Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Var til legen en tur idag men lillegull p.g.a eksem. Kremen vår funka ikke, har bare blitt verre. Legen sa det så litt bettent ut. og skrev ut en salve med kortison og bakterie drepende. Men vi får vel ikke hentet den ut før mandag. Hva tror dere? Kan jeg bare rett og slett rense med pyrisept eller klorhexidin for så deretter smøre på en fet salve?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 Hvor sitter eksemet? Dere har ikke mulighet til å hente ut resepten i mårra da? Klorhexidin på eksem svir forferdelig mye, så det tror ikke jeg du bør gjøre. Dessuten er det som regel gule stafylokokker som forårsaker infisert eksem, så klorhexidin er ikke det beste middelet mot det. Pyrispet er nok litt mildere og bedre for eksemet. Dette er hentet fra www.eksemskolen.no Infisert/ væskende eksem Infisert eksem betyr at det er kommet bakterier i utslettet. Utslettet blir mer hissig og ofte vil det begynne å væske og etter hvert dannes skorper. For at eksembehandlingen skal bli vellykket må bakterieinfeksjonen behandles effektivt. Aktuelle behandlingsmetoder er: Kaliumpermanganatbad (KP-bad): Bad som tørker ut væskende utslett. KP-oppløsningen (3%) fortynnes i vann. Brukes som karbad til hele kroppen eller lokalbad, eventuelt fuktige bandasjer som legges på utslettet. Bad ca. 10-20 min. en gang daglig til infeksjonen er under kontroll, vanligvis 5-7 dager. KP misfarger huden, tøy og badekar. For å unngå misfarging av negler, kan de smøres med vaselin eller neglelakk før badet. Badekaret må skures straks for å unngå misfarging, alternativt kan badeplast benyttes (fås på apotek). Alsol væskeomslag: Virker hemmende på bakterier og sopp. Omslag av bommullsstoff klippes til i passende størrelser til å dekke det aktuelle området, fuktes med væsken til det er gjennomvått, og legges på utslettet. Omslaget ligger på minst 10-20 min., gjerne lengre. Bakteriedrepende kremer: Kremene kan virke irriterende og bør vanligvis ikke brukes lengre enn 3-4 dager. Kaliumpermanganatbad er et bedre middel for å holde bakterietallet nede, og man vil ofte klare seg uten slike kremer Når betennelsen er dempet kan man smøre på kortison, når eksemet er tørket inn kan man begynne med kortison. Om barnet ditt er plaget eksem anbefaler jeg dere å komme til en hudlege, almenleger er dessverre ikke særlig god på eksem som regel.. Hilsen mamma til en jente med eksem
Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2007 Eksemet sitter på armene nedenfor albuene og nedover benene. Det er verst på armene. Ringte søstra til xen min og hørte litt, så det ble til at jeg rensa med pyrisept og deretter smørte på vitapan. Håper det duger! Tusen takk for et utfyllende svar iallefall! Skal lese grundig igjennom og se om jeg kanskje må begynne med noe av de behandlingene for infisert atopisk eksem.
Aprikose Skrevet 3. mars 2007 #4 Skrevet 3. mars 2007 Eksem: se det jeg svarte ovenfor. Canoderm fra Sverige som de nå har fått hit hjelper. Kun på apoteket. Den behandler og styrker huden, men er det ille må man bruke steroidekremer e.l., dvs med hydrokortison o.l. Min første datter som nå er 6 (har nå vokst det av seg) hadde atopisk eksem og vi brukte den, i perioder måtte vi også ty til litt kortison. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå