Gå til innhold

Streptokokk b, mange som he valgt og vil skjekke seg??

Anbefalte innlegg

Er det fleire her som he vurdert å ta en GU-test for å utelukke streptokokk B infeksjon?? Om en he den infeksjonen så treng nødvendigvis ikkje barnet om å få den, og viss dei skulle få det, så e det ofte lett og behandle det.. Men der e dessverre en liten prosent av små barn som har blitt svært sjuke og noen har dødd.. Var veldig mye snakk om ditte for ett år siden da flere barn døde.. Viss vi får påvist infeksjonen, så blir vi behandla med penicillin... I enkelte land er denne testen rutine i svangerskapet.. Men i Norge so meiner dei at det er så liten tjang for at dette flører til allvorlig sykdom, og det har oxo vært snakk om at en GU kan føre til for tidlig fødsel.. Men ej trur det e ett økonomisk spørsmål i dette oxo.. For veldig mange kvinne har disse bakteriene i skjeden og alle det blir påvist hos må behandlast... Å dette blir store utgifter for staten.. He ikkje så forferdelig lyst til å fare på GU nå, men føler liksom at ej burde det sidan ej veit det ej veit.. Veit ikkje om ej ville klart og tilgitt mej sjøl viss ej skulle være en av dei 5-10 parene som mister sitt barn av dinne infeksjonen, og at ej attpåtill vurderte en Gu-test... Noken andre som he tanka om ditte??

Her e en link fra Buskerud sykehus som ej søkte mej fram til, den er fra i sommer da det var mye mediaskriverier om det:

http://www.sykehuset-buskerud.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=648&iInfoId=8715&iDisplayType=2

Fortsetter under...

Ja, jeg husker også mye omtale om dette sist sommer. Jeg tok opp det med min jordmor. Hun sier det du har skrevet, at mange har bakterie i skjeden (også positive som skal være der) og at derfor ville mange som ikke trengte det blitt behandlet med antibiotika. Derfor sa hun at hvis du har hatt streptokokker før eller er i risiokogruppen blir du tatt prøver av. Hun sa også at media alltid "blåser" opp slike saker, det stemmer vel?

Jeg slo meg til ro med dette svaret og har aldri vært utefor streptokokker før og derfor går jeg utifra at alt er ok nå! Har også ei venninne som har spurt sin jordmor (annen kommune enn meg) og hun fikk samme svaret også.

Vi tar det derfor med ro ang.testing av dette.

Hei!

Jeg fikk påvist streptokokkB i uke 12 på GU og gikk selvfølgelig rett inn på internett og leste endel triste innlegg / avisartikler osv :( Ble sef driiiiiiiit nervøs! Trøster meg samtidig med at ca 30% har denne bakterien så det ikke er noe "hokus pokus" for sykehuset når man skal føde. Men uansett, liker det ikke!

Skal ta ny GU i uke 35 for å se hvordan det står til med streptokokken....

På Bærum Sykehus der jeg skal føde, behandler de ikke med pencilin før fødsel. Jeg kommer til å bli skyllt med klorhexidyl (eller no sånt) i skjeden før junior skal ut så han ikke skal smittes.

Ellers blir tempen hans sjekket 3 ganger i døgnet etterpå...

Krysser fingre og tær for at alt går bra med oss:):):)

jo takk...sitter her med streptokokker b jeg!!!! har gråti nesten konstant siden i går når jeg fikk vite det og er kjempe deppa! Jeg må mest sannsynlig ta keisersnitt og er livredd for at ungen min skal bli dårlig. Har levert tisseprøve nå til sykehuset og bare venter på kjebenen. jeg er i uke 36 i følge ul termin, men mens termin er jeg i uke 39...og det værste er at jeg ikke har en dritt jeg skulle sagt. Viss vannet mitt går nå, så må jeg ta haste ks...og det er ikke akkurat noen positiv erfaring og ha viss man føder for 1.gang. Jeg skulle ønske de kunne la meg avgjøre hva som skal skje, for jeg merker fødselen er rett rundt hjørnet. Skulle ønske de kunne satt opp time til meg neste uke for ks og få ut ungen før noe som helst skade har skjedd. morsmelk erstatning må jeg jo gå på uansett, så amme er jo utelukka...

viss andre er i min situasjon, ta gjerne kontakt på mail så kan vi jo dele tanker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...