Anonym bruker Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Ja, lukk øynene for virkeligheten og røyk i vei!! Det er jo det dere gjør. Velger ut det som høres best ut , for da smaker røyken bedre! Stakkars barn som havner i sånn emager. Det er jo hundre ting til man kan føye på listen som blindpassasjer ikke har nevn her. For eksempel at man øker sjangsen med krybbedød 50% når mor røker under svangerskap! Dette er fakta , vist etter forsking og ikke noen bare tror! Lav fødselsvekt, svekket lungefunksjon, sosiale problemer som ikke trenger å komme før barnet er ganske så gammel, konsentrasjonsvansker+++++++ Ja, name it!! Dette er bare noen av tingene som KAN skje!! Og dette er bevist etter nøye forskning!! Så lek i vei og ta sjangser med banets liv! Fordi om det gikk bra med naboen som tok sjangsen med å røyke under svangerskapet, så trenger det ikke gjøre det med deg! Men for all del, det er jo værdt sjangsen..... er jo bare barnet ditt det er snakk om lissom! VÅKN OPP, slutt å sutter å gjør noe med problemet i stede for å synes synd på dere selv. Kun viljestyrken det kommer an på. Det var vanskelig for oss alle, men valget var værtfall enkelt for meg. Barnet mitt kom fremfor mine egoistiske lyster! Heldigvis )
Pissi80 Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 Gravide som ikke røyker kan få syke og små barn de også...
haidi:0) Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 selvfølgelig kan de som kutter røyken og ikkerøykere få små og syke barn, men da er det iallfall ikke røyken si skyld og de har gjort det de kunne for å unngå skade på barnet... Jeg hadde iallfall ikke klart å leve med den visshet at det kanskje var røykingen som gjorde barnet svakt/sykt.....
blindpassasjer Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 Slutta i løpet av få uker da jeg fikk blå strek jeg, så ingen dårlig samvittighet her. Regner med du er den anonyme som omtrent mente ungen til hun som ikke fikk det til helt var garantert skadet, hvilket du ikke kan si med noe som helst i ryggen. Reagerer på hvordan noen, les deg, setter seg på sin høye hest og rakker ned på andre, provoserer meg bare noe sånn helt inn i ryggmargen med den alle laster jeg ikke har er verst holdningen.... Mistenker i grunn deg for å være feit eller ha andre laster som du føler at blir litt mindre hvis du bare kan finne noe negativt som du ikke gjør og henge deg opp i det. Helsen til barnet ditt er nok et resultat av din helhetlige helse som er sammensatt av mye mer enn hvor vidt du røyker. Jeg anbefaler ingen å røyke i svangerskapet hverken på grunnlag av naboen eller noe, men man kan henge seg alt for mye opp i enkelte detaljer til det bare blir fanatisme og tåpelighet igjen. Alle de farene du ramser opp skal nok ikke jeg nekte på at øker ved røyking, hadde jeg ikke trodd på det ville jeg nok ikke ha latt være selv men legg av deg den om å være bedre enn de andre fordi du fikk det til, hva vet du om livet til henne du rakket ned på? Mulig hun er fantastisk flink og gir barnet sitt ekstremt gode vilkår i forhold til sin livssituasjon. Vi lever ikke alle i samme verden vet du. selv om jeg og du kanskje er noen bortskjemtre individer med forholdene lagt til rette så blir det litt for enkelt og si... Og jada hvis forholdene ikke er perfekte vil vel du si at hun burde hun jo selvfølgelig ikke få barn, men personlig ville jeg heller hatt astma eller konsentrasjonsproblemer med meg som ballast enn din holdning til dine medmennesker! Stakkars barn som havner i sånne mager siden man tross alt før eller siden må ut....
