Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #1 Skrevet 1. mars 2007 Er det noen som vet hvor jeg henvender meg? Får man penger for dette?
❤lille stjerne❤ Skrevet 1. mars 2007 #2 Skrevet 1. mars 2007 Det er en fin tanke at du vil donere egg, men det er ikke lov i Norge så da må du ta kontakt med et av de landene hvor de gjør dette. USA, Spania (tror jeg?) blant annet har tillatt eggdonasjon. Vet ikke om man får noen penger for dette, men jeg vet at det er en litt mer omfattende sak enn å donere sæd. Egguttak krever at eggene er modne og det er nærmest en slags liten "operasjon" for å få dem ut.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #3 Skrevet 4. mars 2007 Eggdonasjon er tillatt blant annet i Finland, Russland og Spania, og helt sikkert i andre europeiske land. Det er tillatt i Danmark også, men der er det kun kvinner som gjennomgår IVF-behandling selv som kan donere "overskuddsegg". Betalingen er lav, ca. 5-600 Euro, fordi de fleste klinikker baserer seg på at man gjør det av idealistiske grunner (unntak er USA, hvor de betaler mye mer). I tillegg dekkes alle behandlingsutgifter (av de som mottar egg). For å donere egg må du gjennom hormonstimulering for å modne mange egg (som ved vanlig IVF-behandling), og deretter må eggene hentes ut. Det siste skjer under bedøvelse. For å få lov til å bli donor, må man avlegge mange prøver, og gi mange helseopplysninger (bl.a. om arvelige sykdommer). I de nevnte landene er donor og mottaker anonyme for hverandre, men finsk lov holder på å endres, slik at barnet skal få rett til å få vite donores identitet ved 18 års alder. Sjekk følgende klinikker: Finland: Fertinova, Felicitas, Ava (er på nettet). Spania: Ivi-clinic, Russland: Ava-clinic.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå