Gå til innhold

Til alle som sier at man ikke har smerter etter naturlig fødsel

Anbefalte innlegg

Ny fødselshistorie på Skravlesiden nå som jeg føler understreker hvorfor vaginal fødsel ikke akkurat er den rosa skyen mange jordmødre prøver å lure oss til å tro:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/8414535

Jeg siterer:" Den neste uken ble jeg sengeliggende med spinalhodepine og muskulær reaksjon langs hele ryggsøylen pga epiduralen ble stukket for langt inni ryggen. Jeg har gått på sterke smertestillende medisiner for ryggen, ligget på rygg i over en uke pga hodepine, og i tillegg gått på rietabletter for å få ut hinnerestene etter morkaken."

Smertefritt indeed..

Fortsetter under...

Du kan også gå inn på http://www.dinbaby.com, og se på forumet "mammas kropp" og noen andre forum der inne.

Det er MANGE som sliter med store plager i underlivet i lang tid etter fødselen! Jeg leste en egen tråd der inne en gang, som het "blir underlivet normalt igjen?"

Det gjør det åpenbart ikke. Utrolig mange som sliter med skader i underlivet etter vaginal fødsel.

Å bli inkontinent er slett ikke uvanlig, dessuten er det jo flere som revner helt til endetarmen, og ikke klarer å holde på avføringen i etterkant, og må gjennom mange store operasjoner for å rette på det. Noen der inne fortalte at de aldri mer kan bruke tampong "fordi noe der inne i underlivet er forandret etter fødselen, så den sklir ut med en gang"..

Tror ikke legene snakker så høyt om disse opplevelsene, som er ganske vanlige for kvinner som har født vaginalt:

Hvordan ble underlivet ditt etter fødselen?

Sydd 2 sting. Underlivet mitt har vært merkelig helt til nå 7mnd etter fødselen.Ting begynner så smått og normalisere seg. Kniper hver dag og merker at det har hjulpet mye.

Anonym

Fikk kun noen få rifter ved fødsel. To pyntesting. Har ikke vært så flink til å knipe. 8 mnd siden fødsel. Ting føles videre (noe som fastlegen har vært veldig "flink" til å kommentere). Av og til føles det som om jeg har en tampong som er på vei til å gli ut der nede. Har ikke fått mensen igjen ennå, så håper ting faller litt mer på plass da.

Hadde en fin fødsel med to pyntesting.

Nå ser det ut som veggene der inne er på vei ut av skjede åpningen, kanskje ikke så rart samboeren tror det er blitt trangere når veggene der inne har kolapset.....hehe

Er nå 1 1/2 år siden fødsel, sex er vondt uansett hvilke stilling, han treffer limortappen og det er rett og slett ubehagelig noe som gjør at det ikke blir "du får vente til fredag" ENGANG, orker ikke.... inkludert gjentatte soppinfeksjoner.

Noen som har det på samme måte??? Jeg blir gal.....

Jeg har fått litt større indre kjønnslepper, og det trengte jg IKKE. HAr også fått en utposning på perineum; mellom musa og stumpen. Ellers fikk jeg "hemorider" har glemt hva det heter mellom de indre og ytre kjønnslepper og de har ikke gått helt tilbake. Så jeg er absolutt ikke fornøyd med resultatet. Er glad jeg har mann, for jeg hadde ikke villet vise musa mi til en evt ny parner slik den ser ut nå.

Jeg er mye videre, og har fått en del større indre kjønnslepper. De henger ganske langt på utsiden av musa, og dette ser bare teit ut. Samtidig så føler jeg, som det ble nevnt tidligere her, at skjedeveggene mine har kollapset.. Noe er det iallefall som er inne i skjeden, som ikke har vært der noen gang tidligere, og jeg begynner å få litt angst for om dette kan være livmorfremfall?? Her en dag følte jeg det var helt nede i skjedeåpningen, og jeg kunne dytte det inn igjen.. skremmende.. Jeg har aldri vært flink med knipeøvelser, og datteren min er 14 mnd nå.. kanskje dette er takken for at jeg har vært "lat"... Jeg vil bli trang og normal igjen! Noen gode råd, eller er det for sent?

