Gå til innhold

Hvor lenge beregnes barnet som prematurt? Uke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

ved hvor mange uker går grensen for hva man kaller for et prematurt barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det er før fulgåtte 37 uker er det prematurt. Altså alt før 37+0... Er ikke 100% sikker, så noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil...;)

Skrevet

Har også lest før uke 37.

Skrevet

Etter uke 35. kommer an på babyen.

eller fullførte 36 uker da er den ikke prematur lenger.

Man har jo litt å gå på for man kan ha hatt tidlig EL i forhold til mens. men etter uke 36 er det ikke prematurt.

det regnes jo fullgått svangerskap fra uke 38 og utover.

Skrevet

jeg fødte 10. februar ei nydelig lita jente født 35+2 og fikk på sykehuset i stavanger beskjed om at alt før 36+0 var prematurt :)

Skrevet

Alt før 37+0 er prematurt.

Skrevet

alt før 37+0 regnes som prematur..

Skrevet

tror d kommer litt ann på barnets utvikling og hvor sikker termin er.. og så varierer d sikkert fra fødeavd til fødeavd hva som regnes som prematur..

tror ikke d er noe fasitsvar

Skrevet

det har ingenting å si hvor stort barnet er eller ikke,og det er et fasit svar,og det er 37+0, altså alt før uke 37 ER prematurt!

Hilsen en med et prematurt barn!

Skrevet

barnet regnes som fullbåret +/- 2 uker rundt termin. Før dette er det prematurt. Men seff er det mindre fare jo nærmere termin man føder...

Skrevet

Fra babyverden.no:

Hva er prematurt?

"Prematur eller for tidlig fødsel er fødsel som skjer før fullgåtte 37 uker (37 uker og 0 dager). Prematur betyr ”før moden” eller ”umoden” fordi fosteret ikke har fått nok tid til å utvikles og modnes i livmoren før det ble født."

Om barnet er født i uke 36+1 feks, kan jo selvfølgelig barnelegen si at barnet ikke regnes som prematurt fordi han mener terminen har vært feil.!

Men stort sett er alle barn født før 37+0 premature...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...