Ma-i Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Ja, setter dette her og jeg da. Har bestemt oss fortøybleier denne gangen, ihvertfall den første tiden. Siden de andre har slitt slik med bleieutslett og eksemer. Har gått til innkjøp av brettebleier og snappi, og skal nå strikke ullbukse. En litt tvilsom mann har gått med på det, og tror det går greit. Sparer jo miljøet også , og mye penger i starten. Mulig det blir litt kombi, men ikke de første ukene ihvertfall , er planen. Har kjøpt bleiepose og nett så det bare er å hive inn i maskinen. Håper at dette skal gjøre at vi slipper sår stump med mye gråt denne gangen da. Noen andre?
trollet66 Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 Oi!!! Så langt har jeg ikke tenkt ennå!! Med første mann brukte jeg det noe, men orket ikke med nummer 2, slet med mye utslett på begge!!!! Hva er snappi???
Ma-i Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2007 Snappi er sånn 3-armet plast dings med *kroker* i endene til å feste bleia med. Så den ikke slipper opp. Denne heter Nappi Nippa under bleie tilbehør., http://www.kenguruloftet.no/ Her har de noen av de fine nye stoffbleiene da. Alt i ett bleier Lommebleier Brettebleier
Ma-i Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2007 http://www.mamut.com/stellerommet http://www.krusedull.net/ her er et par til med tøybleier bla.
nicco Skrevet 3. mars 2007 #5 Skrevet 3. mars 2007 Jeg har brukt tøybleier til alle mine 5, og det blir nok det på nr.6 også. Kjøpte noen billige til førstemann, de sleit vi ut. Til nr.2 kjøpte jeg noen som holder utrolig godt ennå. Vet ikke hvor mange tusenlapper jeg har spart!!!Men det er klart at jo flere en kan bruke dem på, jo mer sparer en, og alle har jo ikke 6 unger, men likevel. Ser absolutt ingen bakdeler med å bruke tøy. Om jeg kaster en bleie i søpla eller i maskina, er akkurat like mye jobb. Jeg bruker heller ikke våtservietter, kun i nødstilfellet på reise. Tar heller med meg våte kluter i en liten plastpose, har den oppi der igjen etter bruk og hiver på vask når vi kommer hjem. Har møtt kun negative reaksjoner på tøybleier her jeg bor, til og med på helsestasjonn. Det er stort sett reaksjoner som går på "at du gidder!". Jeg har hatt 4 unger med atopisk eksem, og jeg merker forskjell på dem med papirbleier hvis vi er på ferie. Bleiene blir for tette og de blir varme og får eksem. De sier også at de som bruker tøy blir fortere tørre, alle mine har sluttet med bleier når de har vært ca.2 år. Så er det jo dette med miljø da, som ikke alle er enige i. Du sparer miljøet for 1 tonn avfall, men må jo regne med vaskemiddel og strømforbruk og slitasje på maskinen, men likevel. Jeg er ikke fanatisk, og er vi på reiser eller skal sitte lenge i bil o.l. så tar jeg papir. Papir kan jo ta imot mye mer, selv om det er lite sjarmerende å se små unger med så tunge bleier at de siger ned på knærne....
nicco Skrevet 3. mars 2007 #6 Skrevet 3. mars 2007 Glemte å si en ting: jeg bruker ALDRI stellesalve!! Bruker minst mulig av alt egentlig, skyller oftest ungen under krana, uten såpe hvis det ikke er helt ille. Dette sa en hudlege til meg at var absolutt det beste. Bader ikke ungen hver dag, bruker kun olje i badevannet og bruker ikke stellekremer o.l. Siden flere av mine har hatt atopisk eksem, har jeg jo brukt kremer i forhold til eksemet, men det er johelt unødvendig for de fleste.
sistemann Skrevet 3. mars 2007 #7 Skrevet 3. mars 2007 Vi skal bruke tøybleier iallefall de første månedene. VI får se etterhvert.På de tre andre har jeg brukt vanlige bleier når det har vært mest praktisk. Ut på langre turer og sånn. Babyen, miljøet og jeg trives med tøybleier. Vi bruker nøstebarens brettebleier og ullbukser. Det fungerer bra! Lykke til !
