Gå til innhold

Spent!!!

trollet66

Anbefalte innlegg

God morgen :) I dag er jeg 18 + 2 og i morgen er det ordinær UL, jeg gleder meg! Samtidig er det litt skrekkblandet fryd........... Tenk om det var noe de ikke så på ul i forbindelse med duo testen??? Mange tanker nå. Samtidig merker jeg at jeg er mye mer avslappet nå i forhold til svangerskapet, og begynner så vidt å tro på at det faktisk kan går bra!!!! Har kjent daglig liv i noen uker nå, og sporadisk over lengre tid før det. Men det er først den siste tiden da det også kan kjennes på utsiden, et jeg liksom stoler på at det er den lille som faktisk beveger seg! Pappa´n kjente et lite dytt i går.

Det blir hans første ordinære ¨møte¨ med den etterlengtede i morgen , jeg tror han gleder seg, og begynner også å tro på at ting skal gå bra.....

Er litt spent mtp fødsel også. Jeg hadde et alvorlig fall med en hest for 2 1/2 år siden, der jeg knakk bekkenet 4 plasser. Jeg har hatt lite plager etterpå, men nå i løpet av svangerskapet har jeg hatt en del smerter ( i bruddstedenene ærlig i korsbenene) som kommer ved belastning av ulik sort. Dette er en av grunnnene til at jeg er sykmeldt 75%, jeg hadde jo også en del blødninger i første trimester, som har roet seg etter at jeg ble sykmeldt.

En fysioterapeut som så røntgen og CT bilder etter ulykken mente ting skulle gå fint, men at jeg nok ikke kunne regne med en vaginal fødsel dersom jeg skulle bli gravid igjen. Jeg vet ikke hvorfor han sa det....

Har venner og bekjente som sier ¨du må jo bare be om ks¨, men jeg har ikke lyst på det med mindre det er påkrevet av medisinske årsaker, en normal fødsel er jo noe av det flotteste man kan oppleve. Jeg er på en måte redd for å bli ¨snytt¨ for opplevelsen også hvis de bare ¨går og henter ut ungen¨ :o) Det er klart at dersom jeg får vite at her må det ks til, så skal jeg bøye meg for det. Kommer til å be om svært grundig utredning, for jeg er selvfølgelig redd for at noe skal kunne gå galt undervesi i føsdelen, og at det kan ende med et haste ks, og det er det siste jeg ønsker.....

Fortsetter under...

Ønsker deg lykke til på UL! Hvis du har vært til UL og duotest, så er det nok ingenting å bekymre seg for. Jeg har ikke tatt disse testene, men hadde vært til en rekke UL før den ordinære i uke 18. Men, det var først etter ordinær UL at vi slappet av og senket skuldrene og startet å glede oss. Lot ikke meg seg til å ta gleden på forskudd, i tilfelle det skulle være noe galt. Men, alt var i skjønneste orden (så langt de kunne se da), og nå gleder jeg meg bare over hver dag som går! Synes det er så fantastisk å være gravid (selv om jeg klager litt til mannen min, noe ekstra forpleining som gravid fortjener man vel, he, he...), har ikke hatt noen plager eller vært sykemeldt.

Når det gjelder KS vs. vanlig fødsel, så kan du jo snakke med flere leger senere å få deres uttalelse. De er jo mer "eksperter" enn fysioterapeuten, vil jeg tro. Selv satser jeg på vanlig fødsel, med mindre legen kommer frem til at det må bli KS, men ingen indikasjoner på det ennå. Men, enig med deg, det verste må vel være om det blir haste keisersnitt, da er det bedre å ha det planlagt på forhånd.

Hadde vært morsomt å høre hvordan det er gått etter UL-timen din!

Hei , så koselig det blir å få sett babyen sammenda.

Det er jo en del ting i bekkenet som skal være riktig, blant annetstillingen av bekkenbena og vinkel slik at babyen ikke setter seg fast.

4 brudd høres veldig mye ut, kan ikke si at jeg har hørt om noen som har født vaginalt etter 4 brudd i bekkenet, men det kan jo være mulig.

Du får få god oppfølging.

Det er jo enda tidlig og babyen er så liten at den ike har gitt deg mye ekstra vekt i bekkenet enda.

Vet selv at med trøbbel i ryggen og bekkenet er det ikke bare bare å føde vaginalt og det kan gi problemer i ettertid. Jeg mener at det fantastiske ikke er selve smertene og jobbingen, men det nye livet som kommer ut, for min del spiller måten ingen rolle.

