Gå til innhold

Pompe melk,lite melk,frustrert,oppgitt,lite søvn,koking,mating....

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner seg igjen?Jeg har sånn elektrisk pumpemaskin men nå kommer det lite melk,er jo ubehageligt med svære pupper å sitte langt foroverbøyd for å få melk i pumpeflaska,mate min datter hver 3 time døgnet rundt er også slitsomt.Jeg har helst ikke lyst å gi henne nan å vill egentlig gi henne pupp når hun er stor nok til å bruke sugerefleksen,hun ble født for tidlig så det er ikke tid for slikt ennå siden vi nydeligt har prøvd igjen.Døgnet rundt er så lik,ikke mye tid jeg får gjort til annet,tyt å mas i tillegg fra min eldre datter så jeg har hendene fulle,typen sover selv om jeg har vekket han.Grrrr.Kan noen hjelpe meg å se lyset i den mørke tunellen?Det er like før jeg har lyst å gi opp å pompe meg.

Fortsetter under...

Kjære deg.

Jeg kan forsikre deg at det blir bedre etter hver som vesla legger på seg og blir større. Jeg fikk selv tvillinger i fjor sommer, og de var født to mnd for tidlig. Vi måtte mate dem hver 3. time døgnet rundt, og det tok 2-3 mnd før den ene klarte å ta puppen. I mellomtiden måtte vi mate ved å sprøyte litt og litt melk inn i munnen. Ett måltid tok gjerne en time. Så måtte jeg pumpe. 5-7 ganger i døgnet. Jeg slet ut to elektriske pumper på to måneder! Det jeg opplevde var at pumpa ikke klarte å tømme brystene, og det resulterte i gradvis mindre og mindre melk, siden ingen av barna var noen stor-sugere ( små og premature). Da de var 3 mnd slutta jeg med pumpinga, klarte ikke mere. Holdt på å slite meg helt ut. Etter det ble livet så mye enklere.

Jeg er så gammel at jeg fikk barn på åtti-tallet også. Dengang var permisjonen bare 3-4 måneder. Det er noe å tenke på for de som nå ser nedlatende på oss som ikke ammer barna til de er to år!! Dengang hadde vi ikke noe valg når vi måtte ut i jobb igjen. Barnet ble pent nødt til å ta flaska, og alle vet at et barn som tar flaska på sikt vil foretrekke den istedet for puppen. Min nå 20 år gamle sønn er frisk og rask selv om han bare ble amma noen få uker!

• 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

en skal ikke slite med amming,det skal være noe koselig noe..

får en det ikke til så er det morsmelktilegg du kan ty til med...dette er slitsomt med det første men når du kommer inni det går det greit:-)

jeg slet meg helt ut på dette med amming og gruer meg kjempe mye til denne gangen også!!men jeg tenker jeg stresser ikke livet av meg for amming...

ikke bruk NAN men heller noe annet..kansje collet eller noen annet..min brukte det og han slet med magen og ble tykkere en nødvendig!!

men dette ser du,prøv deg frem:-)

kok flaskene på kvelden å sett ferdig i kjøleskapet til natten,en skal ikke gjøre dette men det gjorde jeg og mange andre..det skal gå bra..få henne til å sove hele natten gj...er hun ikke fornøyd så gi henne grøt så fort du føler hun er klar for det..da sover dei mye lenger:-)

håper dette hjalp litt.

• 4 måneder senere...

Jeg gikk over til håndpumpe ganske rask. Orket ikke lyden av den elektriske, og syns den håndholdte fungerte mye bedre. Var også fri til å flytte på meg mens jeg holdt på. Vi kjøpte en sterilisator etter 3 mnd. Helt genial. Angrer på at vi ikke kjøpte den fra 1. dag. Brukte NAN drikkeklar når jeg ikke hadde nok melk selv.

• 1 år senere...

Annonse

• 1 år senere...

Husker den tiden ja... (gutten min er snart tre år nå). Husker en gang jeg var ute og trillet, gutten min var kanskje nærmere halvåret da; jeg så en mor med en ganske nyfødt en, og tenkte "stakkars, som har et nyfødt barn". Jeg ble litt overrasket over mine egne tanker da, men det minnet meg om de første slitsomme mnd; -pumping 7 gg/døgn, pupp (eller mangel på det), blande melk, flask, vaske , koke, ammete, vørterøl, hjelpebryst, ammeveiledning (som var det som holdt meg oppe) akupunktur, tabletter for å øke melkeprod, vekkeklokke på om natta for å pumpe og gi mat, osv.

Enda var gutten min frisk & rask. Tenker med gru på de som har barn med kolikk, er prematur ol., stakkars! Da puppen ble helt tom ved 3-4 mnd, ble det tross alt lettere, selv om jeg hadde en "sorg" over at amminga ikke gikk.

Jeg venter nr to nå, å sleit med amming sist, pumpe, mate med flaske å fikk ikke ammingen til, hold på i 3mnd med å pumpe å gi melk via flaske.. Gjorde ikke annet enn å pumpe, mate, vaske flasker å rekke spise litt selv.

Jeg har bestemt meg for ikke å amme denne gangen...En annen grunn er også at jeg liker ikke sitte rundt forbi å amme, er ikke konfortabel med det.. Så har bestemt meg for å ha flaske barn og NYTE hele fødselspermisjon max ut:)

• 2 måneder senere...

Det er fryktelig slitsomt den første tiden ja.....jeg har 4 unger og den minste er 5 uker gammel...så jeg holder på med amminga nå.

Han har et enormt sutte behov, så han vil helst ligge å amme hele tiden...spesielt om kvelden. Tror de fleste syntes den første tiden er veldig slitsom..man føler man løper som et strikk hele dagen....Min sover ikke noe særlig om natten heller, så håper på en stor forandring der snart :)

Har gitt ferdiglaget nan inne mellom her hvis jeg føler jeg bare har ammet hele tiden en dag...sånn at jeg kan få gjort de daglidagse tinga i huset.

Men har kommet inn i en rutine nå, så dagene og oppgavene går nesten av seg selv, hvis man kan si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...