Gå til innhold

Hvordan beregnes antall timer en fødsel tar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner tiden å gå - fra de første små murringene eller når du har kommet inn på fødestua eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra du har 3 cm åpning fikk jeg beskjed om første gangen. DA er du i fødsel

Skrevet

På svangerskapskurset sa jordmor at at det beregnes fra du har regelmessige rier som kommer med mindre enn 5 min mellomrom.

Skrevet

Jeg har alltid regnet fra riene begynte.... dvs fra jeg kunne kjenne de såpass godt at jeg kunne ta tida på de. Jeg kan aldri huske at de noen gang har kommet regelmessig, iallefall ikke før jeg har vært på sykehuset en stund. Sist gang kom jeg inn med 5 cm åpning og riene var veldig vonde, men ikke regelmessige.

Skrevet

Fra en har merkbare rier har jeg blitt fortalt....

Skrevet

Var på innskrivning og omvisning på føden igår, og der lærte vi som følger:

Man regner ikke fødselen igang før man er kommet til den såkalte "aktive delen" av den. Og der er man når man har 3-4 cm åpning! Og spesielt for førstegangsfødene tar det gjerne en god del timer før en kommer dit!! Det blir feil å regne fødselen fra riene/åpningsriene starter. Og når man er i den aktive delen av fødselen så tar det gjennomsnittlig 1 time per cm åpning, men dette varierer selvsagt veldig fra kvinne til kvinne! Noen bruker 2 timer per cm åpning! (Når man har 10 cm åpning er man kommet til utdrivelsesfasen!)

Konklusjon: Veldig ofte når man hører om en fødsel som tok 36 timer så stemmer ikke dette helt... Disse regner gjerne fra riene starter, og ikke fra den aktive delen av fødselen;) Håper dere ble litt klokerer, for det ble nemlig jeg etter innskrivninga på sykehuset!

Skrevet

... Og når du har 5 min mellom hver rie bør du være på vei til sykehuset fikk vi beskjed om:) Men det trenger ikke å bety at man er i den aktive delen av fødselen enda!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...