Litenspire *150711*høygravid Skrevet 3. mars 2007 #8 Skrevet 3. mars 2007 Jeg må si at jeg ikke er kjempe positiv til tøybleier, men jeg lurer på at par paraktiske ting. Jeg ser at mange mener de er mer skånsomme for barnet, men blir de ikke veldig våte? Må man skifte oftere enn papirbleier for at det ikke skal lekke? Jeg er mye på farta, i byen, i skogen og rundt omkring. Hva med de skitne bleiene da? Det kan jo bli noen riktig utrivelige bleier å dra med seg rundt omkring iløpet av en dag, eller er det smarte måter å løse det på? . Da jeg fikk førstemann studerte jeg, og han var med meg mesteparten av tiden fra 6 uker til han var 5-6mnd. Da vurderte jeg tøy, men pga lange dager og mye å dra på ble det ikke aktuelt for oss. Tror jeg kommer til å havne på papir denne gangen også.
sistemann Skrevet 3. mars 2007 #9 Skrevet 3. mars 2007 litenspire jo de blir våte. Og kanskje vi må skifte litt oftere. Men min erfaring er at de er våte, men ikke ubehagelige for barnet. Og det var ikke ofte vi opplevde lekkasje Ut på tur, eller andre ganger når det var mest praktisk velger jeg papir..Men noen ganger tar jeg bare med en pose og legger den våte bleien i. Men du er mye hjemme også - og det tvil være med å spare miljøet kanskje for halvparten av bleieavfallet.
Ma-i Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2007 Ut på tur og rundt forbi. Er jo det samme hva slags bleie du har. Du slenger jo ikke ubrytbare papir/plastbleier hvor som helt, og de må også pakkes inn og taes medtil egnet søppeldunk. Så det blir jo ikke mere jobb. Til større barn som spiser fast føde bruker man vel rispapir i bleia, som skylles ned i do med bæsjen, eller kan til og med slenges i skogen, det er jo helt nedbrytbart. Bleieposer kan man kjøpe, og har man vogn eller stellebag er det bare å slenge de oppi der. DEt kan bare åpnes og hives inn i maskinen når man kommer hjem. Det er tette , og man får flere størrelser. Hadde så mye jobb sist gang med ei lita som hadde uriveisingeksjoner, sopp og utslett og vi prøvde 5-6 forskjellige merker, og noen var bedre. Men best var det uten. Så vi fikk mye vask da, fordi jeg brukte bare håndkle inni brillebuksa hjemme. D able hun bedre, ellers så fikk vi tak i såkalt Magic Glove krem med aloe vera, som, ble et beskyttende lag utenpå huden. Men som sagt, alle har hatt problemer med utslett og annet, og det tåler dårlig parfyme og annet, så derfor velger vi en naturlig løsning denne gangen for å se om det hjelper. Og slik det er nå er det jo like lettvint som med papirbleier. Regner med at det blitr et par Fuzzi Bunz eller andre typer Lommebleier etterhvert.
Akershus36 Skrevet 5. mars 2007 #11 Skrevet 5. mars 2007 Oj so moro å høyra erfaringar! Eg har lurt på å tore å prøva tøybleier, og har testa tanken på eit par venninner. Det har berre vore negative reaksjonar blant dei som ikkje har prøvd! Heldigvis har eg ei venninne med 4 stk som brukte tøybleier med førstemann. Fekk eit litt meir nyansert syn der, ho verken anbefalte eller fraråda, men sa at det var heilt greitt med førstemann. Har enno ikkje turt å lufta det med sambo, han har allereie advart at han ikkje er sterk med bæsjebleier ... MEN - det er han som har hatt atopisk eksem og generelt er meir følsom, so kjem til å poengtera den delen (om det er miljøvenleg bryr han seg ikkje so mykje om dessverre, so kan ikkje bruka den). Har framleis lenge igjen (19+1) heldigvis, god tid til å påverka!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå