Gå til innhold

Noen som har erfaring med oppussing og små barn?

Hoppetussa

Anbefalte innlegg

Tror det er noen av dere som holder på med oppussing nå?

Vi har et hus på 100 kvadratmeter, og det er forsåvidt stort nok nå. Men om vi skal ha søsken til Ingrid, blir dette huset for lite. Det er dessuten noen "tunge tak" vi må gjøre med dette huset snart også, skifte vinduer, rør må skiftes - og da vil jeg gjerne ta det i slengen med påbygning.

Uansett - det hadde vært fint å høre deres erfaringer, når er det "lurt" å bygge på, i forhold til barnets alder? Noe sier meg at det hadde egentlig vært greit å gjøre det før hun kan gå? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen erfaring enda, men skal begynne nå snart...

Vi flytter om 14 dager og etter at vi har flytta inn skal hele kjelleren pusses opp..

Tror det beste er å ha barnevakt noen timer om dere skal holde på.. Ikke lett å gjøre så mye med en aktiv liten krabat!

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusset opp alle rommene i huset for halvannet år siden, og gjorde alt selv. Nå kommer vi til å sette bort det meste - unntatt maling, gulv, o.l. Tenker jo på at det kan bli upraktisk de dagene vannet og strømmen er borte og sånt, men heldigvis bor mamma og pappa et (usannsynlig langt) steinkast unna, så håper vi kan få være der litt også.

Pusse opp kjeller ja, det krever jo litt jobb og det? Er jo en del ting å tenke på der som en ikke trenger å tenke på i de andre etasjene - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er midt i oppussing, har gått veldig fint så lenge vi får hjelp av familie. Så mennene i familien tar oppussing, damene tar barna og vasking/rydding. Har ei på 2,5 år og, det har ikke vært noe problem å pusse opp med henne her. Kanskje lettere, fordi hun synes det er kjempe morro å se på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint, men vær forsiktig med malingstyper. Akryl er visst bannlyst, men det er jo bare å spørre etter mest mulig giftfri maling på butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert fint å pusse opp med en liten en... Men jeg tror nå jeg ville anbefalt å pusse opp før du får flere. Vi har jo gjort bittelitt her hjemme, det har gått greit, men ikke alltid Karsten er så tålmodig når vi ønsker å få gjort noe. Og i blant trenger man fire hender, så ting tar litt tid. Tenker som så at det i hvert fall må være enklere å pusse opp mens man har ett barn enn når man har to... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan oppussing og barn! Har mye av begge - hehe!

Det har faktisk fungert veldig greit her hjemme i forhold til at Nora har vært så liten, det er først nå når hun beveger seg mer rundt at vi må passe noe mer på. Men det er jo rasende gulvkaldt her, da - det er vel en av grunnene til at vi pusser opp! Derfor krabber hun aldri rundt i body og strømpebukse! De to andre har selvfølgelig greid seg veldig fint. Det var en periode da rommet til Hedda plutselig fikk tre døråpninger (rommet hennes skal bli en gang), og hun var veldig fornøyd hun. Da lå hun nemlig bare to meter unna sengen min, og kjente nok at veien var ekstra kort til storesengen, ja!

All oppussing bør planlegges godt for at det skal gå unna med forholdsvis få "knirk". Vi har hele tiden hatt bad/dusj, men i en periode hadde vi ikke badedør - kom langt med et gammelt dynetrekk da, ja! Strøm var vi foruten noen timer en onsdag ettermiddag, ble jammen både kaldt og mørkt, men elektrikerkompisen forbarmet seg over oss før sin egen middag, og vips var det både varme og lys igjen! Vi har ikke vært hjemme når de har byttet store vinduer i stuen osv.

Og så har jeg jammen hatt hyggelig lunsj sammen med god snekkerkompis i lange tider nå:-)

Vi har lagt ny drenering, pigget opp kjeller for å senke gulvet og legge varmekabler, tre tilbygg på huset (soverom, spisestue, garasje og nytt inngangsparti), nytt bad - og har igjen å bytte taket, bad/vaskerom i kjeller, kjøkken og stue. Når vi tar kjøkkenet blir det nok endel brødmat i en periode, men vi er rasende gode på temporære løsninger - finner sikkert et sted å ha komfyren enn så lenge!

Det viktigste når en er i en oppussingsperiode er å kjenne at en har nok tid, og ikke stresse med å få dette fort unna. Er prosjektet så stort som vårt blir en utslitt og utrolig lei før en blir ferdig om en ikke unner seg noen pauser. Og så er det å prøve ikke å se alt rotet, men rydde rundt der en er i det daglige... Det er jeg blitt god på, ja!

Lykke til! Du får fortelle oss hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å - det var god tilbakemelding! Høres ut som samme planer vi har. Virker som om dere har gjort mye selv, men nå kommer vi til å sette bort mye(bortsett fra maling, gulv og lister).

Vi var litt sprø da vi flyttet inn her vi, reiv ned ALT, jobba som et uvær i en mnd(jobba 100% i tillegg, og jeg hadde en eksamen i slutten av mnd),sa opp leiligheten og flytta inn - soverom var ferdig, og toalett og dusj fungerte. Resten gjorde vi på sommeren(jeg er lærer og har laaang ferie, så jeg gjorde mye) - så det der med stress vet jeg alt om! Vi sa vel etterpå til hverandre at når vi overlevde den måneden, overlever vi alt!

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...