Gå til innhold

He,he..dumt spørsmål,men.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva skjer hos fastlegen på kontroll??

Har en gutt på snart 2år fra før,men ble henvist til en privat gynekolog da jeg ble gravid,så gikk aldri til fastlege med han,der fikk jeg UL hver gang pga. div.komplikasjoner og slikt.

Hittil i dette svg. (31+6) har jeg gått på kontroll på sykehuset og jordmor,får UL hver gang på sykehuset.

Men skulle egentlig til jordmoren på fredag, siden jeg ikke går til fastlegen,men nå er hun selv på sykehuset med ryggtrøbbel og jeg måtte hvis få denne timen hos fastlegen,kunne ikke vente til jeg skulle på sykehuset igjen i uke 35.

Så det store spm. fra meg,hehe...hva skjer hos fastlegen på kontroll?

Er det noe annet enn hos jordmoren,regner med det er helt likt..

Lurer på om han blir å skjekke om hodet er festa,eller venter de med det...?

Hodet til lillegutt var aldri ordentlig festa før vannet gikk,i uke 35.

Er det noe jeg ellers burde si fra til fastlegen om som ikke jordmor kan gjøre...

Dumt spm.jeg vet,men har aldri vært hos fastlegen på kontroll.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Nei da, det er ikke dumt å spørrre!

Det samme som skjer hos jm skjer hos fastlegen, bare at der i noen tilfeller har man mulighet til å ta blodprøver og slikt, ellers så skjer det samme hos fastlegen som hos jm! Så du går ikke glipp av noe!

Skrevet

ok=)

Hadde bare ikke lyst til at fastlegen skulle ta feks. GU eller noe..får nok av det på sykehuset med innvendig og utvendig UL.

Men da vet jeg det =)

Men når skjekker de om hodet er festa da?

Skrevet

Jeg går kun til fastlegen, og hun kjenner etter på hver kontroll om hodet er festet (altså ved å kjenne på magen). Jeg er 34+1 og fjerdegangs fødende, hodet ligger ned men er enda bevegelig.

Skrevet

Jeg går kun til fastlegen på kontroll av og til pga.. at jeg ha slitt med mye kynnere.. får medisinering av disse å slikt..

d som er forskjellen på å gå til fastlege å JM er at JM har tid til å snakkes å vet mye mer om hva du lurer og har mer svar på dine spørsmål.. en en vanlig allmennpraktiserende lege. Når jeg er til legen er d BT, P , lytting på forsterlyd og fundusmål.. som blir gjort.. fikk SM til legen oxo..

tror jeg var i uke 32,0 da de skjekket om hode var festet første gang.. skal på kontroll i dag blir spennende å høre om d er festet.. d var i hvertfall langt nede i bekkenet sist i uke 34..

Skrevet

Hos mine fstleger har det i grunnen bare bare vært en kjapp kontroll med alle tre, mens jordmor ofte prater litt mer og spør hvordan det går osv. Ellers sjekkes jo urin, blodtrykk, sf mål, vanlig fosterlyd om du ønsker det, leie på baby og om hodet evt er festet når du kommer så langt. En sjelden gang sjekker de blodprosent og så er det bare sp.mål om almenntilstanden min og evt arb.situasjon i forhold til sykemelding evt permisjon de spør om. Går veldig raskt og jeg syntes de var mye mer omfattende og betryggende kontrollene de hadde før, men de har funnet ut at all sjekkingen underveis var unødvendig, da det sjelden hadde noen reell hensikt. Har du sp.mål eller plager så går det selvfølgelig ann og bare spørre. Det er derfor de har kontrollene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...