Gå til innhold

Ikke lyst på mat

Avea

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er nå i uke 10, og i fin form. Noen få kvalmedager innimellom, og kan noen døgn sove 14-15 timer eller mer uten problem fordi jeg er mye trøtt.

Har imidlertid ikke lyst på mat. Klarer å spise litt fordi jeg må. Vet at fosteret tar til seg det den trenger. I tillegg tar jeg vitaminer og tran

Har noen tips for å øke matlysten? :)

Første graviditet, så jeg er ikke erfaren på området. Setter derfor stor pris på råd:)

Fortsetter under...

Bare pass på at du får nok å drikke du, så sier kroppen i fra selv når den trenger mer mat tror jeg.

Har alltid vært småspist og hatt perioder med dårlig matlyst (ikke nå faktisk), men jeg har derfor lært meg noen triks for å få fart på den.

F.eks så pleier jeg aldri å ha lyst på mat når jeg står opp om morgenen. Jeg har funnet ut at kroppen trenger å bli skikkelig våken før den vil ha mat. Derfor tar jeg bare 2 brød biter til frokost, nærmest bare for å "erte" opp magen litt. Når jeg kommer på jobben pleier jeg å ta meg en brødskive, da er jeg skikkelig våken og maten sklir lettere ned.

Hvis jeg absolutt ikke orker mat i perioder så kjøper eller lager jeg en frukt smoothie. Det er sunt og mettende på en gang.

Det er viktig at det ikke blir stress og press rundt det å spise. Har du ikke lyst på noe, så ikke tving det i deg fordi du "må". Da smaker ingenting godt og matlysten blir enda mindre. Noen mennesker trenger mindre mat for å ha det bra enn andre, og så lenge man er frisk og har et normalt forhold til maten så er det ingen fare om man ikke spiser så mye bestandig.

Hei. Jeg er 12 uker på vai idag, og ingen matlyst. Var kjempesulten da jeg kom hjem og skulle spise middag igår.. men da jeg satt meg for å spise klarte jeg ikke få ned mer enn et par tre biter. Har funnet ut at jeg må spise når det passer meg. Frukt og grønnsaker som ikke er så mektig, som druer, melonbiter og eple kommer godt med. Ikke press ned ting du ikke orker, for da kommer det bare opp igjen:)

ikke tenk på mat du hvis du ikke føler for det for det kommer tilbake før du veit ordet av det.når du passerer uke 20 så kan det hende at du tenker bare på mat. Selv er jeg i uke 32/33 og greier ikke å la være å spise mat. må ha det heile tiden og det startet som deg at jeg ikke hadde matlyst i det hele tatt. Hvis du føler for at du må spise noe så gå for frukt og råe grønnsaker for eksempel gullerot. det er godt for kroppen og du får den næringen du trenger ungen tar fra kroppen din uansett om du spiser eller ikke.

Jeg var også sånn frem til midten av uke 13. Så jeg gikk også ned i vekt. Var ikke spesielt kvalm, men mat var bare det minste som fristet. Jordmor sa til meg at om jeg iallefall klarte å trykke ned et halvt grovt knekkebrød hver 3. time, så var mye gjort. Og drikke mye selvfølgelig.

Matlysten kommer nok!! Vent du bare! :-)

sørg for å få i deg nok vann! jeg spiste ikke de første fem mnd, fordi jeg var jeg skulle spy og fordi jeg ikke taklet vektøkning og endringen i kroppen min. ble lagt inn på sykehuset når jeg var i uke 18 for dehydrering og, anorexi, urinveisinfekjson, hadde store sår i munn, som de kalte soppinfekjson....bare spydde og slet skikkelig. tving i deg maten og heller kast opp litt, da får du i deg noe. prøv saft is=)

Annonse

Hei!:)

Jeg er i uke 9 ca. og jeg har ikke så veldig til matlyst heller. Detter er normalt.

Jeg er veldig trøtt og sliten. Kjennes ut som jeg er halv-våken noen ganger. Blodtrykket stiger og synker. Når jeg reiser meg fort opp holder jeg på å falle... jeg blir så svimmel. Alt dette er normalt. Men det kommer til å forandre seg utover svangerskapet har jeg hørt:)

Når har du termin?

Lykke til!:)

• 3 uker senere...

Hei

Jeg har termin 2 okt, men er ganske sikker på at den er noen dager inn i feil mnd, men det spiller ingen rolle:). Ellers har det blitt bedre nå- 13+3... Selv om jeg har gått noe ned i vekt er jeg nå på vei oppover igjen og er snart på min normale ugravide vekt :)

Tusen takk for gode råd fra dere alle :) Ønsker dere alle lykke til med svangerskapene:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...