Sv: Hvordan ble underlivet deres etter fødselen? 12:21 26.02.2007

mine indre kjønnslepper har blitt mindre-veldig fornøyd med det! men ett sting raknet opp og har gjort åpningen vid... jeg tør ikke ha sex med mannen min for jeg er redd han skal syns jeg er for vid. har vært hos gynekolog og han sa at jeg ikke trengte leve med det hvis det ble et problem. uff, det er så ekkelt å føle seg så åpen der nede. det er 10 uker siden fødsel nå. har noen andre opplevd det samme ? lurer på hvordan evt operasjon vil være? har noen andre gjort det? jeg ønsker å være anonym:-/

Akkurat DET sitatet omhandler vel problemer ifm smertelindringen (epidural/spinal) og har vel ikke direkte med fødselen å gjøre?

(Ikke for det, jeg vet alt om problemer etter vaginal fødsel. Subtotal ruptur og 50 sting bidro til det...

Det er så utrolig bra at noen faktisk setter litt fokus på dette. Det er jo faktisk ikke sånn at man blir helt normal igjen etter en fødsel alltid. Jeg har født to ganger og med nr 1 ble alt helt normalt igjen og iflg gynekologen kunne man ikke se at jeg hadde født, etter andre fødsel derimot ble hele underlivet mitt maltraktert av jm som gjorde en helt elendig jobb både under selve fødsel ( forebygging av ruptur) og etterpå da hun ikke klarte å sy meg på en riktig måte (hun burde heller aldri ha sydd,men overlatt det til en lege...). Jeg endte opp med sting langt inn i anus og store smerter under samleie ( som jeg ikke fikk lov av legen min å prøve igjen før det var gått over 4 mnd etter fødsel) og smerter under toalettbesøk og måtte tilslutt opereres. Jeg har fremdeles, etter 6 år, store smerter under samleie og når jeg har avføring tiltross for operasjon. Har også fått beskjed om at en ny operasjon ikke vil kunne forbedre min situasjon. Kan ikke føde vaginalt flere ganger pga dette og skal snart ha mitt første ks, jeg regner med at det vil bli en fantastisk opplevelse og ser virkelig frem til å oppleve en normal barselperiode uten et helvete slik det var sist gang. Vil heller ha litt smerter i magen i noen uker enn å gå rundt slik jeg gjorde( og gjør fremdeles...). Vil også si at det er veldig få som snakker om dette og det forstår jeg veldig godt for jeg føler meg som en unormal person og synes det er enormt ydmykende å skulle fortelle at jeg ikke fungerer som normalt. Det er utrolig vanskelig å snakke om til folk og det går veldig ut over selvtilliten å ikke kunne føle seg normalfungerende. Jepp det var det jeg hadde å si om den saken:-)

Annonse

Huff!

Så grusomt. Det høres virkelig ille ut.

Blir litt provosert over at leger "glemmer" å fortelle oss denne siden av saken. Det er jo faktisk en reell mulighet for at man får store skader i underlivet ved vanlig fødsel.

Ble ganske overrasket over hvor mange som sliter med skader i underlivet da jeg gikk inn på dinbaby.com, og leste forumet "mammas kropp".

Lykke til med keisersnitt ditt! Det kommer sikkert til å gå strålende!

Akkurat ja.Det er nok en smule overromantisert det med å føde.....ikke sant? Man snakker ikke høyt om hemmorider men det er noe som de fleste som har pressa ut en eller flere babyer får.De fødende selv syns dette er flaut og tør ikke fortelle det videre til andre fødende etterpå.Typisk.En ting som overrasket meg ved min første spontane fødsel, en prematur - fødsel var at avføring kom ut samtidig med baby.Man har rett og slett ingen mulighet for å holde igjen det der under en fødsel , derfor får man klyster på fødestua......men hysj....dette snakker vi ikke så høyt om.....det er jo såååååååå vakkert å føde, ikke sant....?

Gjett om jeg var flau etter min første fødsel men fikk ingen info i etterkant om at det var naturlig.....pussig.

Ja, sitatet er hentet fra etter fødselen. Synes bare det var et paradoks at alle sier det er såååå mye bedre å føde vaginalt for da er jo smertene over med eeen gang etter fødselen. Særlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...