Gå til innhold

Egentlig ferdig til våren men........ noen i samme situasjon?

prinsesse fiona

Anbefalte innlegg

Jeg har termin i begynnelsen av april og er egentlig ferdig i juni. Nå er jeg så frustrert av alle meningene og reglene og at ingen kan fortelle meg konkret hvordan det blir i min situasjon. Var til rådgiver ved høgskolen og hun sa jeg kunne ta permisjon fra studiene til neste vårsemester og ta de to eksamene jeg har igjen da. Da vil jeg ha rett fødselsstipend fram til neste vårsemester (2008). Hun sa dette ville lønne seg istedenfor å fullføre eksamenene og dermed bli ferdig. Da vil jeg kun få penger til og med sommeren 2007.

Lånekassen sier jeg bare kan søke om ny stipend/lån støtte til høsten fordi jeg har permisjon og få dette omgjort som fødselsstipend etterhvert.

Jeg har derfor ikke tenkt til å melde meg på nytt kurs, men utsette de to eksamenene til neste år med å ta permisjon.

Høres dette logisk ut?

Fortsetter under...

Ja, det høres logisk ut.. Jeg har litt av det samme problemet selv, jeg er ferdig med bachelorgraden min til sommern, men har ikke termin før 1.august da. Jeg jobber med bacheloroppgaven min nå, som skal leveres inn i mai, etter det har jeg en avsluttende eksamen igjen 15.juni. Tror du jeg kan ta permisjon i mai og da få fødselstipend i august og fram til neste vårsemester?..

Jeg har termin slutten av april og skulle egentlig bli ferdig til våren(siste året). Jeg blir ikke helt ferdig, for jg går ikke tilbake til studiene etter fødsel. (Tror ikke jeg orker å gå tilbake til eksamener rett etter fødsel)Jeg kommer til å ta kun en av eksamenene som er i mars(4 til sammen). På grunn av at jeg har vært dårlig vil jeg ta siste året (begynne i høst) og de tre eksamene til vår 2008.

Ringte lånekassen og spurte om jeg hadde rett til fødselsstipend. Lånekassen fortalte at jeg ikke skulle fullføre, altså ikke bli ferdig med siste året og fortsette høsten igjen med 2- 3 fag. Da ville jeg ha rett til fødselsstipend. Det er jo bare flott, for da har jeg noen måneder hvor jeg kan kose med den lille:)

Så er spm mitt: Kan far ta gradert uttak 50% i 58 uker fra høsten etter at jeg har begynt med studiene?

Er han nødt til å ta gradert uttak 6 uker etter fødsel?

Hei! Dette er mailen jeg har fått fra lånekassen, da jeg fortalte at jeg ventet en baby i april:

Dersom du får barn i løpet av studietiden, kan du ha rett til fødselsstipend. Fødselsstipend utgjør alt du ellers kunne fått i lån og stipend gitt som stipend i inntil 10 måneder. For å ha rett til fødselsstipend må du ha vært i støtteberettiget utdanning i minst seks måneder like før fødsel (sommerferie er inkludert i dette). Du må også være i, eller ha permisjon fra, støtteberettiget utdanning i fødselsstipendperioden.

Fødselsstipend gis fra tre uker før fødsel og i inntil 10 måneder til sammen. Du må sende inn søknadsblankett/nettsøknad for undervisningsåret 2006-2007. Etter at barnet er født, må du sende inn blankett G med de vedlegg som fremkommer av skjemaet. Blankett G kan du skrive ut her: http://www.lanekassen.no/upload/1-PDF-arkiv/G-bla-2005-B.pdf

Det settes ikke krav til studieprogresjon i perioder med fødselsstipend. Dersom du ikke tar permisjon fra studiet, men i stedet fortsetter å studere, vil det likevel ikke ha konsekvenser for fødselsstipendet dersom du skulle stryke på eksamen.

Du kan lese mer om fødselsstipend her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Med hilsen

G. Haug

Lånekassen

Hei!

er i samme situasjon. blir ferdig med bachelorutdanning til våren og har termin i juni. jeg tenkte å gjøre det samme som deg, utsette eksamen i ett år slik at jeg skulle få fødselsstipend. da jeg tok opp dette med høyskolen fortalte de at å ikke ha tatt siste eksamen, vil ikke være noj til å få fødselsstipend. hvis jeg skulle tatt permisjon måtte jeg tatt det slik at kjeg måtte ha igjen å fullføre praksis og eksamen. det ville være nok til å ta permisjon. i følge dem vil jeg ha det som trengs for å være vernepleier på papiret, bare ikke eksamen. så jeg ville sjekket ut det først.

her fikk jeg tips om å heller fullføre dette året og heller søke meg inn på et nytt studie til høsten som jeg tar permisjon fra. dette studiet kan jeg si fra meg da permisjonen er ferdig. slik vil jeg være student og få penger fra lånekassen. dette står under "fødsel i slutten av utdanning" på lånekassens sider.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...