Vestlending med to, snart tre? Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Leste eit innlegg om fødselspenger i går. Var noen som mente at man måtte søke om dette lenge før fødsel. Stemmer dette? Har 3 veker til termin og enno ikkje søkt.... Har også høyrt at det måtte skje før 3 mnd etter fødsel. Kva er riktig her? Meiner å huska at dei på NAV sa at eg kunne venta til etter fødsel men e jammen ikkje sikker lenger. Nokon som veit?
Snuppelura70 Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Her i Vestfold vil de ihvertfall helst ha søknaden en måned før termin (selv om det står på NAV siden at du må søke senest 3 måneder etter fødsel). Det er jo noen uker behandlingstid og man vil jo helst ha lønn til tia pga. lån etc. :-)
gullungemamma'n til 3!! ;-) Skrevet 28. februar 2007 #3 Skrevet 28. februar 2007 Ville levert søknaden så fort som mulig, i.o.m behandlingstiden, men det stemmer som det blir sagt at den må levers senest tre mnd etter da den kun har tre mnd tilbakevirkende kraft.
gullungemamma'n til 3!! ;-) Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 husk forresten at far også må underskrive dersom han skal ta ut perm og har krav på penger. Får samme dekning som deg da. 80% eller 100% av sin lønn.
coscos Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 På mitt lokale NAV-kontor anbefalte de 4 uker før permisjonsstart. Tror dette henger sammen med behandlingstiden, slik at du skal få penger fra du går ut i permisjon. Det stemmer at du kan søke inntil 3 måneder etterpå, pga. tilbakevirkende kraft, men da vil du ikke få penger fra du går ut i permisjon, men heller få etterbetalt det du har til gode. Så, spørs om du "trenger" pengene med en gang, eller kan vente.
ninsoer Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 Da jeg tok kontant me Nav for ikke så lenge siden.. hadde hør at søknaden skulle være inne 6 uker før termin.. skjønte de ikke hvorfor jeg drev å stresset me den nå.. for de behandlet ikke sønkaden før etter jeg hadde født uannsett så d var ikke noe å stresse sånn for.. d eneste var at jeg måtte levere den før d var gått 3 mnd etter at jegha fått baby.. får de etterbetalte bare 3 mnd tilbake i tid.. så slapp av.. dere trenger ikke stresse me d.. Hun jeg snakket med var felles for hele av.. ikke fra lokal kontoret hær..
Storebror07=Lillebror-juli11 Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 Min arbeidsgiver ville sende søknaden allerede 2 mnd før jeg skulle ut i permisjon... men hvordan kan de behandle søknaden ETTER at du har født? Jeg ska gå ut i permisjon nå 1. mars og har ikke termin før 10. april, jeg kan jo ikke vente i 2-3 mnd før jeg får penger fra NAV... Har jo husleie og andre regninger som må betales! Er dere sikre på at man ikke får penger så snart permisjonen starter? Nå blir jeg nesten litt livredd!! :-/
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Jeg fikk beskjed fra Nav å levere 2-3 mnd før jeg skulle ut i permisjon. Og det gjorde jeg, begynte permisjonen min nå den 26/2 og fikk samme dag mail fra Nav om at alt var i orden! Jeg får vanlig "lønn" fra arbeidsgiver også får de igjen fra Nav, så pengene kommer på vanlig lønningsdag.Mulig det er annerledes for de som skal få pengene direkte fra Nav, det vet jeg ikke!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå