Gå til innhold

Planlagt keisersnitt og startdato på permisjon + noen spm til.

Anbefalte innlegg

Antar svaret gir seg selv... men spør allikevel...

Kan man da bruke den dokumenterte keisersnitt datoen og gå ut i permisjon 3 uker før dato for keisersnitt eller gjelder det som med alle andre - at UL datoen er det eksakte datoen man forholder seg til når det gjelder permisjonsstart?

Og en ting til..... får man enkeltrom etter keisersnitt eller er det som en vanlig fødsel? Og kan man event. også få familierom?

Forrige fødsel var normal, men endte i total ruptur. Noe som gjorde at jeg ikke klarte å komme med ut av senga på en enkel måte og hente lille jenta opp til meg når hun skulle ammes - ikke klarte jeg enkelt å legge henne til selv - siden det var så vondt. Følte jeg maste og at pleierne hadde lite tid. Vanskelig de første dagene iom at babyen ville ha mat ofte. Husker det som et vondt minne.... og etter et keisersnitt blir det vel ikke bedre antar jeg. Skulle gjerne hatt mannen min der eller vært sikker på å få hjelp alle gangene jeg trengte det uten å føle meg til bry. Noen med ulike erfaringer... antar det er vondt å sitte og vondt å ligge på siden..... Gruer mest for det?

Vet noen om man kan be om at kateteret blir satt etter spinal bedøvelsen virker?

Veldig takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Hei lykka!

Tenkte jeg skulle prøve å svare på spm dine.

Angående fødselspermisjon bør du ta sikte på å ta ut permisjonen 3 uker før KS datoen. Dette pga at de første 3 ukene av permisjonen er forbeholdt tiden før barnet kommer. Dersom barnet kommer før antatt, si 1 uke før termin, "mister" du denne uken av permisjonen.

Ifht familierom, har vel du som alle andre, mulighet til å få dersom det er ledige rom. Tror ikke du har noe fortrinnsrett pga KS, men det skal jeg ikke si for sikkert. Er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus hvordan de håndterer ønskene fra pasientene. Men som regel tror jeg de prøver å imøtekomme oss så godt det lar seg gjøre.

Ikke særlig behagelig den første gangen du reiser deg etter snittet, men går bare bedre og bedre etter hvert reis. Tror nok at du, etter å ha opplevd total ruptur, skal takle det veldig bra. Nå er det veldig forskjellig fra person til person hvor smertefullt de føler det er, men tror du skal klare deg fint.

Angående kateter, har jeg sett her inne at det er noen som ber om å få satt det etter spinal/epidural bedøvelsen. Aner ikke om det byr på noen problem, men håper ikke det, ettersom jeg selv ønsker at dette skal bli gjort.

Uansett, lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...