Gå til innhold

Katter og toxoplasmose


Snøhetta

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om det er mange av dere som har katter og hva gjør dere for å forhindre toxoplasmose?

 

Hos oss så tømmer mannen min kassen til pus osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Dette er faktisk en av de tingene som jeg er mest bekymret for i henhold til svangerskapet mitt.

Jeg har nemlig en katt, og bor på kun 32 kvm.

Katten hopper ofte opp i senga om natten, med kattesand på labbene. I tillegg er den fælt til å slikke meg på nesa når den får sjansen. Det er liksom hennes måte å si "jeg er glad i deg på".

Det er helt uaktuelt å kvitte seg med katten, da hun er som et barn for meg. Høres sikkert rart ut, men jeg er utrolig knyttet til det lille krypet. Samtidig skal jeg jo sette fosterets helse først....

Skal på min første legekontroll i dag, og regner med at legen tar en blodprøve for å sjekke om jeg allerede har blitt smittet. Slik jeg har forstått det er det farlig å smittet MENS man er gravid, da spesielt i begynnelsen.

Spørsmålet er jo heller hvor VANLIG det er at katter har toksoplasmose-parasitten? Har halvparten av alle katter dette så er jo sjansen for å bli smittet stor, mens hvis 1 av 100 katter har parasitten, så trenger man vel neppe bekymre seg nevneverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Veldig intresant å få vite hvor mange som bærer smitten.

Selv har jeg hatt katt siden jeg var 10 ( er nå 28 ) og har nok mest sannsynlig blitt smittet en gang på den tiden.. Har hørt at har man hatt det en gang så er man immun.

 

Men, vi tar allikevel forhåndsregler som at mannen min tømmer kassen, vasker hender før hvert måltid ( har jo alltid gjort det men...), og ikke hatt han i sengen.

 

Det er ikke aktuelt å kvitte seg med pus heller!! Kommer ikke på tale !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal mye til for og bli smittet av dette.

Jeg har hatt katt i hele barndommen og vært mye i kontakt med katt hele livet egentlig,men jeg har aldri blitt smittet av dette.

 

Legen sa at det var ikke vanlig og sjekke det lenger,men de sjekket meg fordi jeg hadde vært i syden.

Større sjanse for og bli smittet gjennom kjøtt,grønnsaker o.l...

 

Så jeg tror at så lenge du unngår og skifte kattsanden og vasker hendene godt før du spiser og sånn så tror jeg ikke du har noe og bekymre deg for...

 

Men du kan jo sjekke deg hos legen,kanskje har du hatt det en gang? Og da er du jo immun;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er større sjanse for å bli smittet av dette fra andre kilder enn katter tror jeg! Er sterkt overdrevet det der, mange katter som unødig har måttet skifte eier eller til og med bøte med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre pusene spiser av samme fat som deg og du ellers har normal hygiene går det sikkert aldeles fint. Har selv to svangerskap bak meg fra før med mine deilige to katter rundt til enhver tid. Normal hygiene. Ingen problem. Kos deg med pusen. Min man nekter å ta kattedoen(mine katter) så da er det gule plasthansker og mye klor....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt og lest et sted at det er ikke katten som er den største smittekilden, men rått fårekjøtt og jord fra grønnsaker... Så det er visst mange måter å få dette på. Jeg har ikke sjekket om jeg har hatt det, og siden jeg har katt vil jeg be legen om å sjekke det når jeg skal dit. Men jeg har ikke tenkt meg til legen før uke 9-11 som de sier er vanlig... Så jeg lurer på, hvis jeg har det, er det lurt å vente så lenge før man tester seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøsten er at kun 8% av kattene i norge har toxoplasmose, mot 80% nedover i europa. Har katten din det har du mest sansnynlig fått antistoffer før du ble gravid. Sjansen for smitte er lav, men gjør som dere gjør vær forsiktige. Jeg har jobbet med hest hund og katt i alle år spist salat i utlandet, og aldri blitt smittet før. Sjansene øker ikke for smitte når man er gravid, men konsekvensene er jo større

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på 1. gangskontroll i dag, og spurte legen om dette.

Hun sa jeg kunne ta det heeeelt med ro. Kun 1 av 1000 gravide får toksoplasmose mens de er gravide. Enten har jeg fått det for lenge siden og er immun, eller så var det bare å passe på at jeg ikke spiser kattesand;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg med våre 4 puser!Er visst større sannsynelighet å bli smittet gjennom frukt/mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...