et alternativ til vanlig fødsel og er stadig gjenstand for debatt. Keisersnitt har etter hvert blitt en like sikkert og naturlig fødesmåte som en vanlig fødsel - men det er framdeles opp til legen å veie fordeler og ulemper ved valg av fødemåte.

Også naturlige fødsler kan ha sine komplikasjoner - bl.a. skade av skjedeslimhinnen, mellomkjøttet og endetarmens ringmuskel eller forstyrrelser i seksuallivet. Disse komplikasjonene forekommer f.eks. ikke etter keisersnitt. Dessuten er noen vordende mødre så redde og engstlige for de forestående fødselssveene at det kan påvirke deres daglige liv i uutholdelig grad. I slike situasjoner er det viktig at den gravide informeres om mulighetene til smertelindring samt annen støtte og hjelpemidler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...