Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Var i går på ultralyd for første gang. Jordmor var veldig rolig og behagelig, men etter hvert ble d klart at den ene nyren "ikke var som den skulle". D.v.s at d var mer væske i den enn hun likte. Vi ble sent videre til St.Olavs, der det ble klart etter sjekk fra to leger, at fosteret i praksis bare har en nyre. Den andre består kun av cyster. Vi ble fortalt at dette er avviket som er mest "normalt", og at babyen har d bra og kan ha et fullverdig, normalt liv. Men likevel er jeg jo selfølgelig bekymret og ønsker å komme i kontakt med andre i samme situasjon. Blir veldig glad for svar;-)
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Hei Er ikke i samme situasjon selv,men for 2 år siden fikk vennina mi en gutt med samme "problem". Han ble operert som baby,de tok bort den defekte nyren og han er frisk og fin idag. Bare gled deg over svangerskapet, det kommer til og gå kjempefint:)
Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2007 Takk for svar:-) Ble vel egentlig beroliget av lege/jordmor/barnekirurg(!) i går. Vi ble fortalt at babyen har d bra og at d ikke er noe problem å leve et normalt liv. Har fått bearbeidet all info i dag, d ble litt mye igår! Føler at vi blir tatt godt vare på og får bra oppfølging, men d er godt å vite at d er andre i samme situasjon, eller vet om andre der d har gått kjempefint:-)
Stjernelilj Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Hei! Vi har vært i samme situasjon. Fikk i uke 18 beskjed om multicystisk nyre hø side på jenta vår i magen. Hun ble født i august 2006 og alt har gått kjempefint :-) Har foreløpig ikke trengt å operere den ut og det er det ikke sikkert at de må heller. Hun er ei kjempefin jente og hvis de ikke hadde oppdaget det på ultralyden hadde det vært umulig å se eller vite at hun bare har en fungerende nyre. Hvis du vil kan jeg sende deg en mail og fortelle om hvilke undersøkelser vi gjorde i svangerskapet og hva som har blitt gjort etterpå?
Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. mars 2007 Hei Stjernelilj! Vil gjerne høre fra deg om undersøkelsene som ble gjort. Vi blir nå oppfulgt med ultralyd hver 4-6 uke, men om du vil dele dine erfaringer blir jeg veldig glad for d :-)
Stjernelilj Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Hei igjen! Høres ut som det samme opplegget som vi var igjennom. Bortsett fra at vi var på Rikshospitalet. Føltes godt å bli fulgt opp så tett, samtidig som man gruet seg litt før hver gang. Har sendt deg en melding med mailadressen min. Send meg en melding eller en mail med din så tar jeg kontakt på mail. Se denne linken ang multicystisk nyre: http://www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/Content/nyhederfrarigshospitalet1~sprgrigetlssvarenefrarigetseksperter~Naarboernfoedesmedensygnyre
Stjernelilj Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Så ikke ut som den adressen var helt riktig. Prøv denne i stedet: http://www.hosp.dk/__C1256E58004E89E9.nsf/0/AB8EF1C260854846C125710600425ABF?Open&Highlight=2,multicystisk
Stjernelilj Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Var visst vanskelig det her. Prøver en gang til: http://www.hosp.dk/__C1256E58004E89E9.nsf/0/AB8EF1C260854846C125710600425ABF
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 Hei. Jeg har ikke vært i den situasjonen, men lillesøster`n min er født med det problemet. Altså at hun i praksis bare har en nyre. Hun er jevnlig på kontroller og sånn, men hun lever et normalt liv:) hun er idag 10år:)
gullungene 01 og 06 Skrevet 6. mars 2007 #10 Skrevet 6. mars 2007 heisann. har en sønn på 7 mnd som bare har en nyre, ble oppdaget på ultralyd i uke 18 at det var noe med den, ble sendt til sykehuset for undersøkelse od de kalte det hydronefrose. var til ultralyd hvær 4 uke, men det var ikke store forandringen, for de bruker ikke nyrene på samme måte i mors liv. tok en ultralyd av han når han var 2 dager og den fungerte litt tok nye undersøkelser når han var 3 mnd og så var han innlagt på rikshospitalet nå for en mnd siden i håp om og redde nyren, men den var ute av funksjon så det gikk ikke. nå kalles den bare en syste. skal på ny ultralyd om 6 mnd i håp om at den har trukket seg saammen og vil forsvinne av seg selv, ellers må den oppererst ut. men det er maange som bare har en nyre.
Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 6. mars 2007 Takker for alle svar; godt å vite at man ikke er den eneste som har opplevd dette:-)
Cipra har 2 jenter Skrevet 19. mai 2007 #12 Skrevet 19. mai 2007 Jeg er født med en defekt nyre, vet ikke om det var snakk om cyster, men de opererte iallefall bort den andre da jeg var baby. Jeg lever et normalt liv, og den nyren jeg har igjen er litt større en normalt, fordi den "jobber for to." Er på kontroller vanligvis en gang i året, men nå som jeg er gravid, får jeg tettere oppfølging. Ser det er lenge siden dette innlegget ble postet, men du må gjerne sende meg melding her inne dersom det er noe du lurer på. Ønsker dere all lykke til.
Ioren Skrevet 19. mai 2007 #13 Skrevet 19. mai 2007 Samboeren min be født med det samme, han ble operert da han var 4 og fungerer like bra som meg / alle andre med 2 nyrer =) Går nok kjempebra =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå