skifer Skrevet 28. februar 2007 #1 Del Skrevet 28. februar 2007 Til dere andre som også har prøvd lenge..dvs godt over 1 år. Har dere vært til utredning av noe slag,evt hva slags tilbakemeldinger har dere fått? Jeg var i fjor vår på utredningstime,men hadde testet positivt rett før,så det ble ikke noen skikkelig utredning da,jeg fikk ul,ble tatt blodprøver av og ble sendt hjem med resept på crinone..gikk jo som dere vet i dass da og. I morgen skal jeg på nytt til gyn,lurer på om dere har noe tips til meg,noe jeg bør spørre om å forsøke,undersøke.. klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8422857-vi-som-har-pr%C3%B8vd-lenge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
måneskinnsjenta Skrevet 28. februar 2007 #2 Del Skrevet 28. februar 2007 Som jeg skrev til deg i et tidligere innlegg (vet ikke om du har sett det for jeg la det ut rett etter at du tok en pause herfra sist), bør du sjekke proteininnholdet i blodet, fordi er du for lav på en type protein, kan det være årsaken til tidlig-aborter. Da trenger man gjerne medisiner for å klare å "holde på spiren" og unngå blodpropp under svangerskapet. (Crinone er sikkert lurt, men her er det snakk om andre medisiner også, som påvirker "blodtykkelsen"). En venninde av meg har denne "feilen" med blodet sitt og hun har abortert flere ganger, mellom 5. og 9. uke, mener jeg å huske. Jeg ville ha spurt om dette med proteinnivået. Ser ellers at andre som aborterer tidlig anbefales å ta dispril eller AlbylE for å hodle på spiren, du kan jo spørre om dette. Er visstnok blodfortynnende det også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8422857-vi-som-har-pr%C3%B8vd-lenge/#findComment-8424071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 28. februar 2007 #3 Del Skrevet 28. februar 2007 Hei på deg skifer C";). Vi har jo fulgt hverandre lenge på denne siden vi to,og det uten at noen av oss har lyktes..Noe jeg selvsagt håper vil snart forandre seg ! Jeg er ikke noen ekspert på det området du snakker om,jeg som ikke en gang blir gravid på egen hånd...Men noe har jeg da fått med meg,og om det kan hjelpe deg deler jeg det villig vekk.. Antatte vanlige årsaker til gjentatte aborter: *Den vanligste årsaken til abort er kromosomavvik. *Unormal kvinnelig anantomi,som oppståtte misdannelser av livmorhulen eller sammenvoksninger som følge av operasjon eller infeksjon,er årsak til 10% av av aborter.Infeksjoner kan kvinnen ha hatt uten å være klar over det. *Lutealfasedeffekt fører til omtrent en femtedel av abortene.(Utilstrekkelig produksjon av progesteron). *Andre mulige årsaker omfatter visse faktorer i immunforsvaret,endokrine (hormonelle) forstyrrelser som dårlig kontrollert diabetes eller treg skjoldbrukskjertel,deffekte sædceller,infeksjoner i kjønnsorganer eller et problem med tiden for implantasjon av embryoet. Man tror også at det kan være sammenheng mellom abort og visse ærnæringsmangler. Lavere nivåer av magnesium kan være en faktor.Oksidasjon,en prosess som skader cellemembraner,kan føre til tap av magnesium. Lavere nivåer av selen kan også være en faktor.Selen beskytter cellemembraner og bidrar til å opprettholde magnesiumnivåer.Man ser ofte at kvinner som aborterer har lavere selennivå enn kvinner som får fullbårne barn. Nivået av Q 10 er også lavere hos kvinner som har abortert.Produksjonen av Q10 i kroppen avhenger også av folsyre B12 og betain.Nivåene av vitamin A og E og betakaroten er også målt lavere hos kvinner med gjentatte aborter. Akupunktur: Akupunktur kan styrke nyrene. I kinesisk medisin er det en sammenheng mellom nyrene og abort.. Kanskje mye og rotete info dette skifer. Men om jeg var deg ville jeg fått gyn til å ta alle de obligatoriske prøvene som taes i forbindelse med barnløshet.Da vil du få svar på mye vedrørende hormonverdier.Videre ville jeg be