Og har man epidudal er det vel ikke store forskjelen mellom vaginal fødsel og ks tror jeg.

Lykke til og håper at det går slik du vil og at du blirtatt godt vare på, og får svar på det meste .

Takk Ma-i :)

Du har selvfølgelig rett i at det er selve opplevelsen ved å gi liv, men du skjønner sikkert også litt hva jeg mener!?

Jobber du i helsevesnet(eller har utdannelse den veien) siden du sier at du ikke har hørt om vaginal fødsel etter flere bekkenbrudd?? Det ligger heldighvis mange røntgenbilder på sykehuset, så antakelig skal det ikke være nødvendig med å ta nye.

Vi Var på UL i dag da, og det var helt fantastisk, kan ikke huske at jeg så ting så klart med de andre på UL ved 18 uker(bedre apparater nå kanskje). Pappa´n var helt taus og ganske rørt tror jeg, det er jo første gang han ser babyen!! Normal vekst og alt så bra ut, min termin stemte med Jm sin :) (jeg vet nemlig nøyaktig dag for unnfangelse ) Jm mente at det kunne være ei jente, men ville ikke si noe hel sikkert. Ikke for at det betyr noenting, det viktigste er et friskt barn.

Nå tror jeg at jeg skal tørre å sette meg litt tilbake og nyte graviditeten litt. Formen er ganske bra om dagen egentlig, litt mer overskudd etc. Kroppen sier i fra når jeg tar i for mye, så det regulerer seg selv så lenge jeg hører på signelene, og jeg tør jo ikke annet!"!!!

Fint at alt så bra ut.

Jeg sliter med skiveprolaps, og leste i et nummer av "Gravid" om ei som hadde det og ikke kunne føde vaginalt, heller ikke keisersnitt med epidural, så hun måtte i full narkose. Jeg var på sykhuset for et par uker siden, og da sa heldigvis legen at der mitt prolaps lå, var det ingen ting i veien for en vanlig fødsel. Regner med at du nå vil kunne få et klart svar, bruddflatene forandrer seg neppe mye gjennom svangerskapet, så de vil vel kunne si hvordan det ligger an. Eller??

Annonse

Nei jeg jobber ikke inen helsevesenet.

Men har lang erfaring med bekkenrelaterte ting, har vært på div kurs og konferanser, og mye annet.

Har hatt bekkenløsning i 11 år , i tillegg til hypermobile ledd , og har vært igjennom en del, også gjennom LKB .

Det er forholdsvis små endringer i bekkenbenet som skal til for å gjøre en vaginal fødsel vanskelig. det er snakk om millimetere med feilstillinger som skaper stoppkanter.

Det er få som får helt normal bekkenvinkel etter brudd i bekkenet på mer enn 2 steder. Kommer an på ekspertisen til legene og hvor bruddene sitter.

Selve fødselenvil også belaste bekkenet mye, men det er særlig baby-vekten i det siste trimesteret som avgjør belastning og annet.

Men selvfølgelig kan du gå igjennom svangerskap og fødsel uten problem, nå er jo legene mye flinkere med det meste enn de var for bare 5-6 år siden da:)

Blir spennende å høreda hvordan det går, og om du slipper mye vondt i tillegg, håper på det.

Mange gode tanker om et fabelaktig lett svangerskap for deg

Hei Trollet.

Arti nick. Vi er visst like gamle tipper jeg utfra nicket ditt, 66 modell. I tillegg kan det se ut som vi har termin rundt samme tid. Selv har jeg termin 4 august og skal på ordinær UL fredag den 9. E veldig spent. Va i Tromsø for 2 uker sia å toik fostervannsprøve. Så fint ut på UL da og på hurtigtesten. Ingen trisomi 13,18 eller 21. Men får resten av svarene forhåpentligvis i brevs form om ca ei uke. Da får vi også vite kjønnet.

Va inne på en sånn kinesisk kalender på ei anna sånn gravideside. Den sa at det ville bli en gutt. Sjekka på flere av nevøer og nieser, mine 2 eldste, meg selv osv. Alle stemte, så da satse vi på at det er riktig.

Rir du noe nå? Har hest selv, men tør ikke ri nå. E redd for å falle av. Har et par jenter som kommer å rir et par gang i uka. Det holder for gamle gubben min på 21 år.

Lykke til med fødsel uansett om det skjer m keisersnitt eller vaginalt. Tor nok det kan bli en flott opplevelse med planlagt keisersnitt og sånn epidural. Da gjør det iallfall ikke så jæ.... vondt.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...