Gå til innhold

Egget fester seg ikke - operasjon for endo først?

Anbefalte innlegg

hei dere kloke damer, jeg har gjennomgått mitt første forsøk nå, men egget fester seg ikke. Har også vært kjemisk gravid tidligere - etter "naturmetoden".

Jeg har ikke fått noen forklaring på hvorfor egget ikke fester seg av legene på Riksen, annet enn "min alder" og at eldre egg har dårligere kvalitet.

Nå sitter jeg selvfølgelig her og tenker på hva som kan bedre sjangsene for å lykkes i neste forsøk til våren/sommeren.

Jeg har endometriose og ble operert i 2000. Siden har jeg ikke hatt noen operasjon til tross for ekstreme menssmerter og infertilitet.

Det jeg lurer på nå, er om jeg bør opereres før neste forsøk/utsette neste forsøk til etter en operasjon.

En annen ting er at legene har satt meg opp på Flare up neste gang også, dette til tross for at sykepleieren på avdelingen sier at for endometriosepasienter passer vanlig regime bedre, for da går man lenre på spray og endometriosen tørker inn.

Jeg er nemlig redd for at egget ikke fester seg pga endometriosen.

Er det noen der ute som har vært borti noe lignende? Eller som har råd?

Fortsetter under...

Hei Måneskinnsjenta!

Så leit at egget ikke festet seg! :-( Men godt å høre at du er så positiv og allerede tenker rundt neste forsøk! :-) Jeg har ikke noe direkte råd til deg, men vil bare si at jeg synes du stiller viktige spørsmål. Min erfaring med helsevesenet er, (dessverre), at det lønner seg å skaffe seg masse informasjon selv, slik at man kan stille de rette spørsmålene, og at man alltid er nødt til å tenke selv!

Jeg synes du skal be om en oppfølgingssamtale med lege på klinikken, for å oppsummere forsøket. Så kan du stille spørsmålene dine også der. Ifth det du har hørt om flare-up og endo, og operasjon. Men det er lurt som du gjør å spørre her først, så kan du ta med deg synspunktene herifra til samtalen. Håper det er noen her som har noen erfaringer el tips til deg!

Lykke til! :-)

Hei

Jeg har faktisk lurt på det samme. De to siste innsettingene har det vært veldig vanskelig å sette inn egget, og den siste gangen i januar brukte legen 25 minutter før han fikk satt inn egget. Og det var faktisk ganske vondt, det var helt annerledes enn den første gangen, da kjente jeg jo ingenting...........

Etterpå tenkte jeg mye på om det kan ha vært endometriosevev som "var i veien" og som gjorde at det var vanskelig. jeg hadde min siste opersjon i nov 2004....................

Hmmmmmmmmmmm, må ringe sykehuset og sjekke tror jeg!

Hvordan var det for deg å sette inn egget? Tok det lang tid?

jeg har ikke endometriose, men jeg kjenenr en del som har det og e fleste blir operert/ satt i kunstlig overgangsalder eller går på ultra long protokoll .

Jeg tror jeg ville bedt om det.. elelr gått på de riktige p pillene en stnd på frhånd.

Google litt etter informasjoner.. ikke kun stol på legene.. de har tross alt ørten pasienter pr dag og har ikke alltid nok tid til å sette seg nøye inni alt.

Tusen takk for svar alle tre!

Jeg skal ta med meg spørsmål til neste samtale - som blir over telefon. Jeg ba Riksen ringe meg over helgen angående dette.

Jeg har også lest en del på ekspert-forumet til Endometrioseforeningen. Der ser det ut til at dr. Hausken i Haugesund anbealer operasjon eller lang protokoll før ivf/icsi.

Jeg må si jeg lærer så mye av å delta i formumene og lese på nettet. Jeg er mildt sagt skuffet over hvor lite informsjon og "opplæring" omkring dette med infertilitet og endometriose jeg har fått av legene. Har lest meg til det meste på BIM og ellers på nettet.

Finetine :) - for meg gikk innsettingen veildig greit. Jeg har ikke så mye endometriose. Men jeg har lest meg til på www.endozone.com at jenter med lite endo ikke nødvendigvis blir lettere gravid enn de med mye endovev. Har man lite endo, kan det tyde på at livmoren holder "veksten" nede, men det betyr også at det skapes en "allergitilstand" i slimhinnene som også gjør det vanskeligere for egget å feste seg. Noe sånt noe.

En annen ting som jeg leste på www.endometriose.no, er at dr. Hausken sier at noen ganger er det lurt at endojenter står på Prednisolon (kortison) en kort periode etter egginnsetting for å holde på egget. Jeg skal spørre Riksen om dette.

Takk for alle svar. Hva skulle en gjort uten BIM-venner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...