Gå til innhold

Var på 1ste kontroll i dag, men ble ikke så klok... (litt langt)

Anbefalte innlegg

Var på første kontroll i dag, hos fastlegen. Er 11+2 i dag (det vet jeg siden jeg brukte eggløsningstest).

Morgenurin hadde jeg ikke tatt med (det ante meg at jeg kanskje skulle ta med det, men hadde ikke fått noen beskjed om det). Det ble foretatt en gu hvor det ble kjent på livmoren. Legen sa at den "lå bakover", men at det var så tidlig enda. Ser at hun har skrevet livmorens størrelse tilsvarer uke 0 på helsekortet?? :o/ Hjelp?

Jeg skal levere blodprøve og urinprøve om to uker av en eller annen grunn. Ett eller annet med at det var litt tidlig for blodprøvene (var noe med noen sykdommer det skulle testes for.)

Jeg kunne/ burde jo ha spurt og gravd mer, men er litt ubekvem der for tida ettersom jeg måtte sette himmel og jord i bevegelse for å få forlenget sykemeldingen min forrige gang jeg var der. (er sykemeldt pga annet enn graviditeten). Så derfor sitter jeg som et spørsmålstegn nå...

Var alt i orden? Regner jo med det var det ettersom hun både fylte ut helsekort, bestilte fødeplass og sendte med meg hundre brosjyrer... Da var vel ikke livmoren så liten at det var tvil om at jeg var gravid i det hele tatt?

Jeg skulle kontakte jordmor selv. Kan jeg bestille time der så fort som mulig, eller forventes det at jeg venter til neste gang det er på tide med kontroll? Hører jo om dere andre som har fått høre hjertelyd og slikt, skulle så gjerne VISST at det virkelig bor noen i magen min siden jeg har beskjedent med symptomer...

Fortsetter under...

Hun ville nok sagt i fra dersom ikke alt var som det skulle, så da kan du anta at alt så fint ut. Vet at det er flere som går til jordmor i tillegg til lege (eller i stedet for). Nå er det jo ganske få kontroller sammenlignet med tidligere, så det kan jo være greit å fylle på med noen hos jordmor innimellom. Det er bare å ta kontakt med jordmor med en gang.

Lykke til!

Klem

jeg hadde samme opplevelse hos min fastlege.

men min lege kjente ik på magen eller tok ik noe gu.

bare stilte meg noen spm, var ik interessert i å høre på meg, jeg trodde jeg var kommer t lengre enn hva hun mente.

jeg tok kontakt med jordmor samme dag, fortalte at jeg ik fikk svar av legen min.

fikk time hos henne etter 2uker.

hun tok seg tid til å svare på spm jeg hadde, forklarte masse, kjente på livmoren, kunne kjenne den den nå, den var kommet ganske langt opp, hun viste meg hvordan jeg kunne kjenne den selv.

hørte på hjertelyd, ja var egentlig helt supert der.

Hun anbefalte at ejg bare gikk til henne siden jeg ik klarer å stole på legen.

Så mitt råd er, oppsøk en jordmor, og forklar deg for henne, det gjorde jeg, og jeg andrer ik 1 sek

Hos noen ligger livmoren fremover og hos noen bakover. Helt normalt. En skal stort sett ha med morgenurin på alle svangerskapskontroller. (Men det er jo ikke noe man bare vet) :-) Det er noen av blodprøvene som tas under svangerskapet som skal taes mellom uke 12 og 16. Ikke før står det med utropstegn på rekvisisjonen. Mange leger velger da å ta alle prøvene på en gang. Siden du ikke hadde med urinprøve vil jeg tro at legen ønsket å "to fluer i en smekk". Det er ikke lengre noe krav om at legen skal lytte etter fosterlyd. Det var det tidligere. Derfor må man hos mange leger nå spørre etter om de kan gjøre det. Noen leger svarer nei når man ikke er over 16 uker av frykt for å skremme mødrene dersom de ikke finner fosterlyd. (Mange steder å gjemme seg når man er så liten). Vanlige fastleger er ikke ekspertene på å ta seg av gravide. Det er det jordmødre som er. Ta kontakt med henne med en gang. Du trenger ikke å ha flere kontroller hos din fastlege etter blodprøver og GU (vanlig i allefall). Men det er jo ikke alle som er fornøyde med jordmødre heller. Lykke til!

Gå til jordmor. De har mye bedre tid til å høre på deg å svare på undrende spørsmål. Jeg fikk vertfall en kjempe god opplevelse der i forhold til grusom første kontroll med legen. Ikke noe særlig å føle at man har flere spørsmål etter en slik kontroll en før man kom.

Lykke til:)

Annonse

Tusen takk for flotte svar dere!!! He he, nei, er ikke så moro å gå ut med flere spørsmål enn man hadde da man kom inn! Jeg kunne jo selvsagt spurt og gravd, men det var nå dette med at jeg som sagt har fått et bittelitt anstrengt forhold til legen min. Nå skal jeg ringe jordmor...!

:oD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...