Gå til innhold

Hvordan er dette med pappapermisjon...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en uke etter fødsel han har rett til permisjon med eller uten lønn, og så noen uker der han kan velge selv? Og da får han lønn? Kan han ta de samtidig med meg? Sånn fks rett etter fødsel? Masse spørsmål, men håper noen har peiling;)

Skrevet

Han har krav på 2 ukers ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Mange bedrifter har i sin tariffavtale at disse ukene skal være lønnet, særlig større og statlige bedrifter. Så har han krav på 6 ukers permisjon med lønn utenom. Om han kan ta dem samtidig med din permisjon er jeg ikke helt sikker på. Min mann har alltid tatt dem på slutten, når jeg er begynt igjen i jobb. Du finner mer på NAV sine hjemmesider.

Skrevet

Er det ikke sånn at pappan har krav på 2 uker lønnet permisjon rett etter fødsel, og 4 uker senere?? Trodde det var sånn et var jeg da...

Skrevet

Nei, pappaen kan ta to uker rett etter fødsel, men det er opp til arbeidsgiver om han får betalt for det (i det offentlige er det som regel greit, i alle fall). Fedrekvoten på 6 uker kommer utenom dette, det blir dekket via Trygdekontoret eller NAV som det vel heter nå.

Skrevet

OK:) har missforstått jeg da.. hehe kjekt å vite:)

Skrevet

Pappa kan ikke ta sine seks uker mens du er i permisjon. Men du kan feks ta ut ferie i hans uker, dersom dere vil være hjemme sammen.

Skrevet

Jeg fikk beskjed på NAV at far kan ta de seks ukene sammen med mor, men ikke mer. Hvis permisjonen skal deles utover de seks ukene så kan ikke mor være hjemme, hvis hun ikke har ferie da. Husk at far også bare får 80% av lønnen sin dersom mor har tatt ut permisjon med 80% lønn.

Skrevet

ja, sandrine har rett i det - far kan ta ut sine 6 uker med pappaperm samtidig som mor, men ikke i mors første lovpålagte uker (6 første uker etter fødselen). ila de 6 ukene kan han imidlertid ta ut 2 ukers omsorgsperm - betalt eller ikke alt etter som - og evt ta ut ordinær ferie.

Skrevet

Dette mener jeg er feil.

NAV sa til meg da jeg sjekket dette at mor og far ikke kan ha permisjon samtidig.

Vi løste det derfor slik at jeg tok ut ferie de ukene pappa'n hadde permisjon.

Skrevet

man kan ta de sammen. nye regler

Fedrekvote

Dersom både mor og far har rett til foreldrepenger og mor

har arbeidet minst 50 prosent i opptjeningstiden skal far

ha minst seks uker med foreldrepenger (fedrekvoten).

Fedrekvoten er fl eksibel og kan tas ut som enkeltdager eller

sammenhengende. Oppdeling av fedrekvoten forutsetter

avtale med arbeidsgiver. Foreldrene kan være hjemme

samtidig når fedrekvoten avvikles. Fedrekvoten kan imidlertid

ikke tas ut de første seks ukene etter fødselen.

hentet fra nav

Skrevet

Jeg sendte en mail til NAV vedr. dette og andre div spøsrsmål. Legger ved svar jeg har fått på mail:

1. Du fører opp begge ferieperiodene dine i rubrikken 5.4

2. Perioder med lovbestemt ferie forskyver din stønadsperiode tilsvarende. Det utbetales ikke foreldrepenger i ferieperioden.

3.Når far tar ut fedrekvoten, kan du enten ta ut lovbestemt ferie, ulønnet permisjon eller gå tilbake i arbeid. Du kan også event. Ta ut 50% graderte foreldrepenger. Det vil si at dere to kan max ta ut 150% samtidig.

4.Fedrekvoten kan taes ut når som helst i løpet av stønadsperiodene minus 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Fedrekvoten kan taes ut

Stykkevis og delt eller sammenhengende. Dersom det foreligger skriftlig avtale i saken mellom far sin arb. Giver og han selv kan fedrekvoten utsettes til barnet 3 år dag.

Skrevet

Far kan selvfølgelig også ha lenger permisjon enn 6 uker. Spørs bare hvor mye du vil dele med han det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...