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #6 Skrevet 5. mars 2007 Ehhhhhhhhhh, noen er litt i ubalanse her tror jeg... Jeg har kun skrevet om de fakta som er kommet ut av forsknin, om hvor skadelig røyk er! Hvem er det som kommer med personangrep som er helt på jordet her?????? Kun DU! I tillegg så bommer du jo så sykt! Patetisk ass. Jo, kjempe feit jeg sjø....1.80 sm og 60 kg )) Ja, den svei gitt! Så barnslig og ute av stand til å takle grunnlegende informasjon at du faktisk må begynne å våse om alt mulig tull! Som ikke har noe med røyk å gjøre. Stakkars mennesker som er i rundt deg da må jeg si, som rakker ned på overvektige folk, mennesker med andre plager for KUN å prøve å beskytte ditt egne ego! Å nei, ikke jeg som går på personlig angrep her. Bare forsvarer meg etter at du begynte å trekke alle mulige feile konklusjoner ut av det blå! Bra det er flere som er enige med meg her inne da. Jeg støtter Haidi og Vuggi Vuggi helt ut!! Så nei, ikke kun jeg som har skrevet alle innlegene her. Faktisk flere en meg som vet fakta og ikke driver å bortforklarer ting )
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #7 Skrevet 13. mars 2007 trodde desse sideene skulle være en motivasjon til de som røykte eg. dette er jo helt absurd!! eg har endelig klart å slutte å røyke! er stolt av meg selv, men vil ikke si at det er desse sidene som har hjelpt meg.. ønske de som røyke lykke til med røyke sluttt, eller ned trapping av røyken:) eg føler med dere. er eit tungt steg!! var ekstrmt vanskelig men så absolutt verdt det:) eg vil ambefale dere å lese "endelig ikke røyker" den hjalp meg mye og støtte fra famiel hjalp meg og godt, ikke desse sidenen her!!
Gjest Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 Tror du at dette innlegget hjelper???? Skjønner ikke at du gidder å legge deg opp i hva andre gjør med sitt liv og sitt barn. Det er opp til hver enkelt.. Så slutt med trakaseringen.... Det passer seg ikke.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #9 Skrevet 27. april 2007 Jeg kjenner faktisk att jeg blir sint når jeg leser innlegget ditt. Tror du ikke att alle mødre ville ha sluttet å røyke når de var gravid om de klarte? Er du så naiv???????????????????? Vi er da ikke monstre. Ikke har jeg lyst til å verken miste barnet mitt nå som jeg er gravid eller att det skal dø i krybbedød,men skjebnens veier kan ingen bestemme,verken jeg som røyker eller du som ikke røyker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Så hva som skjer med våres barn er det noen andre enn oss selv som bestemmer. Har faktisk en frisk og fin 4 åring hjemme selv om jeg røykte i svangerskapet med han. Så kom heller med noen konstruktive råd og hjelp for hvordan vi kan slutte å røyke enn å drive med skremselspropaganda, det har vel aldri hjelpt på noen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Å hadde det hjelpt så var det vel ingen som hadde røykt!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #10 Skrevet 27. april 2007 Håper du som skrev dette innlegget ikke kjører bil,spiser lite stekt kjøtt,spiser mye grønsaker som er veldi godt vasket,holder deg unna fet fisk,ikke koser med katten osv. Husk att alle disse tingene kan skade ditt ufødte barn. Vil du drive med skremsel og sette ting på spissen så er vi flere som kan det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! For hadde det komt ann på viljestyrke så hadde alle klart å slutte........Jeg blir så lei av hele tiden å høre på sånne naive personer som deg,røykere er de som vet mest om skadene en kan påføre seg selv og andre,å hadde det bare vert viljestyrken det kom ann på så hadde ingen røykt!Må ikke tro att en driver med dette bare for å være stygg! Jeg elsker mitt barn like mye som deg, det skal du bare vite. Så legg deg ned i ro og ikke gjør noen ting,helst ha maske på,for luften er nesten like forurensende,først da skal vi snakke om egoistiske lyster.........
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 29. april 2007 #11 Skrevet 29. april 2007 Fekk bare lyst på ein ny røyk eg... Og blåse den rett i tryne ditt... Svigerinna mi har ei datter med kronisk bronkitt, verken mor eller far røyken!!!! Eg venter nå nr tre og har faktisk røykt gjennom alle svangerskap. Eg kan ikkje påstå at eg har dårlig samvittighet. Min sønn var 4 kg ved fødsel, og dattera mi 3,5 kg... Er dette lite? Eller kanskje dei kommer til å bli dumme? Hmm... Søstera mi føde 6 uker for tidlig. Jenta var 2,2 kg. Ingen som røykte der heller. Og eg har fått begge mine like over termin. Ikkje fei alle under samme teppe. Røyking aleine er ikkje det væreste du kan utsette barnet for. Kombinert med dårlig kost, stressa mor, hardt fysisk jobb o.l. kan faktisk være verre. Koker ikkje flasker heller eg... Kanskje eg morder ungen min når den kjem ut da? Fy faen for noe tull... Slutt å bry deg om kva me røykere gjør. Ta pedofile og barne mishandlere heller, mye verre dei!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #12 Skrevet 7. mai 2007 stakkars deg, hvor gammel er du.Skal ikke dette være et sted vi kan kose oss og få hjelp og støtte av andre i samme situasjon. Ingen er vel mer klar over enn de som røyker at det ikke er bra for barnet.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #13 Skrevet 7. mai 2007 KAN få syke barn helt sant men det kan de uansett det er IKKE noen vitenskapelige bevis for at det er en sammenheng mellom røyking og svangerskaps komplikasjoner eller missdannelser eller allergier for barn..... Jeg røyker 20 for dagen ca og mitt barn er perfekt...han utvikler seg akurat som alle andre barn... Og ikke døm oss fordi vi røyker...hva vet egentlig du da? Er du gud? Vet du hva som kan skade barn eller ikke? 'Du er sikkert en av de fisefise mennesker som setter nesen sin i sky og ser ned på andre mennesker som ikke passer inn i din perfekte verde....men hvet du hva? Sånne mennesker passer ikke inn i min verden...og i min verden er barnet mitt friskt og fint.....og det er faktisk ALT som betyr noe her i verden
Gjest Skrevet 13. mai 2007 #14 Skrevet 13. mai 2007 Helt enig. Synes så mange hisser seg opp pga at andre røyker. Tenk så mange som utsetter barna sine for ting i oppveksten. Jeg har trappet ned så mye jeg klarer. Og tar veldig gått vare på de større barna mine. Så jeg er ikke noen dårlig mor for det. Det virker som mange tror at å røyke er det verste man kan gjøre mot barna sine. Sånn er det faktisk ikke.
Gjest Skrevet 13. mai 2007 #15 Skrevet 13. mai 2007 det er tydelig at røykinga er ett sykt ømt punkt til røykere for dere går til angrep som hissige hunnkatter tvert noen våger å si hva de mener om røyking under svangerskapet.. har sett det så mange ganger nå, hvor ille forsvarsposisjon dere går i med en gang og kaster ut unnskyldninger og kjeft i hytt og pine over at folk våger påpeke den skaden dere muligens kan påføre barnet i magen!! Vet dere all respekt til dere som har slutta og som prøver å slutte uten unnskyldninger og tull, som prøver deres aller beste å få det til!!! Hilsen ei som slutta å røyke for babyens beste selv om hun fortsatt noen ganger menenskelig nok har lyst på!!!
Gjest Skrevet 13. mai 2007 #16 Skrevet 13. mai 2007 menneskelig skulle det stå* i tilfelle noen anonyme vil drepe meg for skrivefeil:P
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #17 Skrevet 16. mai 2007 Tigern: Det er da ikke det det er snakk om her, at vi unnskylder at vi røyker.... Det er bare det at vi vet allerede alle farene ved å røyke, og prøver på hver vår måte å gjøre noe med det. Og vi må leve med den dårlige samvittigheten hver dag. Så det siste vi trenger oppå alt annet er ennå en som forteller oss hvor ille og fæle mennesker vi er.... Dette er jo først og fremst en side for å motta motivasjon og støtte, slik at man forhåpentligvis kan klare å slutte, ikke sant? Som en annen litt høyere opp skrev- hvis all den skremselspropagandaen hadde fungert ville jo ingen røykt ,spesielt ikke under et svangerskap.... Så kanskje andre metoder fungerer bedre enn å rakke ned på oss ennå en gang?... Mvh ennå en anonym....
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #18 Skrevet 16. mai 2007 vel jeg skrev all respekt til dere som prøver ikkesant? poenget mitt var egentlig at det virker som om dere blir alt for hissige i forhold til hva dere burde blitt... man blir som regel det når man føler seg truffet..
