Gå til innhold

Noen som vet om mat som jeg legger godt på meg av, men som ikke er usunn??


lille_me85*Fødeklar*

Anbefalte innlegg

1.gangen jeg gikk gravid gikk jeg ned 10kg pga kvalme og oppkast, regner med det blir slik denne gangen også, men jeg har ikke 10kg å gå ned.

Er nå snart 5 uker på vei og er enda ikke blitt kvalm så jeg vil utnytte tiden til å legge på meg.

Noen med gode råd !!!!

Vil legge på meg, men ikke med å spise skikkelig usunn mat!

 

Gode råd tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å finne seriøs info om fetekurer for voksne, men her er ihvertfall "fetemat" for barn fra www.egg.no.

 

http://193.90.90.233/attachments/24253_Matlyst.pdf

 

Prøver i likhet med deg å fete meg litt opp, for i forrige svangerskap la jeg på meg for lite. Her er noen forslag til sunn mat som ikke er slankemat.

- olivenolje på mest mulig (pasta, brød, salat)

- Avocado (salat, pynt på brød, guacamole, med reker og majones)

- smør/margarin under pålegget på skiva

- majones (inneholder vanligvis planteolje, hvis du vil ha den ekstra sunn kan du lage selv på rapsolje/olivenolje)

 

Hvis du ikke har problemer med høyt kolesterol kan du spe på med litt fete meieriprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du legger på deg hvis du inntar flere kalorier enn du får ut. Uansett hvor maten kommer fra eller hva du spiser! Du legger også på deg hvis du ikke endrer kosthold, men slutter å bevege deg.

 

Grunnen til at man legger på seg fort hvis man spiser godteri og potetgull o.l. er at det inneholder enormt mange kalorier per gram, slik at man legger på seg selv om man ikke spiser nok til å bli mett ("tomme kalorier"). Selv en tilsynelatende "liten" melkesjokolade kan utgjøre en forskjell. Men spiser du ti brødskiver med mager gulost ekstra om dagen, legger du på deg av det også.

 

Det foreslås som regel at man spiser mer av det som er sunt. Lass oppå når du spiser de vanlige måltidene dine. Yogurt og sånn er relativt kaloririkt. (Den vanlige varianten, ikke sukkerfri.) Spis masse middag og kanskje avslutt dagen med en solid kvelds + et glass o'boy e.l. Ta noen skiver med godt pålegg som mellommåltid.

 

jeg er ikke ernæringsfysiolog, så dette blir bare veldig generelle tips. Men forstår jo at du ikke vil stappe i deg potetgull dag og natt heller...:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cashewnøtter og peanøtter inneholder mye bra, inkludert fett (mye sunt fett tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dei andre her skriver, så prøv å få i deg sunt fett, fra planter og fet fisk. Unngå sukker og raske karbohydrater. Gå gjerne en tur, det skjerper apetitten. Spis sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at emlyn her sier det er så enkelt at man må spiser mer kalorier enn man forbrenner og det er jo riktig, men problemer ER å spise mer enn man forbrenner.

 

Slik har jeg det:

Til hvert måltid spiser jeg alt jeg klarer å få inn da holder jeg vekta sånn rimelig bra. Hvis jeg skal legge på meg må det være mer kalorier i den maten jeg spiser, det er ikke plass til 10 skiver ekstra og et glass o'boy på toppen. Jeg spiser meg allerede stappmett til hvert måltid....

 

Nøtte var forresten et godt forslag det har jeg allerede dille på så det passer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle råd.

Har det veldig slik som deg rett over meg.

greier ikke å pakke på ti eksta brødskiver, når jeg har spist en normal frokost da er jeg stapp mett, greier ikke å fylle på med en eneste til brødskive.

Skal prøve å drikke mye oboy og spise ting med mye protein.

 

Så nå er jeg spent på å se hvor mye jeg kommer til å gå ned dette svangerskapet:(

 

Takk alle sammen!

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...