Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte til en annen kommune til sommeren, men vet ikke helt hvor enda.

I dag har vesla (21 mndr) 100% plass i barnehage og har gått der siden mai i fjor.

Vet at søknadsfisten er 1. mars, men til torsdag så vet jeg faktisk ikke hvor vi skal flytte til sommeren. Hva gjør vi da?

Er det sånn at vi automatisk mister den plassen i den barnehagen hun går i nå når vi flytter til en annen kommune?

Er det i det heletatt mulig å få plass i noen barnehager hvis vi søker etter 1. mars?

Er det andre regler for de som er nyinnflyttere i kommunen?

Uff.. dette er så vanskelig,,

Takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8419743-dette-lurer-jeg-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke sikkert, men jeg mener å ha hørt en gang at du kan søke overflytting til annen bhg utenom den vanlige søknadsfristen (1.mars) Folk flytter jo uavhegig av bhg start og søkefrist og når de allerede har plass et sted skal det ikke gå utover dem at de må flytte...

men som sagt, vet ikke sikkert... Jeg bare tror!!!! =)

I utgangspunktet vil du havne på venteliste dersom du søker etter hovedopptaksfristen. Det betyr at alle som har søkt innen fristen får tilbud før deg. Dersom du har kommunal barnehageplass vil du miste denne når du flytter ut av kommunen. Jeg ville sendt søknader til alle de kommunene som var aktuelle å flytte til (dersom du vet noe om hvor du vil bo) og skrive på søknaden (merknadsfelt) at dere tenker å flytte til kommunen i løpet av sommeren.

Den eneste "helgarderingen" du kan gjøre er å søke om plass i en privat barnehage nær der du tror du skal bo. De har egne opptaksregler, og har mulighet til å ha opptakskrets fra flere kommuner.

Det er ikke sikkert dere mister plassen selv om dere flytter til en annen kommune, men litt forskjellige regler fra kommune til kommune. Du kan ringe barnehagekontoret i kommunen din, der får du svar.

Om det er mulig å få barnehageplass om du søker etter 1. mars kommer velding an på hvor god barnehagedekningen er der dere flytter til.

Hvis du vet en kommune det er sannsynlig at du flytter til, kan du jo slenge inn en søknad der... Dere mister ikke automatisk plassen dere har selv om dere får tilbud om en ny.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...