Genusa&Andreas3mnd Skrevet 16. mai 2007 #19 Skrevet 16. mai 2007 Men det er klart man føler seg "truffet" når man vet at man utsetter babyen sin for risiko ved å røyke...og alikevel ikke klarer å gjøre noe med det.... Jeg personlig blir ikke så sint av dette, prøver å være ydmyk,- men det er klart at respekt går begge veier... Og jeg har aldri blitt mer "hetset" med enn her inne på Bim i hele mitt liv... Folk skal få lov å ha sine meninger, men det er jo måten ting blir sagt på som gjør noen forbanna her inne, og må jo si at jeg forstår reaksjonen. Og man når jo ikke fram med budskapet når folk går i usannsynlig forsvar og blir sinte, ikke sant?
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #20 Skrevet 16. mai 2007 jeg skjønner den, jeg husker selv hvordan jeg var som røyker.. med gru faktisk når jeg tenker over hvor lite hensyn jeg tok til mennesker rundt meg som jeg nok plaga med røyken min uten å tenke over det eller bry meg.. jeg hadde mine unnskyldinger jeg å.. jeg røyka jo de tre første månedene av svangerskapet og hadde unnskyldninger for det.. men den samvittigheten derer snakker om, som gjør at dere blir så sint når noen gnir inn ting og gjør den verre.. det var den som fikk meg til å slutte.. hvær dag har jeg lyst på en røyk men jeg klarer ikke dytte unna samvittigheten, derfor er jeg røykfri.. burde ikke den samvittigheten være nok til å klare å slutte eller trappe ned?
Genusa&Andreas3mnd Skrevet 16. mai 2007 #21 Skrevet 16. mai 2007 Jo den burde jo det, og det er jo det som er så inn i hel.... merkelig! Hva burde gi en mer motivasjon enn en baby i magen din som får i seg det du gjør av røyk?? Men alikevel så går det ikke.... Jeg prøver å ikke bruke unnskyldninger overfor meg selv, og har åpen dialog med både familie, jordmor og fastlege om dette. Jeg vet alt om skadevirkninger, alikevel så klarer jeg ikke stumpe røyke helt.... Kjempeflott at du klarte det!! Men hva skal man si om seg selv?
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #22 Skrevet 16. mai 2007 men du har sikkert trappet ned? bare det er en start:) jeg sluttet sammen emd min mor og det som fikk meg fra å lure meg selv til å smugrøke var at hun var så stolt av meg som ikke røyka og etterhvert har den samvittigheten bygget seg opp slik at jeg ikke klarer å røyke uansett om jeg vil eller ikke. Du kan jo prøve å kutte ut de beste røykene feks.. den etter maten.. den på morgenen, de som føles ekstra gode(for de er de verste å slutte med).. og alle de røykene som egentlig ikke smaker men man røyker av vane kan kuttes ut.. etterhvert om du er opptatt med noe annet så vil du se at det er ikke mange røykene i løpte av dagen du faktisk har behov for ift avhengigheten.. det er jo en start.. prøve å gjøre noe annet hvær gang du tenker du kanskje skulle tenne deg en røyk.. og når du røyker slukke den etter de tre - fire første trekkene.. for det er bare de første trekkene som er gode .. vet ikke hvilke andre råd jeg skal gi jeg, selv sluttet jeg på julaften, bare sto opp den dagen og var opptatt med masse og tente aldri noen røyk og deretter fortsatte jeg sånn.. bytta ut røyk med sukkerfrie drops da:) Du kan jo prøve i morgen feks (en dag man er opptatt med mye) å i allefall drøye til lenge på dagen før du tenner en røyk, se hvor lenge du klarer la være å tenne en:) belønne deg selv med en ekstra is feks hvis du klarer å røyke bare tre røyk (bare ett eksempel.. sett deg ett mål om ett maxantall du får lov å røyke)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #23 Skrevet 25. mai 2007 off da -tigern!!!!--------Tenk hva du utsatte babyen din i 3 mnd!!!!!!! Bra du har klart og slutte men hallo...Er du så jævla mye bedre enn noen andre her?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #24 Skrevet 18. juni 2007 ganske enig med deg der røyker nesten 20 om dagen jeg også men barnet mitt er helt friskt!!!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #25 Skrevet 18. juni 2007 du virker ganske i ubalanse selv du etter min menig ut ifra den barnslige skriften din tror jeg du er ganske fjortis i hodet ditt la andre få gjøre hva de vil og pass på deg selv!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå