Gå til innhold

Juni: Er det de største barna som er raskest ute motorisk?


~Endorfina~

Anbefalte innlegg

Eller har det ingen sammenheng?

 

Jenta mi er sånn midt på treet, både størrelse og utvikling (tror jeg...)

 

Pr i dag: Snart 8,5 mnd, ca 8,8 kg, ca 70 cm

 

Motorisk: Raser rundt på gulvet og reiser seg oppetter ting. Sitter ikke så veldig lenge om gangen. Sitter mye på knærne og holder seg fast i møbler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller kanskje motsatt? :-)

På helsestasjonen sist, var det gruppetreff. Vi er da to juniunger og tre juliunger. Ei av juli-jentene var bare 5,6 kg! Knøttlita var hun, men hun både satt, krabbet på fire og reiste seg opp. Min "koloss" på 9,7 kg ruller bare. I går begynte han så smått å åle seg litt framover. Jeg har hørt om flere sånne knøttsmå som har vært veldig tidlig ute. Men jeg har da også hørt om store unger som er tidlige, så det er ikke godt å si.

Det som er sikkert, er at jenter er litt tidligere enn gutter, i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8,5 mnd var han 68,5 cm og 7970 g

 

Reiser seg etter bord/møbler, sitter stødig og setter seg opp selv, krabber, sitter på knær og leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesnupp er lang og slank og (veldig) tidlig ute motorisk... Hun var 7,5 kg og 70 cm da hun var 7 mnd, og nå reiser hun seg opp etter alt, står, og går rundt bordet. Hun går også når vi holder henne i armene, og setter seg opp selv og er veldig selvstendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noen sammenheng! Gutten vår er kortest og veier minst av alle guttene på barselgruppa, likevel var han den som rullet rundt og rundt først, reiste seg opp på to først og begynte og krype/krabbe først. Han setter seg ikke opp selv enda da, det har et par av de andre babyene begynt med, ellers har han vært tidlig ute! Liten, sterk og kjapp. Synes i grunnen det er litt deilig siden jeg alltid får høre at han er liten, skulle jeg fått høre at han var treig i tillegg hadde jeg blitt lei meg tror jeg. Dumt at vi skal kommentere så fælt egentlig... Naboen vår får alltid høre hvor tykk babyen deres er, og de synes jo ikke det er noe hyggelig heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias er ikke akuratt stor :) 7360 gram og 70 cm. Jeg synes han har har kommet ganske langt motorisk nå.

 

Åler seg RASKT rundt på gulvet, er overalt nå ja :) Åpner skuffer, klemmer fingre, river ut av vedkorva hehe :) Han reiser seg opp i grinda og slikt, sitter stødig som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja også er han blitt sååå flink til pinsettgrepet da :) tar brødbitene fint mellom tommeltott og pekefinger begynte med det for en ukes tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er ca som din.

 

8 mnd og en uke, 8,7 kg, 69 cm.

 

Raser rundt, reiser seg opp ved å klamre seg til møbler/lekegrinda, setter seg av og til på rumpa, sitter mye på knærne.

 

Hehe, hun sitter ofte og gynger fram og tilbake når hun sitter på knærne; ser skikkelig ut som om hun rocker til musikken. =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt er vel litt stor da....var 11350 og 76 på siste kontroll

han kryper i kjempe fart...reiser seg og går rundt møblene..slipper seg og står ei lita stund alene....setter seg selv....han er overalt...mater hunden og prater masse for tida :) han sitter både på rompa og på knærne.....sitter stødig som f..er så selvstendig blitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen samenheng; lillemann har hele tiden vært stor, men motorisk er han ikke av de aller raskeste. Han blir 9 mnd om ei uke! Har ikke veid han siden han var 7 mnd: Da var han 9500 og 74 cm

 

Tror det avhenger av mye mer enn bare størrelsen; genetikk og miljøer vel så viktig!

De siste ukene har vi vært litt syke hele gjengen så da har vi ikke vært så aktive, men nå er vi friske igjen og det går virkelig unna med den motoriske utviklingen; bare på noen dager har han lært seg å reise seg langs møbler og blitt så stødig.

Ellers så setter han seg ikke opp selv enda; men sitter super stødig og kommer seg kontrollert ned på magen. Åler i rask fart bortover gulvet og er på vei å stille seg opp på alle 4! Spankulerer stolt rundt når vi holder han i hendene.

Finmotorisk synes jeg han er kjempeflink; tar mat med tommel og pekefinger og putter det imunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...