Gå til innhold

Sjefen har gjort stort overtramp! Hjelp meg...

elly belly

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som kontormedarbeider med vekt på økonomiansvar og er en av fire ansatte i administrasjonen. Siden januar har jeg vært sykmeldt pga. svangerskapskvalme. Nå er formen på bedringens vei så i dag ringte jeg sjefen og sa at jeg kunne komme tilbake på jobb på mandag. Vel og bra...

... MEN!

Så fortalte han meg at grunnet sykdom hos 1 av våre to selgere så skulle han nå ansette en selger til. Og det vil si at får et kontor for lite. Ergo så skal da jeg - som den medarbeideren med lengst ansinitet - bli kastet på gangen og mister kontoret mitt mot å måtte sitte i sentralbord. Jeg skal ha de samme arbeidsoppgavene som før, men siden hovedsentralen da vil ligge hos meg blir jeg også degradert til sentralborddame. Noe jeg begynte som i bedriften for 12 år siden!

Alt dette har blitt avgjort i den tiden jeg har vært borte og jeg har hatt null bestemmelsesrett eller innsikt i dette og kan ikke hjelpe for at jeg tenker at dette skjer fordi jeg er gravid. Jeg blir jo borte i ett år fra sommeren av, så da kan jeg like godt degraderes liksom...

Jeg skal innom på fredag og da skal jeg konfrontere han med dette. Men vil gjerne ha synspunkter på dere om dette. Er lei meg og skuffet over å bli behandlet på en slik råtten måte etter så mange års erfaring og slit.

Fortsetter under...

Jeg synes dette høres ut som et gedigent overtramp mot deg jeg,og betviler på at denne sjefen din kan gjøre slik uten videre...Dere har vel vernetjeneste/tillitsvalgt om dere er en bedrift av litt størrelse?Er du organisert?I så fall kanskje en ide å ta kontakt med organisasjonen din..Uansett om jeg ikke kan hjelpe deg så mye nå,så hjelper jeg til med en dytt på innlegget ditt...I fall der er noen der ute som har erfaring på området !

Ikke gi deg li-li*.Stå på kravene dine!

Klem fra

Skjønner godt at du blir sinna. Jeg er leder selv og vet at å flytte på personalets oppgaver og plasseringer er i henhold til lovgivning - det kan tilogmed være helt nødvendig og innenfor rammen av leders ansvar. Men MÅTEN sjefen din har gjort dette på er veldig uklok. En slik handlemåte skaper usikkerhet og frustrasjon, akkurat som du beskriver. Det din leder skulle ha gjort, var å invitere deg/andre kolleger til en høyttenkning på hvordan dere i fellesskap skulle løse kontorproblemet når en ny selger skulle ansettes. Dere kunne kanskje ha kommet frem til en løsning som hadde vært bedre for alle parter. Iallefall ville de ulike synspunkter ha blirt hørt og vurdert av leder før en avgjørelse ble tatt.

Om du skal ta opp dette med sjefen din eller ikke avhenger av hva slags forhold du har til vedkommende. Hvis det er typisk for sjefen å overkjøre de ansatte, ville jeg ha latt være med å si noe. Sjansen for å bli ytterligere skuffet/såret er større enn å bli møtt med forståelse. Men hvis sjefen er tilsnakkendes og evner å ta de ansattes perspektiv, ville jeg ha bedt om en samtale. Før samtalen kan du jo tenke igjennom om hva som var det verste for deg: å miste kontorplassen eller å ikke bli tatt med på råd. Ville du ha kunnet tilbudt deg å bytte til sentralbord-plassen dersom du hadde blitt spurt på forhånd og blitt forklart bedriftens utfordring? Har du andre forslag til løsning av kontor-problemet når ny selger kommer?

I slik situasjon du er i nå ville jeg ha hatt to kjøreregler:

1: Ikke legg fram alle dine sårede følelser. Ikke kjeft og smell. Ikke gråt. Mange ledere (kanskje de fleste) håndterer sånt dårlig. I verste fall kan man oppleve å bli stemplet som tåreperse som ikke klarer å kontrollere følelsene sine, eller kjeftesmelle som knapt er verd å ta på alvor.

2: Vær saklig og konstruktiv. Forsøk å ta rede på hvorfor sjefen har vurdert som han har. Og for all del: Kom med andre begrunnede forslag til hvordan bedriften kan få løst sitt problem. Ledere vil ha medarbeidere som bringer frem løsninger, ikke problemer. Klarer du å holde denne linjen, er det større sjanse for at du kan gå ut av denne konflikten med øket respekt og tillit.

Lykke til!

Du kan i alle fall ikke degraderes (stillingsendring) sånn uten videre, men det med kontor kan det hende sjefen faktisk har lov til. Og at måten det er gjort på er håpløs, kan også være lovlig. Det finnes ingen lover som sier at sjefer ikke kan være dumme - dessverre. Men her bør du snarest ta kontakt med fagforeningen din, håper du har en!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...