Gå til innhold

Mine resultater fra glukosebelastningstest var veldig bra!

coscos

Anbefalte innlegg

Jeg tok en glukosebelastningstest forrige uke, hvor man først må ta urinprøve og blodprøver fastende, deretter drikke sukkervann (helt pyton!) for så å ta nye prøver 2 timer etterpå. Dette for å slå fast om man har fare for å utvikle svangerskapsdiabetes. Jeg var på ny kontroll hos jordmor og ernæringsfysiolog i går, og ernæringsfysiologen kunne slå fast at mine prøver var veldig bra. Jeg tålte sukkerbelastningen godt, sa hun! Hadde verdi på 5,1 fastende og 5,7 etter at jeg hadde drukket sukkervannet. Tok testen da jeg var i uke 30, for hun sa at det er rundt disse tider man kan se om man har anlegg for å utvikle svangerskapsdiabetes. Har vært litt bekymret med tanke på (over-)vekt, men har fått god oppfølging med ernæringsfysiologen, og mange gode tips i forbindelse med kosthold i svangerskapet. Også godt å få gode tilbakemeldinger, hun synes jeg hadde vært flink og at det kom til å gå bra i resten av svangerskapet. Følte jeg nesten svevde da jeg gikk ut derfra!

Men, jeg var også til jordmor (ny), og hun reagerte veldig på at jeg hadde så mange store blåmerker på magen, og også hadde fått et på armen. Fortalte også at jeg på mandagen hadde begynt å blø fra et av blåmerkene, noe som jeg synes var litt skremmende. Jeg tar Fragmin blodfortynnende sprøyter, og har gjort det siden jeg oppdaget at jeg var gravid. Har alltid hatt de store blåmerkene, og har spurt hver lege/jordmor jeg har gått til tidligere, men ingen andre har reagert og sagt at det var noe å bry seg om. Nå derimot ringte hun en overlege, som sa jeg måtte ta en rekke blodprøver for å sjekke blodplateverdier. Vet ikke helt hva hun mente, men det var vel kanskje et eller annet med at blodet mitt var blitt for tynt? Har stusset litt på dette med sprøytene, fordi det har tidligere vært snakk om å øke dosene, hvis vekten øker. Og dersom jeg gjør det, vil det vel være ennå lettere for meg å få disse blåmerkene. Fikk beskjed om å ringe inn senere i dag for å få svar på blodprøvene, så er veldig spent på om de finner ut noe.

Fortsetter under...

Så bra at sukkerbelastningen gikk fint da.

Hørest ut som en slitsom dag.

Litt rart med den jordmoren da, men det er jo betryggende å vite at man blir tatt godt vare på når de lurer på noe.

Hørest jo ut som de hadde en annen oppfatning enn de andre da..

Er jo litt skummelt med dette blodet da, om det er for tykt eller for tynt.

Man skal vel ikke blø av blåmerker , selv på blodfortynnende.

Sjønner ikke dette helt jeg så jeg skal ikke si noe..men det hørest litt ekkelt ut da .

Men blodprøver er tatt og så får du vel svar.

Du får jo god oppfølging og det er jo fint da.

Ønsker om en fabelaktig dag

klem

Takk, dagen blir bare bedre og bedre! Fikk akkurat telefon fra sykehuset, og mine blodprøver var bare litt forhøyet på noen av testene (vet ikke alt jeg har tatt, skjønte ikke alle navnene hun ramset opp), men etter å ha snakket med vakthavende lege, sa hun at de var innenfor normalverdiene, så da kan jeg slappe av. Jeg skal dog snakke mer med lege når jeg kommer inn til ny time om 1,5 uke, så får høre mer da om hva jeg gjør med videre medisinering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...