om å få bestilt en time til Hyscoscopi (røntgen undersøkelse av livmor ).Da vil du få klarlagt at alt er som det skal der inne,og finner de noe uregelmessig fjerner de det der og da.Dette er ikke en undersøkelse som medfører mye ubehag.Jeg har selv tatt den to ganger,og hos meg fjernet de en polypp som min gyn hadde mistanke om,pluss at de oppdaget at min livmor var hjerteformet.Det var nemlig en skillevegg der inne...Den fjernet de,og alt er nå hos meg bra,men dette ville jeg ikke ha hatt noen anelse om foruten denne undersøkelsen... Trolig spiser du godt og sundt,så du dekker trolig dine behov.Men tok med det om vitaminer og mineraler i alle fall jeg... Jeg håper du og din gyn kommer til en løsning for deg. En løsning som gjør at du snart vil bære frem ønskebarnet. God klem og lykke til ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8422857-vi-som-har-pr%C3%B8vd-lenge/#findComment-8424145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolly Duck Skrevet 28. februar 2007 #4 Del Skrevet 28. februar 2007 Hei skifer! Forste gang jeg ble gravid var i desember 2005. (har ett barn på snart 15 fra før). Jeg har vært gravid 3 ganger siden des 2005 og des 2006. Blir gravid veldig lett, men mister i uke 8-10. Etter 2. aborten ville jeg ha utredning for å slippe å vente til jeg hadde mistet 3 ganger. Fikk henvisning til to gynekologer (begge private spesialister). Ingen av dem ville hjelpe meg. De sa rett ut at de ikke hadde lyst å ha meg der pga alder (jeg var va 40,5 år). Men jeg fikk crinone av den ene. Det gikk likevel galt. Tilfeldigvis fikk jeg vite av fastlegen min at sykehuset ville utrede meg pga habituell abort. Fikk time der for et par uker siden. Jeg fortalte at min gyn ikke hadde lyst å utrede meg pga hun mente gamle egg var grunnen til abortene. Hun fnøys da hun hørte det. I det minste går det an å PRØVE å finne feilen, selv om det ikke er sikkert den kan finnes, sa hun! Så hun tok et lass blodprover av meg, hvor alle var fine. Jeg har blitt gynekologisk undersøkt, og ved ul er alt helt topp og helt flott. Har 28 dagers syklus, med el hver mnd, og er langt fra overvektig. Sambo har topp sæd, og neste skritt nå er hysteroscopi for å sjekke om noe er galt med livmor. Selv tror jeg helt bestemt at det har med blodgjennomstrømmingen til livmor som gjør at jeg mister. Har alltid hatt problemer med det i resten av kroppen, og da er det logisk i mitt hode at jeg også har det i livmor. Hos meg er det slik at embryoene vokser saktere og saktere, og til slutt dør de. Dette indikerer dårlige næringsforhold i mitt hode. MEN på sykehuset hadde hun ikke hørt om slikt (blir gal av dette landet av og til...), så jeg må sannsynligvis til klinikk i haugesund e.l. for å finne det ut... Iallefall kan dette enkelt kureres med Albyl-E, så det er forferdelig at jeg kanskje må gjennom ny abort før noen gidder høre på meg... Har forstått det slik at mange som havner i kategorien "uforklarlig barnløs" som vi nok havner i, har rett og slett dårlig blodgjennomstrømming, og kan kureres enkelt. Det du må i morgen er: -Få tatt masse blodprøver (slike som indikerer "gode" follikler bl.a) -Gyn undersøkelse (det er nok en selvfølge) -UL (er nok og en selvfølge, de sjekker slimhinner, eggledere, folikkler osv) -Spør om de kjenner til doppler-undersøkelse. (Blodgjennomstrømmingen skal være et visst nivå i livmor både med og uten svangerskap) Det er visst enkelt å putte oss voksne i kategorien "uforklarlig barnløs, mest sannsynlig aldersbetinget" på grunn av alderen vår. Men dette skal vi ikke finne oss i. Vi skal undersøkes der vi KAN undersøkes! Det har vi faktisk rett til uansett alder. Ellers har jo vilsågjerne skrevet masse nyttig. =) Masse lykke til i morgen!!! Faktisk så håper jeg nesten de finner en feil hos deg, så har du iallefall en mulighet for å