Gå til innhold

Besøke kreftpasient..........??


Surfinia

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tanten min er alvorlig kreftsyk og ligger på sykehus. Behandles med cellegift. Tenkte jeg skulle ta et kort besøk der i morra, men kan jeg f.eks. holde henne i hånda uten å utsette bebisen for noen fare. Hun sier selv f.eks. at hun ikke får lov å gå på do annet enn på toalettet på rommet hennes og at sykepleierne bruker hansker når de steller henne. Cellegiften skilles vel ut gjennom alle kroppsvæsker, inkl svette. Har ikke lyst til å fortelle henne at jeg er gravid enda, men det blir jo litt rart og ikke skulle holde henne i hånda eller gi henne en skikkelig klem. Vet jo at besøket kommer til å ende med noen tårer både hos meg og henne.

 

Noen som vet????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det vet jeg ikke noe om.. kan du ikke ringe til sykehuset hun ligger på å forklar situasjonen din, og om det er noen fare for den lille du bærer på.. trist å høre at tanten din er så syk.. men tror du ikke kanskje hun ville satt pris på om du delte din lille hemmlighet (hvis det er farlig for barnet ditt at du kommer i kontakt med henne).. lykke til i allefall! håper du finner ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt sikkert tante ville synes at det var en hyggelig nyhet om jeg fortalte om hemmeligheten min, men jeg er bare 9+6 og er så redd for at dette ikke skal gå bra (uten at det finnes noen grunn for at jeg skulle tro at det ikke går bra). Vil ikke at tante evnt. skal behøve å være lei seg på mine vegne også, når hun egentlig har nok med seg selv........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er i samme situasjon som deg med et nært familiemedlem som er alvorlig syk av kreft. Hun får også cellegift. Vi besøkte henne og bodde hos henne en hel helg da jeg var ca 8 uker på vei, og gynekologen min sa at dette gikk helt fint. Det du skal unngå er å røre kroppsvæsker. Du kan også unngå å bruke toalettet på rommet hennes. Og du trenger heller ikke å sitte oppi sengetøyet hennes fordi det der ligger igjen cellegift som hun skiller ut gjennom svette.

 

Men du kan godt gi henne en klem og holde henne i hånden :) Det gjorde iallfall jeg og jeg har i ettertid sett en frisk og fin baby på UL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på sykehus, og inni mellom har vi pasienter som står på cellegift. Gravide kollegaer har unngått å stelle hos dem, men tror det er vesentlig forskjell på å stelle og bare være på besøk. Tror du trygt kan besøke henne uten at det er noen fare. Ville holdt meg unna kroppsvæsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stråling bør gå greit. Har aldri hørt noe annet. Man skal være forsiktig med det strålede området, ikke bruke såpe etc hvor man er strålet. Det har jo ingenting med den gravide å gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid og jobber på Radiumhospitalet. Avdelingssykepleieren på jobben min har nettopp gått i svangerskapspermisjon og hun har også jobbet fullt fram til nå. Det er ikke farlig for deg eller fosteret å besøke en kreftpasient. Det eneste man ikke skal gjøre som gravid er å være den som gir medisinene, altså kommer i direkte kontakt med medisinene til pasienten. Også finnes det en slags undersøkelse der de gir pasienten et radioaktivt stoff og da skal pasienten ikke være i nærheten av gravide på et par dager. Men det er ikke så mange som tar denne undersøkelsen, og du kan jo spørre om hun nylig har gjort dette. Ellers kan du trygt sitte hos henne, holde hånden og prate med henne uten at det er skadelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de bruker hansker og munnbind er nok av hygieniske årsaker, de steller med mange pasienter og skal unngå å spre bakterier fra den ene til den andre. Cellegift ødelegger ikke bare de syke cellene, men de friske også og derfor får kreftpasienter veldig svakt immunforsvar og blir mottagelige for alle slags bakterier. Det er nok dette som er grunnen til at hun skal bruke egen do også, så hun slipper bakterier fra andre pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette stemmer. Cellegift skilles ut via div kroppsvæsker. Urin, avf og andre kroppsvæsker skal håndteres som smitteavfall. Derfor bruker man hansker hvis man steller og er i kontakt med bekken ol. Det var i alle fall sånn det var før, men vet ikke om det har kommet nye prosedyrer. Man kan fint være sammen med pasienter som står på cellegift, men trenger ikke å håndtere avf og urin etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usterile hansker som blir brukt når man steller pasienter, er kun for å beskytte seg selv og ikke pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei der, vil bare si at det ikke er noen fare, jeg var gift med en kreftsyk mann som gikk på cellegift forrige gang jeg var gravid, det var aldri noe problem, eneste var at vi ikke skulle utveksle noe særlig kropsvæsker i den perioden. sex osv. du kan veldig gjerne holde henne i handa uten å si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal hun sikkert ikke håndtere tantens urin og avføring da, så det går sikkert heeelt greit. Men hvorfor ikke bare ta å snakke med de på sykehuset som VET dette isteden for å snakke masse fram og tilbake med folk her inne som kanskje vet og ikke vet og vet litt.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg. Jeg er sykepleier og jobber på ei avd der vi i peroder har mange pasienter som får cyt.kur. De første 2 døgnene skilles cellegifta ut gjennom urin/avføring/svette etc, og jeg som gravid er derfor ikke med på stell av disse pasientene. Etter de første 2 dagene er det ikke lenger noe problem å være hos pasienten, og hos oss det tas alltid fullt sengeskift 2. dagen etter cyt.kur, så da vil sengetøy etc være fritt for cellegift. Dersom det har gått mer enn 2 dager siden sist kur, kan du nok derfor sitte på sengekanten og gi henne en god klem uten å være bekymret for den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...