Lillypia Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Føler jeg trøbler litt med ammingen, enda jeg vet jeg egentlig ikke har lov å klage. Har masse melk, snuppa på 2mnd legger på seg og teknikken er i orden. Men fra ca. 17-18 og utover til vi legger oss rundt 23, sitter jeg stort sett og ammer hele kvelden....Hver time eller også enkelte dager flere ganger i timen.Vet at mye av spisingen er kosesuging da datteren min har et stort sugebehov, men vil ikke ta smokk. Føler bare kveldene forsvinner bort til amming, og alt som skal gjøres må gjøres på formiddagen.....Eneste hvis hun sover på kveldstid får jeg "ammefri"..... Huff, godt å få det ut:)
Expat Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 Det er 100% normalt å ha det slik! Og spedbarnstiden er kort... Du kan ha fordel av en dupp eller to på ettermiddagen, det hjelper. Skal dytte en tråd til deg...
Aga:-) Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 Her skal du få noen oppmuntrende ord fra meg: Du er kjempeflink, og du gjør nå verdens beste jobb for jenta di! Selv om det er slitsomt, frustrerende og veldig hemmende for annen aktivitet, er det nå du gir jenta di det hun trenger aller, aller mest: Mat, kos, trygghet, ro og hvile etter dagens strabaser. Babyer blir slitne av alle nye inntrykk, og de trenger så sårt en trygg havn. Dessuten øker hun din produksjon av melk, fordi hun begynner å bli stor og trenger mer melk. I løpet av dagen produserer kroppen noe mindre melk, derfor må hun spise oftere på kvelden. Jo mer hun får i seg av den fete ettermelken, som hun får mest av på kveldstid, jo større sannsynlighet er det for at hun kan få en god soveøkt om natta. Ja, det er slitsomt å ha en liten baby. Det er tøft når en plutselig er "redusert" til en matestasjon, en som ikke lenger kan gjøre det en selv ønsker når en ønsker det. En svær overgang! Samtidig er det ikke så lenge det er slik. Om en måned eller kanskje tre får du kveldene for deg selv igjen, heldigvis. Hvis du slapper av i sofaen med jenta di i favnen, tar et dypt sukk og tenker med deg selv: Hvor viktig er det å få gjort alt i huset? Jeg måtte bare resignere da førstemann min var liten, og bare erkjenne at ja, amming tar hele kvelden, også ofte hele natta og dagen i starten... Det er nå den nydelige, lille perfekte skapningen din er bitteliten og fullstendig hengiven deg:) Jeg har nå tenåringer i hus, og tro du meg, det er ingen dans på roser når de ikke er like hengivne lenger;) Oppsummert: Jeg og sikkert mange med meg kjenner seg veldig godt igjen. Dødsslitsomt, men det er nå du også har den unike muligheten til å legge beina på bordet og si: Sorry, den klesvasken kan jeg ikke brette nå, jeg ammer...
Lillypia Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2007 Åh, tusen takk begge to. Den der trengte jeg:) Var utrolig godt å lese de ordene der. Dere er supre. Skal gå ned på suta, plante meg godt foran tv'n i sofakroken og slappe av med snuppa i fanget resten av fredagskvelden nå. Det har jeg fortjent;)
findus Skrevet 3. mars 2007 #5 Skrevet 3. mars 2007 Jeg så det var noen her på en annen tråd som nevnte at med bæresjal ol. kan man faktisk amme samtidig som man gjør andre ting. Jeg har ikke erfaring med det sjøl, men det høres jo veldig fint ut å slippe å sitte pal hele kvelden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå