Gå til innhold

Kan man få keisersnitt på grunn av fødsels angst fra første fødsel??

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på snart 3 og er 2 mnd på vei.

Jeg hadde en fryktelig smertefull fødsel og husker det som om det skulle vært i går.

Er det mulig å "bestille" keisersnitt på grunn av dette?

Jeg fikk epidural,men jeg har så angst fordi epiduralen virket ikke på press veene,så jeg kjente alt da jeg presset han ut + at jeg revnet. og den grusomme smerten da jeg måtte fortsette å presse mens jeg "kjente" at jeg revnet,den vil jeg absolutt ikke oppleve på nytt,never ever. så hvordan går jeg fram?kontakter jeg jordmor eller lege eller ringer direkte til sykehuset jeg skal føde for å få en samtale time til å diskuterer dette?

Fortsetter under...

Ja, du kan be om keisersnitt. Nei, de kan ikke tvinge deg til å føde vaginalt.

Vanlig praksis er at du tar dette opp med fastlegen din eller ringer selv til sykehuset og ber om time for å diskutere fødemetode.

Du må gjerne først snakke med jordmor, så med lege.

Les deg opp litt på keisersnitt på forhånd, og ha skrevet ned argumentene på forhånd, så de skjønner at du mener alvor.

Hvor "greie" de er med å gi KS varierer fra sykehus til sykehus, men på Riksen og Ullevål har de hvertfall sagt de ikke tvinger noen til å føde vaginalt.

Dersom ditt sykehus ikke gir seg kan du i verste fall true med fritt sykehus valg, og si du da blir nødt til å bytte sykehus til ett som forstår deg. Men går som regel bra før det, bare du står på ditt:-)

Lykke til!

Enig med innlegget overfor. Jeg fikk selv innvilget ks med barn nr. 3 pga. fødselsangst etter å ha født de 2 første vaginalt. Men du må nok innstille deg på at du må gå noen runder med sykehuset. Utgangspunktet deres vil være at du skal føde vaginalt. De vil servere deg masse skremselspropaganda om ks. Men bare stå på ditt så vil det nok ordne seg for deg også. Jeg for min del ga klar beskjed om at vaginal fødsel var 100% utelukket og at jeg om nødvendig ville ta ks på egen regning i utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...