Gå til innhold

Er det noen her som har samlet noen faktatall?

Anbefalte innlegg

...Det hadde vært så greit å slå i bordet med under ks-samtale at så og så mange prosent revner totalt, så og så mange blir inkontinente, så mange blir/får senskader.... så mange barn blir allikevel tatt med hastesnitt, osv...

kontra...

...så og så mange PLANLAGTE snitt får komplikasjoner som.... og så en del faktaopplysninger om dette.

Har for øvrig ventet en MÅNED på tilbakemelding etter første samtale nå, og det har ikke engang hjulpet å ringe for å purre på samtale nr. 2, så nå begynner jeg å bli ganske sint. Like greit, så får jeg slått VELIDIG i bordet når jeg endelig får en samtale!

Fortsetter under...

I siste utgave av bladet Gravid har de tall på totalrupturer (skikkelig fæle revninger..). Norge lå på skandinaviatoppen i totalrupturer, fire ganger høyere enn Finland. For nøyaktige tall, sjekk bladet.

Hvis du ikke er redd for litt engelsk, kan du også printe ut rapporten fra de amerikanske helsemyndighetene, som slår fast at det er medisinske fordeler og ulemper ved både vaginal fødsel og planlagt snitt, og at det ikke går ann å anbefale det ene (f.eks vagina fødsel..) framfor det andre. Linken ligger i en tråd rett under her.

Skal se om jeg finner noe annen statistikk og, men problemet er at alle planlagte snitt i Norge regnes under ett også de som er planlagt pga en medisinsk årsak. I USA kommer planlagte snitt ved ellers friske mødre (f.eks pga angst) i en egen katergori som het Casearian Delivery by Maternal Request. Det sier seg selv at det kan bli flere komplikasjoner ved KS pga medisniske grunner, og at statistikk som blander disse kategoriene derfor kan bli noe misvisende.

Mye av de vi kvinner regner som komplikasjoner (f.eks revning) regnes som "vanlig" av legestanden og registreres ikke engang som en komplikasjon ved vaginal fødsel.

Men skal som sagt se hva jeg kan finne :-)

Takker og bukker for alt som kommer. Den rapporten fra USA var interessant, men amerikansk... Det beste hadde vært noen norske, ferske rapporter. Men klart det er fint å vise til den amerikanske også.

Prøver ellers å skrive et brev, men får ikke bestemt meg om hvor personlig det skal være. Får vel bare å prøve å skrive fra "levra"!

Annonse

Tror ikke det gjøres så mye forskning på dette feltet i Norge. Fortsatt bare 5 prosent av KS som skjer etter mors valg, mens i USA er KS tallene oppe i 30 prosent. Derav også mer behov for forskning.

I tillegg er ønsket KS et av de siste tabuer i Norge. Her skal alt helst skje "naturlig", jfr saken i Aftenposten her om dagen der jordmorforeningen uttalte at det var alt for mye at 1/3 av Oslokvinner fikk epidural. For "Vi må jo huske at smertestillende er en nødøsning". 66 prosent av kvinnene i Oslo ender altså opp med å føde uten smertestillende. Sier litt om ideologien som råder på fødestua...

Fant forøvrig heller ingen relevante tall på SSB. Men kan for ordens skyld dobbeltskjekke på tidsskriftet for norske lægeforening.

Har tittet litt på tidsskriftef for deg, men som du ser skiller ikke engang forskerne her hjemme mellom komplikasjoner ved KS etter ønske (dvs frisk mor og barn)og komplikasjoner ved planlagt KS av medisinske årsaker. Dermed blir ikke tallene representative.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1325196

"smertestillende er en nødløsning"???? herlighet. blir helt kvalm når jeg hører det. stakkars kvinner som føder vaginalt og ikke får smertestillende når de ønsker det. skam at jm avgjører det.

jepp, ks VAR riktig valg. stoler enda mindre på hele jm-gjengen når jeg hører slik fjas.

Noen dager etter artikkelen hvor de gammeldagse anti-epidural-jormødrene la ut om hvor farlig det er med epidural og argumenterte for hvor sjelden det bør brukes, kom det et leserinnnlegg Aftenposten Aften fra tre LEGER på Rikshospitalet som tilbakeviste ALT disse jordmødrene sa!!

Under tittelen "Myter om fødeepidural" skrev de tre legene blant annet at "mange myter om føde-epidural henger igjen fra tidligere undersøkelser. For mer enn ti år siden var det vanlig å bruke tyngre epidural-løsninger som påvirket fødselen negativt. Dette gjelder ikke lenger".

"Det man vet fra nyere studier av epiduralblandinger er at: Epidural gir god smerterlindring og den medfører IKKE økt risiko for ks eller økt risiko for tang eller vakum. Epidural kan forlenge siste delen av fødselen med 15-20 minutter. En nylig publisert studie viser at tidlig anleggelse av føde-epidural har en GUNSTIG effekt på fødselsforløpet!!

Og de fortsatte:"Hvorfor er det slik at uutholdelige smerter skal aksepteres i fødselssammenheng, men er uakseptabel etter operasjoner og skader? Ingen lege ville la en nyoperert pasient vente på smertelindring i flere timer"

"Mange fødende får FEILINFORMASJON om risiko ved føde-epidural, og mange opplever det som et nederlag å måtte få denne typen smertelindring. Men vi ser heldigvis en endring i jordmorgruppen med økende kunnskap om epidural og om VIKTIGHETEN av god smertelindirng. Smerte under fødsel må tas like alvorlig som annen smerte. Vi håper det er en HOLDNINGSENDRING på vei som bidrar til bedre og raskere smertelindring til kvinner i fødse":

Hilsen tre leger på Rikshospitalet

Det er vel ikke nødvending å kommentere dette en gang?

Annonse

Dette er en liten artikkel om keisersnitt som er skrevet av en lege.

Her står det blant annet at "risikoen for barn og mor er minimal ved keisersnitt".

Kan jo være grei å ha med seg til samtale .

http://www.doktoronline.no/section/pregnancy/?action=showArticle&url_topic=195&DocumentId=300015

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...