Gå til innhold

ammehjelpere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten jente på 11 dager som jeg prøver å amme.. Legger henne til og hun spiser da i 5-8 min.. da er hun ferdig.. bruker bare det en brystet hver gang så da går det jo opp mot 6 timer før neste blir brukt.. er det normalt å bruke så kort tid på å spise? dersom hun sover vekker jeg henne når hun har sovet mer enn tre timer for at hun skal få i seg mat.. på nettene våkner hun stort sett selv før min vekkerklokke har ringt.. he he..Er så redd for at produksjonen skal stagnere når det er så lenge mellom ammingene.. ønsker veldig å amme

Så lurte jeg også litt på det med utrivnignsmerter.. jeg har stikkende smerter i brystvorten i starten av ammingen.. kjenner den samme stikkingen i det andre brystet mens hun spiser.. samt også noen andre gange da jeg ikke ammer men bare lekker litt melk feks.. Er dette utrivnigsmerter eller er det noe annet.. kan det feks være sopp som gjør det? hvordan merker jeg evt om jeg har sopp på puppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du beskriver utdrivingssmerter, ja. Hvor mange vaate bleier har hun naa i doegnet? Noen ganger saa sover de for mye i begynnelsen. Er det mulig aa faa henne til aa ta begge bryst? Har du forsoekt aa pumpe, vet du hvor mye du faar ut av et bryst?

Skrevet

Hun har våt bleie ved hvert skift, dvs ca 8 i døgnet.. ikke mindre hvertfall.. tisser ofte også når vi tar bort bleien for å stelle henne.. liker friluft denne lille jenten.. jeg har prøvd å legge henne til igjen etter hun har spist men da er hun ikke interesert.. prøver også å legge henne til etter en stund og da spiser hun gjerne litt men hekter seg raskt av igjen.. har pumpet meg to ganger.. en gang for å sjekke hvor mye jeg hadde.. da var det vel 60 etter amming men da ble det helt tomt og jeg brukte en evighet på å få igang produksjonen ordentlig igjen.. så fikk jeg spreng noen dager etter og pumpet igjen pga smerter så da pumpet jeg vel ut 150 men da var det ikke tomt men dagen etterpå var det akkurat som om det var for lite melk igjen.. så jeg tør ikke pumpe meg igjen for er så redd at det skal bli som de andre gangene at det er "tømt" og at jeg skal bruke en hel dag på å få gang på det igjen.. Tenker jeg får ta meg en tur å veie henne imorgen for å se hvordan hun ligger an..

I dag har hun vært våken i vel 3-4 timer tenker jeg.. det er kanskje litt lite det.. bør jeg vekke henne mer kanskje?

Skrevet

Det er jo bra! Det hoeres ut som du har en bra produksjon (man sier minst 5/6 vaate bleier i doegnet). Sjekk vekta du, og soerg for at hun spiser aatte ganger i doegnet naa som hun er saa lita. Det var i maaltiden jeg mente du kunne forsoeke aa holde henne vaaken. Er ikke vektoppgangen fra minimumsvekten (ikke foedselsvekten) bra nok saa snakkes vi igjen i morgen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...