rette det opp!! Stor klem! =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8422857-vi-som-har-pr%C3%B8vd-lenge/#findComment-8425773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 28. februar 2007 #5 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg har på ingen måte prøvd lenge, men vil gjerne gi min støtte til alle dere som har en lang prøveperiode bak dere. Ikke gi slipp på drømmen om et barn (til) - stå på og LYKKE TIL :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8422857-vi-som-har-pr%C3%B8vd-lenge/#findComment-8426866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nungo Skrevet 28. februar 2007 #6 Del Skrevet 28. februar 2007 Vi har fulgt hverandre lenge (alt for lenge på denne siden i alle fall); jeg er inne i 14 pp nå, men har ikke fått noen form for utredning. Har mistet to ganger i løpet av det siste året - en gang i uke 13 og en gang i uke 9, så jeg kan jo tydeligvis bli gravid (slik som du også har opplevet det). Ettersom jeg "kun" har mistet to ganger kvalifiserer jeg ikke til utredning for habituel abort eller annet, men jeg er lovet ekstra oppfølging ved en evt. ny graviditet. Jeg fikk beskjedd om at det "bare" var uheldige omstendigheter og i og med at jeg har fått et barn før med samme partner og hadde et helt normalt svangerskap. Jeg må også innrømme at jeg ikke selv har gjort noe særlig for å få en utredning - jeg bare orker det ikke, og så håper jeg jo altid at i neste pp, da sitter den. Jeg orker hellr ikek å tenke på hvor lang tid det faktisk har gått :-( så jeg driver vel egentlig å fortrenger en hel del. Jeg kan ikke gi så mange tips til utredning, men etter min siste abort tok legen min en grundig sjekk på blodprøver, bla. jerninnhold og stoffskifte - spesielt stoffskifte kan ha stor betydning for både sjansen til å bli gravid og for å holde på barnet. Du får jo også vurdere om din partner evt skal ta en sjekk. Lykke til, skifer - håper du får noen fornuftige svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8422857-vi-som-har-pr%C3%B8vd-lenge/#findComment-8427052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skifer Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 28. februar 2007 Tusen takk for gode og utfyllende svar:) Når det gjelder kosthold og vitaminer så er jeg nok ganske så safe, både trener aktivt og spiser sundt og variert,er normalt slank. Skal skrive ned en del av det andre som dere nevnte over her på en lapp og ha med meg som huskeliste,veldig greit å vite hva man kan og bør spørre om.. Kjempefint at dere tok dere tid til å svare meg så grundig.. Hjertlig takk nok en gang. Håper vi alle snart klarer det. Mange klemmer fra Skifer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8422857-vi-som-har-pr%C3%B8vd-lenge/#findComment-8427435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lillerosin* Skrevet 28. februar 2007 #8 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg nærmer meg vel snart to år med prøving. Til å beg med " skjer det så skjer det" metoden. Så ble jeg gravid i sommer og mistet i uke 11. Etter det har jeg blitt veldig baby-sugen og går nå inn i en mye mer "aktiv og seriøs" fase. Har slitt med å komme tilbake i syklus etter SA, men nå er jg i første pp etter den. Var hos legen for en uke siden og han er veldig støttende og posetiv. Det er bra :-) Skal prøve i to mnd nå og så skal han sende meg videre hvis ikke.... Har jo dårlig tid.... Temper og tar el-test for første gang. Sjekker også sekret. Alt dette har jeg lært hos dere. Takk :-) Mange gode tips i denne tråen som jeg også skal skrive ned og ta med videre til en ev utredning. Og til skifer: Lykke til! Følger spent med. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8422857-vi-som-har-pr%C3%B8vd-lenge/#findComment-8428227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå