Gå til innhold

UL/duotest gikk ikke så bra...

~Vimsemor~

Anbefalte innlegg

Vært på UL i dag etter duotest for 2 uker siden. Det hyggelige først; neseben, nakkefold og blodprøver er fine. Men fosteret har et stort navlebrokk som ikke burde være der. Og dette er visstnok en klar indikasjon på svært alvorlig kromosomfeil. Dersom ikke brokket er borte om en uke er det mer enn 50% sannsynlighet for at det er noe alvorlig feil...

Satt opp til ny UL neste fredag som blir utrolig spennende...

Skulle så gjerne lagt ut et stort hurra om at 12 uker er rundet i dag og at alt var bra...

Fortsetter under...

Åh, kjære Vimsemor....dette var utrolig leit å høre. Det er jo godt mulig at dette går helt bra, at brokket forsvinner av seg selv eller at eventuelle feil lar seg operere senere, men selve bekymringen og uvissheten må være helt grusom.... Jeg har selv gått i over en måned nå og ikke visst om min baby har alvorlige skader/er levedyktig, grunnet hevelse i nakkefolden, så jeg forstår hva du går igjennom.

Hvor langt har du kommet i svangerskapet? Skal du ta en morkakeprøve eller fostervannsprøve, eller venter dere til du har fått en ny UL om en uke? Det var jo ihvertfall lovende at legen tenkte det var en mulighet for at brokket ble borte i løpet av en uke...Jeg krysser alt for at det er tilfellet!!

Ta godt vare på deg selv i denne tiden, jeg skal tenke på deg, Vimsemor!! Selv skal jeg i ilden på mandag for UL i uke 18, så jeg går og venter jeg også...

Stor klem fra

Å Vimsemor, kjære deg, så leit det var å lese dette. Det er nesten uutholdelig å gå slik i uvissa og vente, jeg føler veldig med deg og skal tenke på dere og krysse/håpe alt jeg kan den neste uken. Det blir en tøff uke dette, dere må ta godt vare på hverandre nå.

Stor varm klem fra meg

Annonse

Uff, dette hørtes ikke bra ut!! Har aldri hørt at navlebrokk kan være tegn på noe alvolig, men legene vet vel...Hvis ul og duotest var i orden, hvordan kan det da være så stor sjanse for at noe er galt?? Er det snakk om en annen kromosomfeil enn downs? Uff, vil bare ønske deg lykke til...sender varme tanker.

Tusen takk for varmende ord, alle sammen. Det hjelper veldig å ha noen å dele tankene mer. Vi har ikke sagt til noen at vi venter barn ennå, så det er ikke så mange å diskutere med... Men jeg en gift med en som er flinkt til å prate - heldigvis!

Navlebrokk er visst en indikasjon på trisomi 18 som gir alvorlige funksjonshemninger. Minst 80 prosent av barna dør i mors liv. Bare tre prosent av de som overlever fødselen lever frem til de fyller ett år.

Legen la inn alle funn i risikomodellen de bruker. Uten navlebrokket fikk jeg 1:13000 i sannsynlighet for trisomi 13/18. Med brokket stiger sannsynligheten til 1:4. Dersom brokket er der om en uke er sannsynligheten øket til mer enn det dobbelte. Jeg har forsøkt å pepre Google med smarte søkeord for å finne ut mer, men jeg blir ikke noe klokere.

Heldigvis sa legen at det kan gå bra! Kanskje det retter seg på en uke. Eller kanskje det bare er en fysisk misdannelse; dette kan visst relativt greit rettes opp etter fødselen. Så vi lever i håpet. Og er litt lei oss...

Håper det beste for deg, og at tingene ordner seg! Men ble trist av å lese dette, og høre hva dere må gå igjennom. Jeg virkelig ønsker dere lykke til og blir ofte forundret over hvordan menneskekroppen har evne til å ordne opp selv. Håper at det gjelder det lille nurket deres også.

trøsteklem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...