Gjest Skrevet 2. mars 2007 #1 Skrevet 2. mars 2007 Min lille gutt på 4 uker er blitt så grinete den siste tiden... Ikke sånn smerteskrik, men mer behovskriking! Bleia er tørr, kos får han masse av, og jeg triller turer slik at han skal få nok søvn! Eneste som gjør ham fornøyd er puppen. Tidligere var han god og fornøyd etter å ha lagt 15-20 min ved ene brystet, men så begynte denne "klagingen" så jeg begynte å legge ham til det andre brystet ei kort stund etter han var ferdig på nummer 1. I en kort periode virket han nogen lunde fornøyd med dette, men så var det på an igjen... Nå skal det være sagt at han aldri kobler seg av brystet selv, men jeg kobler ham av enten når jeg blir sår, han har sovnet, eller jeg merker at det er kosesuging! Dette skjer i løpet av 15 min-30 min! De siste par dagene høres det mest ut som at han får i seg godt med melk om morgenen, men at det dabber av utover dagen og da kan det nesten høres ut som at han sjelden svelger og får i seg noe... Kun de første minuttene jeg hører at det kommer melk ut! Når jeg da skal klemme ut for å smøre inn brystvortene etter amming, virker det som at det er mindre! Hvis jeg har mindre melk, hvorfor skjer dette? Jeg ammer jo ofte, drikker nok vann, prøver å spise regelmessig og er ikke sjuk... Hva kan jeg gjøre for å få mer melk? Tror ikke brystvortene mine tåler amming oftere og vi har ikke gitt ham flaske enda! Hadde håpet å unngå det en stund til, da jeg koser meg sånn med amminga! Tror foresten ikke det blir tid til noe pumping, han er ofte på puppen! ;o)
Gjest Skrevet 2. mars 2007 #2 Skrevet 2. mars 2007 Har foresten lite søvn noe å si for melkeproduksjonen? Blir jo mye aming på natterstid.
Aga:-) Skrevet 2. mars 2007 #3 Skrevet 2. mars 2007 Det høres faktisk helt normalt ut, spør du meg;) Ofte er det slik, hvert fall har mine tre vært sånn, at når de har våknet av "nyfødtdvalen" (sånn ca etter tre-fire uker), har det blitt mer låt i dem. Dessuten er det jo helt vanlig at de har litt vondt i magen, og da spesielt på ettermiddagen. Det er jo også etter 4-6 uker at mange barn viser tegn til kolikk eller generelt mageondt... Det eneste som har hjulpet for mine barn, er puppen.Puppen er et fantastisk universalmiddel mot alt vondt og dumt for babyer. Den representerer varme, trygghet, godhet, ro og ikke minst mat. Den har også en smertelindrende effekt. Så lenge gutten din liker seg ved puppen, kan du kanskje la ham ligge der? Kosesutting gjør at din produksjon av melk øker, her er det tilbud og etterspørsel-prinsippet som gjelder. Jo mer du ammer, jo mer melk får du. Uansett må du være ytterst forsiktig når du kobler ham av, lirk en finger inn først slik at vakuumet oppheves. Hvis ikke kan du fort bli sår og øm. Du (og de aller fleste andre ammende mødre) har mer melk om morgenen og formiddagen, og etter hvert som dagen går produseres det litt mindre. Det er derfor babyen gjerne vil ha pupp oftere, og de kan selvfølgelig av den grunn også bli litt urolige. Det er helt fullstendig normalt og vanlig å ha mindre melk om ettermiddagen og kvelden, og det betyr ikke at du holder på å miste melka. Hvis du går inn på www.ammehjelpen.no, kan du lese masse der om hvordan øke produksjonen og om mange andre ting ift amming:) En siste ting: Hvis du føler behov for å gjøre andre ting mens du ammer, og amming er det jo stort sett det det går i når de er små, så anbefaler jeg deg veldig å investere i en bæreanordning (sjal eller slynge, babybjørn, o l). Det er helt genialt! Du kan amme ham mens du tar oppvasken;) Lykke til!!!
pingu-72 Skrevet 2. mars 2007 #4 Skrevet 2. mars 2007 Hvis du lurer på om du har for lite melk og lillegutt er mye sulten, gå innom helsestasjonen for å veie 1-2 ganger i uka, det er den beste sjekken syns jeg!
Hoppetussa Skrevet 3. mars 2007 #5 Skrevet 3. mars 2007 5-6 våte bleier i døgnet er en grei indikator, vektoppgangen(ta gjerne en tur iil hs i uka om du er usikker), økedøgn forekommer ofte når de er en mnd gamle. Hvor ofte spiser han da? Er du trøtt og sliten av nattamming, kan det bli mindre melk. Men samtidig er nattamming gunstig for melkeproduksjonen. Se ellers tråden nedenfor her om ting som opprettholder/øker melkeproduksjonen.
findus Skrevet 3. mars 2007 #6 Skrevet 3. mars 2007 det går jo til og med an å veie (med bleia på) før og etter en amming, så vet du nøyaktig hvor mye han har fått i seg - bare husk å ikke skifte bleia før _etter_ veiing nr 2 hvis den skal skiftes:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå