Gå til innhold

Hvor vanlig er det å gå 14 dager over..???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det egentlig å gå 14 dager over???? Jeg er såå bekymret for at jeg må det, og at rett og slett fødselen aldri settes igang av seg selv.. er det vanlig??

Er 5 dager over termin nå.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm.. ja men det var jo ikke såå mange egentlig..... får håpe ikke jeg er en av de da.... bebin og jeg blir jo bare større og større!

Skrevet

Det er slettes ikke uvanlig å gå 14 dager over ...... Like vanlig som å føde 14 dager før termin. Men det er slitsomt å vente så lenge. Gikk selv 16 dg over tiden med førstemann før det hele ble satt i gang. Men ville bare si deg at det må du ikke gruve for. Det positive med det er at alt skjer i kontrollerte former. Jeg har ingen negative erfaringer siden sist gang. Opplevde en fin fødsel, som var over etter 6 1/2 time. Så ikke gruv deg for det du! Jeg driver å psyker meg opp til å gå like lenge denne gangen også..... Lykke til! Vi får nok bare belage oss på at det skjer når det skjer ;O)

Skrevet

Det var godt å høre :-)

Men man blir rett og slett helt utslitt psykisk av å vente, vente og vente..

man må vel gå 14 dager over, før de setter igang ikke sant? Så da blir man satt igang etter de 14 dagene... føles ut som en evighet nå :-( Blir umotivert, men svært lite man får gjort..snufs!

Lykke til :-) :-)

Skrevet

Ja, det er den psykiske påkjenningen som er værst med å gå sånn å vente. For min del fikk jeg time på sykehuset 14. dagen på overtid. Der ble det gjort grundige undersøkelser, tatt ny ultralyd osv. I.o.m at alt stod bra til både med meg og babyen ble jeg sendt hjem igjen og innlagt på 16 døgnet på overtid. Da først ble jeg satt på kur :o) Uansett hvor høyt en ønsker å påvirke fødselen så er det nok lite å gjøre annet enn å vente..... Som jordmor sa til meg denne gangen så er det noen kvinner som rett og slett har lengre svangerskap enn andre..... Så kanskje er vi en av dem.... ;o)

Skrevet

Jeg var på kontroll sist fredag, da sa de at de ikke hadde forandret sin praksis med å la oss gå 21 dager over termin.

Da jeg henviste til en rapport fra Dr. Jakob Nakling hvor han har lagt til grunn info fra 20.000 kvinner i norge... Ja da fikk jeg time til overtidskontroll 1 uke over termin..

Nakling lar IKKE "sine" gravide gå mer enn 1 uke over termin.

Skrevet

Er fullstendig enig med godiva her.. Kjøre hardt på å ikke godta mer ovdertid en max 1 uke pga fare for komplikasjoner.. Holdt selv på å dø under fødselen da jeg hadde ligget 17 dager over termin.. SÅ tror ikke det er heldigt uansett.. å vertfall ikke om en i utgangspunktet er sikker på termin dato..

Skrevet

Ikke akkurat beroligende det du skriver om her Alex. Synes ikke det er riktig å fremstille det på den måten. Dette vurderes jo ut i fra hvert enkelt tilfelle, og når en tenker på hvor mange som faktisk går 14 dager over tida, så er det jo få tilfeller hvor det er så dramatisk som du beskriver her. Men er fullstendig klar over at det pågår en debatt hvor dette er tema, og om en skal la oss gå så lenge som 14 dg på overtid. Er en veldig engstelig og at det går på psyken så blir en jo igangsatt før det har gått 14 dager. Men vi må huske at det aller beste er at kroppen får sette i gang fødselen selv, og at det er en grunn til at vi må vente........ Uansett! Nok en gang - lykke til alle sammen :o)

Skrevet

Hei. Jeg er også en av de som ikke liker den praksisen de har hatt med og la gravide gå inntil tre uker over tiden før noe blir satt igang. Noe av årsaken til min skepsis er at jeg kjenner en familie der barnet ble hjerneskadet pga overtid utover 14 dager og det kom av at morkaken får svekket funksjon når det går så lang tid. Barnet hadde antakelig lidd av surstoffmangel som følge av dette, og de var heldige som reddet livet. I andre land er praksisen stort sett maks 14 dg, så hvorfor skal de gå utover dette i Norge? Barnet er jo fullbåret uansett. Men jeg har i den siste tiden heldigvis registrert at de ser ut til og gå mer og mer bort fra denne praksisen her også, så vi får håpe de tar til fornuft. Skriver ikke for og skremme noen, men jeg ville ihvertfall vært veldig bevisst mitt barns bevegelsesmønster om jeg kom så lang på overtid. (Har fra før av gått 5 og 3 dg over termin.) Kommer jeg til 14 dg denne gangen vil de nok få problemer med og fjerne meg fra sykehustrappa!! Graviditet og fødsler er som sagt noe vi er skapt for, men det gjør det ikke ufarlig av den grunn. Heldigvis har vi flinke helsepersonell i Norge. Take care

Skrevet

om man går på overtid får man da UL får å se hvor stor babyen er da? eller er d noen man bør kreve selv. for om babyener stor i utgangspunktet og man skal gå på overtid blir d jo verre å føde den.. +++ at den bare legger på seg på overtid.. hvis ikke termin er satt feil da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...