nungo Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Hjelp meg, kjære jenter, som har erfaring med EL tester. Nå er det over 1 år siden vi startet prøving med nr. 2 men så langt har vi forsøkt uten "hjelpemidler" - har blitt gravid to ganger på den måten, men dessverre også mistet to ganger. Siste SA var i auguat og foreløpig har jeg ikek blitt gravid igjen. Nå har jeg innset at vi kanskje må være litt mer seriøse i prøvingen og ikke bare la lysten styre. OK, jeg har talt dager og forøskt på aktiv prøving hele perioden med 1-2 dagers mellomrom, så helt useriøse har vi ikke vært, altså. Uansett, i dag har jeg gått til innkjøp av EL tester for første gangen i mitt liv - og HJELP HJELP for en omfattende og vanskelig bruksanvisning da! Jeg er en av de som ALTID leser bruksanvisninger veldig nøye og får helt hetta om jeg ikke greier å følge den til punkt og prikke - er helt sikker på den ikke virker om jeg ikke gjør alt 100% korrekt. Så hjelp meg dere - hvor viktig er det f.eks. at det har gått 4 timer siden man tisset sist? Hvilken dag bør jeg begynne med testing (har 28-30 dagers syklus)? Når på døgnet er det best å teste? Og når bør vi ha sex i forhold til når testen evt. viser eggløsning? På forhånd takk for hjelpen :-) Og god helg - håper jeg får positiv EL test i løpet av helgen!
Dolly Duck Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 Hei! 1. Det er greit at det går 4 timer for at du skal ha klart å samle nok urin til at lh-stigningen viser. Så bare la det gå omtrent 4 timer (tror jeg har fått positiv etter 2 timer også, men dersom du vil være sikker, venter du 4 timer) 2. Dersom du har 28 dagers syklus, skal du begynne testingen på dag 11. (tror jeg har begynt på dag 10 for å være sikker...) 3. Du kan godt teste med morgenurin, men noen mener stigningen kommer om ettermiddagen/kvelden, og at det derfor er best å teste på denne tiden av døgnet. Har hørt om noen som hadde "gått glipp av" stigningen dersom de bare hadde testet om morgenen fordi de opplevde negativ om morgen, positiv og kvelden, og negativ neste morgen igjen. Mine er som regel positive om kvelden (men jeg har også el-smerter så jeg vet når jeg skal teste). 4. Man sier det beste er at svømmerne ligger i kø og venter når egget slippes. Altså er det best å ha sex dagen før el, og på samme dag som el er (jeg fikk nettopp beskjed om å ha sex slik av en gynekolog). 5. Husk at når testen er positiv, kommer du til å ha el 12-36 timer ETTERPÅ. Så vi har sex når den slår ut (for at svømmerne skal ligge og vente) og så gjør vi det igjen neste dag og kanskje dagen etter det igjen og... De sier vi skal "spare" svømmerne, men det har vi aldri brydd oss om, og vi har da blitt gravide 3 ganger... Masse lykke til!! =)
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 Hei, Hvis syklusen din er 28-30 dager anbefales det at testingen starter på dag 12, hvor dag 1 er den første dagen i mensen. Man kan visst teste når som helst på døgnet, men jeg har lest at det allikvel lønner seg å teste på ettermiddagen. Testen viser ikke at du har eggløsningen, men stigningen av LH-hormonet setter i gang selve eggløsningen. Eggløsning kommer ca 12-48 timer (noen steder står det 12-36timer, andre steder 24-48 timer) etter postiv el-test. Man har størst sjanse for å bli gravid den dagen testen er postiv og dagen etter, men dagen før og 3. dagen etter positiv test kan også. Det er visst ekstra bra hvis sædcellene allerede er der når egget kommer og sædcellene kan under optimale forhold leve i flere dager. En test anbefaler at man ikke drikker for mye 2 timer før man tar testen, fordi for store mengder væske kan minske konsentrasjonen av hormonet i urinen din. Tror ikke det er krise hvis du har tisset 2-3 timer før. Jeg har lagt merke til at min LH-stigning ikke varer så lenge og at jeg derfor må teste 2 ganger i døgnet for å få med meg den. For meg har det hjulpet veldig å følge med på andre kroppsignaler som el-slim som jeg har fått 1 dag før positiv el-test. Når el-slimet har kommet har jeg testet 2 ganger i døgnet. Lykke til!
