Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I vår barnehage serveres det kaker, saft, gelè, is, sjokoladepålgg ukenlig. Hjemme prøver vi å holde slike ting til helgene - og det irriterer meg at barn som enda ikke er blitt 2år skal få dette servert så ofte.

Har lyst til å klage, men er jo redd for å bli den upopulære mammaen. Er jo sikkert de foreldrene som synst dette ikke gjør noenting.

Hvordan ville dere reagert om jeg sendte inne en slik klage til deres barnehage?

Synst nesten at alle eller ingen må få slikt søtt- så jeg kan jo ikke bare si at de ikke skal gi til min sønn.

Fortsetter under...

Det er sikkert flere som kanskje syns det samme som deg, men som ikke tør å si ifra. I de fleste bhg, prøver dem å ikke servere så mye søtt utenom når det er en spesiell dag.

Så hvis du syns det er for mye søtt, så syns jeg at du kan klage på det. Ta det opp på foreldre samtale eller foreldre møte. Bhg skal uansett respektere deg og dine ønsker.

Målet til bhg som sønnen min går i, er å være en sunn bhg. Der er det melk eller vann til å drikke om dagen. Ikke noe annet. Mat som tomatsuppe, fiskekaker, cornflakes...osv. Søtsaker får dem bare hvis det er en spes dag. Om noen har bursdag eller det er en feiring.

Hva som foreldre tar med til barnehagen på bursdager synes jeg bør være opp til hvert foreldrepar/forelder, men i det daglige mener jeg at det er galt at barna skal få syltetøy HVER dag, likeså prim og andre søte pålegg.

Det er kommet nye retningslinjer vedr kosthold i barnehager, men jeg har ikke lest disse enda. Har du?

Annonse

Tror ikke jeg ville vært redd for å si fra om at det blir for mye. En barnehage burde ikke ha sjokoladepålegg. Synes det er greit med saft og kaker/is eller gele til spesielle anledninger, men ikke hver uke!

I vår barnehage har de varmmat eller spesiell frukt på bursdager, hvilken får bursdagsbarnet velge. Kaker er ikke savnet i forbindelse med feiringen. Da kan heller barnehagen ha boller, kaker og is de gangene de har opplevelser med ungene som dette passer til. (Karneval, nissefest osv...)

Jeg ville definitivt reagert positivt! Ville bare tatt opp temaet, ikke sendt inn klage... da virker du mer misfornøyd :-)

• 2 uker senere...

Skjønner at vi er litt anderledes...siden vi har en åpen løsning med ca 100 barn, blir det ikke servert kaker etc ved bursdager. Har hatt kake på barnehagens busdag, boller og is kanskje fem ganger ila året. Det mest usunne er vel strengt tatt at vi har hatt kakao med på tur nå om vinteren. Tror ikke barna savner sukkeret engang, har masse frukt da...

Jeg hadde absolutt tatt dette opp. Sjokoladepålegg i barnehage? Nei, vet du hva! Hos oss er det heller ikke søtsaker til bursdagsfeiringen i barnehagen, og barna aksepterer det uten problem. Bursdagskake blir det selvfølgelig hjemme i familiebursdag og barneselskap.

Jeg skjønner hva du mener med den upopulære mammaen som klager. Men om du ikke vil at de skal gi din sønn alt dette, så syntes jeg du skal si det. Vi har barn i bhg som foreldrene ikke vil at skal få saft og sjokoladekake feks. Og det er helt greit. Vi har kake på spesielle dager, og foreldrene bestgemmer hva de vil ha med på bursdager. Hvis du ikke vil at sønnen din skal få kake, så kan du sende med noe annet. Du kan for eksempel la det stå en eske med tom og jerry kjeks der, så kan barnet ditt få ett par kjeks. For de fleste barn er dette helt greit. Kan selvsagt hende at barnet strekker seg etter det de andre har, men jeg har som sagt bare gode erfaringer med det : )

Gjør det du føler er riktig for deg og ditt barn.

I barnehagen der jeg jobber har vi nesten ikke noe søtt i det hele. Me har boller kun i spesielle anledninger, det samme gjelder snop. Snop har vi når nissen kommer og på karneval. Da får de en liten sjokolade. Vi har og en sjelden gang vafler og saft (På et år ca 2ganger....)Vi har fokus på at maten skal skal være sunn og god. Til middager har vi fisk, kylling mm

Lite søtt som blir servert der guttungen går. Fikk brev fra en annen barnehage i går som guttungen skal begynne i og der sto det faktisk i vedtektene at goderi, brus, og annet søtt ikke skulle medbringes i barnehagen.

Deilig å vite det da :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...