Gå til innhold

Huff, litt flaut,men....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi er usikre på navnet på snuppa vår, og hun er straks 8 mnd nå. Er det fryktelig teit å skifte??? Det var egentlig jeg som "kom på" navnet, og vi likte det begge to i begynnelsen, men jeg har hele tiden vært usikker innerst inne. Spurte sambo idag, og han også er ikke heeelt komfotabel med navnet heller. Grunnen til at vi ikke har tenkt på å bytte tidigere er at vi ikke har funnet noe annet navn som passer 100%, og at vi ville gi det navnet hun har nå en "sjanse". Hva synes dere? Tok det lang tid før navnet passet eller var det full klaff med en gang? Hadde dere ville skiftet hvis dere fremdeles var i tvil etter så lang tid?

 

(bare for at jeg synes at det er litt flaut så er jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

litt rart å bytte nå kanskje men jeg ville nok gjort det om jeg var sikker på at jeg ikke ville ha det navnet på jenta mi... har dere funnet et annet navn dere vil ha??

 

hvis dere ønsker å bytte burde dere gjøre det nå iallefall babyen vil jo sikkert fort bli vant til å bli kalt noe annet;) verre når de er større og vet hva de heter osv...

 

for min del var jeg veldig sikker på navna til jentene mine med engang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en skikkelig gjennomgang av navneboken en gang til, sett opp alternativer da vel. Vi brukte veldig lang tid for å finne navnet til eldsten og nå til minsten. De to siste navnene som sto igjen da vi skulle ha navn til eldsten var Håkon og Edvard - og vi trakk pusten og valgte Edvard! Det var kjempeskummelt, for det er vel ikke det vanligste navnet. Men hadde vi valgt Håkon hadde det jammen vært 3 av de i klassen;-.) Trives godt med navnet nå!

 

Om dere ikke er helt komfortable så synes jeg dere skal ta en god gjennomgang for å se om det er noe annet som heller kan falle i smak - og om dere klarer å bytte. Heller nå enn senere;-)

 

Jeg har en venninne som hadde dobbeltnavn - og valgte selv senere å benytte mellomnavnet som sitt fornavn. Var litt rart å bare bytte navn når jeg skulle prate til henne, men jammen vente vi oss til det også! Og hun var over 25;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke ville byttet selv, men vet av ei som la til et navn foran det allerede eksisterende navnet på sønnen sin. Så ble det ikke så stor forskjell liksom. Men det er jo lov. Og jeg skal ikke dømme noen:) Gjør det dere føler er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje synes at det er litt sent å skifte navn. Men samtidig så er det vel mye bedre å skifte navn nå, enn å skulle gå hele livet og synes at navnet ikke passer. Har dere funnet noe annet navn dere heller har lyst til å bruke og som dere synes passer bedre da?

 

Mannen min og jeg hadde bestemt at sønnen vår skulle hete Karsten allerede første gangen vi begynte å snakke om oss og barn... For omtrent fem år siden. Egentlig synes jeg navnet er litt "gammelmodig" og i starten syntes jeg det var litt rart at en så liten baby skulle ha et sånt "gammelt" navn. Men jeg synes det går seg mer og mer til. Det hender i blant at jeg stopper opp og tenker over navnevalget vårt fortsatt, men jeg er egentlig mest fornøyd!

 

Jeg tror i hvert fall at jeg ville tenke meg godt om før jeg byttet navn, kanskje dere har blitt mer vant til navnet enn dere egentlig tror?! Og så ville jeg vel i hvert fall ha sørget for å ha byttet navn før barnet begynner i barnehagen, etter det vil det bli mer komplisert. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Tror nok vi skal ta en gjennomgang av navnelista som vi skrev før hun ble født. Saken er at hun har to navn, vi bruker begge, men det er ingen som passer alene, hvis dere skjønner. Og vi har ikke funnet noe navn som passer bedre, det er det som er litt dumt. Hadde vi bare hatt ett annet navn :S

Syns det er litt flaut og dumt å skifte nå, for nå har jo familie og venner vent seg til navnet, vi har brukt det på kort og takkekort, hun har pass og hun har fått gaver med navnet inngravert, menmen. Sambo mener at det ikke skal være noe hinder for å bytte. Men det er den følelsen av at det er ikke heeelt henne og at jeg ikke blir 100% komfortabel med navnet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fant guttenavn og jentenavn før fødsel begge gangene, som baby skulle få...og gutten på snart 4 har verdens vakreste navn..og det samme har tuttemora vår på 7 mnd...så jeg bare elsket de navna før barna var født, og føler det fremdeles slik!

 

hadde jeg vore deg, hadde jeg fremdeles beholdt navnet hennes, men lagt til et mellomnavn som dere liker, og kalt henne for det, så kan folk selv velge hva de kaller henne, enten med det navnet de når har blitt vant til, eller det nye eller begge! og folk dere møter fremover kan jo dere bare presentere henne med mellomnavnet da, så bruker de det automatisk...

 

kjente ei Beate i mange mange år før jeg fikk vite at hun er døpt Ingrid Beate...men hun skriver bare beate enda...hun er over 30 år....men tror besteforeldre og slikt brukte ingrid i tilegg...

så dere kan trygt gjøre hva dere vil!!

om dere velger å skifte helt, går jo også, men hva om dere ikke liker det om nye 8 mnd, eller hva om dere da angrer på byttet??

 

håper dere finner noe som jenta blir fornøyd med...hehe

 

lykke til, kan ikke være lett fo rdere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har et annet navn som dere mener passer bedre, kan dere jo bruke det første som mellomnavn? Så blir det en glidende overgang. Bør jo tenke på at hun skal ha et navn hun ikke blir mobba for osv.

 

Hos oss hadde vi kommet opp med to-tre alternative navn, men Ingrid var det vi likte best. Da hun ble lagt oppå meg etter fødselen, var vel noe av det første jeg sa "Dette er en Ingrid!"(etterpå, full av lystgass, spurte jeg - Det ble vel ei jente?) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...