martine68 Skrevet 2. mars 2007 #4 Skrevet 2. mars 2007 DA melder supertesteren over alle testere seg til hjelp vet du. El-testen er den eneste testen jeg alltid får positiv på. Du bør begynne å teste på dag 11 hvis syklusen er 28 dager. Det sies at man bør teste på ettermiddagen da man oftest har lh-stigning da. Men det må gå 4 timer uten tissing før man tester så jeg har erfart at det praktisk talt er umulig å få til med mindre jeg ikke drikker noe fra lunsj og til jeg er hjemme på ettermiddagen. Jeg har forsøkt dette noen ganger men synes det blir for slitsomt. Hos meg slår testen uansett ut på morgenen. De gangene jeg har testet positivt på ettermiddagene har jeg også testet positivt morgenen etter. Ikke alle har lh-stigning så lenge så du må nok prøve deg fram. Synes det er minst stress med å teste om morgenen jeg. Vet ikke om jeg skal gi deg noe sex-forbud før el, men har nå lest her inne at mannen bør "tømme seg" 5 dager før el for så spare på sakene til det er el-tider. Lykke til med testing og el. klem fra
Beth Skrevet 2. mars 2007 #5 Skrevet 2. mars 2007 Eg testar også på morgonurin med CB digital, og det slår ut kvar gong. Eg er samd med Martine i at det er stress å teste på ettermiddagen. Det høver ikkje med mine do-vanar, for å seia det slik... Eg startar testing på dag 10, men eg reknar ut ifrå 27 dagar, så du kan sikkert starte ein dag seinare. Lykke til med testinga! Klem frå
nungo Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2007 Tusen takk alle sammen :-) Skjønner jeg er kommet til rett forum for den slags spørsmål! Da skal jeg prøve å holde meg (mine tisse-vaner tilsier også at det kan bli vanskelig å holde seg 4 timer; desuten klarer jeg ikke å la være med å drikke på 4 timer; må har vann ofte, jeg.) Er på dag 11 i dag, så det er ved å være i seneste laget for å begynne testing, skjønner jeg. Har dog ikke hatt noen EL slim ennå og det bruker jeg å ha. Rart at det ikke står noe i testen om at egløsning først skjer 12 timer etter positiv test; det står bare at sjansen for å bli gravid er størst i løpet av de nesten 48 timer. Men, men med alle disse ekspert-rådene tror jeg det skal komme til å gå greit! Tusen takk igjen, hva skulle jeg gjort uten dere?!
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #7 Skrevet 2. mars 2007 For å gi deg enda mer informasjon, i en artikkel på www.babyverden.no står det: "Mannens sæd kan overleve i opptil seks dager i kvinnens fruktbare sekret, men det er mest realistisk at den overlever i en til tre dager. Kvinnens egg kan overleve i opptil to døgn, men dør vanligvis i løpet av det første døgnet. Det er innenfor disse tidsrammene at unnfangelse er mulig, og sjansen er større dersom sæden allerede finnes i egglederen ved eggløsningen." "..eggløsning vanligvis finner sted mellom klokken 16 og 19"
skifer Skrevet 2. mars 2007 #8 Skrevet 2. mars 2007 Jeg ville startet testingen senest dag 12. I tillegg teste både morgen og kveld. Jeg har rask LH topp selv og ville ikke fanget opp el da jeg drev og testet om jeg ikke gjorde det både om morgenen og i firetiden på ettermiddagen,og det hendte faktisk jeg ikke fikk skikkelig pos,selv om temp indikerte i ettertid at el hadde vært. Selv om el ofte inntreffer mellom kl 16 og 19 er ikke det noen fast regel,dessuten slår el testen ut 24 til 48 timer Før el.. Sex før el er jo det beste som du vet.. Så ville nok ikke ventet på utslag med å ha sex,ville uansett ,sørget for litt kos på forhånd,for selv med to tester om dagen kan du misse lh toppen. Ble kanskje litt "over"info her,vi har jo prøvd lenge begge to og vet det meste men men..siden det var litt relevant i forhold til testingen så..ja du vet..bla bla.. Lykke til da vennen..nå er det sannelig på tide at noe posiotivt skjer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå