Gå til innhold

Stikking i puppene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som kjenner stikking i puppene? Det stikker i begge to, noen dager stikker det flere ganger om dagen. Det er ikke i forbindelse med amming. Synes dette er til tider ubehagelig. Har det noe med melkeproduksjonen å gjøre? Har et nurk på 6 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså ikke under amming? Stikker det i hele puppen? Forandringer på puppen?(sår brystvorte, hvit brystvorte?) Har babyen din et hvitt belegg i munnen?

Skrevet

Hos meg stikker det, og det er vondt. Når jeg ser etter,så drypper brystene når det stikker. Det er med andre ord de første dråpene som er vonde. Merker det nesten ikke v amming, for da går det så fort over, men merker det på den puppen som han ikke spiser fra.

Vet ikke om det er noe å gjøre med det. Har hatt det sånn i 3 dager

Skrevet

Det er nok utdrivningsrefleksen du kjenner. Det kan skje når som helst, selv om du ikke ammer eller stimulerer brystvortene på noen måte. Det kjennes ikke alltid like godt når man ammer fordi man da "distraheres" av ungen som suger. Prøv å kjenn etter neste gang du ammer, så kjenner du det sikkert.

Skrevet

Det kan være sopp eller Raynalds fenomen, hvis du ikke opplever det under selve ammingen. Spørs litt hvilke andre symptomer du har.

Skrevet

Jeg tipper også at det er utdrivningsrefleksen. Du kan lese om det under utdrivningssmerter på ammehjelpen.no. Hos meg har utdrivningssmertene blitt mindre. Har baby på 3 mnd.

Skrevet

Jeg har vært inne på tanken om det kunne være sopp, men synes det er rart at jeg hovedsaklig kjenner det når jeg ikke ammer. Synes det har blitt verre de siste dagene. Kan heller ikke se at babyen har spesielt hvitt belegg på tunga.

Skal lese om utrivingsrefleksen - takk for svar :-)

Skrevet

Leste nettopp at sopp kan medføre smerter også etter amming. Nå ble jeg veldig i tvil. Ammet for over en halvannen time siden, men det stikker fortsatt. Mulig jeg bør kontakte lege på mandag for å forsikre meg om at det ikke er sopp...

Skrevet

Det stemmer, sopp kan medføre smerter etter amming, og babyen din trenger ikke ha sopp/synlig. Sopp behandles normalt ikke med mindre det er til plage for mor eller barn.

Det kan også være noe "uskyldig" som Raynalds fenomen! Les om det på ammehjelpen.no. Kjenner du deg igjen i symptomer på sopp eller Raynalds da?

Skrevet

Nå har jeg lest om dette Raynalds fenomen, men jeg er fremdeles usikker. Særlig i det ene brystet stikker/brenner det oppover i brystet, opp mot under armen. Noen som har vært borti det samme? Blir veldig usikker og bekymret, og vurderer om jeg skal kontakte lege på mandag.

Om det skulle være sopp - er det farlig om man går med det over lengre tid uten behandling? (det har jo vært der en stund, mener jeg)

Skrevet

en annen mulighet er jo å at du kjenner at brystet fyller seg - fylningssmerter - også helt ufarlig ;-)

Skrevet

Sopp skal normalt ikke behandles med mindre det er til plage for mor eller barn - så ikke farlig om du har gått med det lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...