Gå til innhold

Tunge løft tidlig i svangerskapet


Klikk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurer på om noen vet om det er farlig å løfte litt tidlig i svangerskapet. På jobben må jeg av og til bære litt utstyr som kanvære litt tungt. Kan det skade fostert? Jeg er bare 4+ 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke bære tungt når du er gravid, ikke når det er tidlig heller. Du bør nok si ifra på jobben så de kan gi deg annet arbeid :-) Eller du kan kansje si du har litt ryggprobleme så akkurat nå kan du ikke løfte? Du finner nok på noe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du doktor? Bare lurte siden du var så skråsikker.

Jeg er ikke doktor, men har lest at man kan fint trene og gjøre ting som før man blir gravid. Man trenger ikke begynne med hardtrening etter at man er blitt gravid, hvis man ikke har gjordt det før. Jobbet i byggebransjen da jeg var gravid med gutten min, og jeg bar 40 kg sementsekker frem til 2 uker før jeg fødte. Tror ikke det er farlig å ta i et tak når man har et normalt svangerskap. Man er jo ikke syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal være litt forsiktig med å løfte tidlig i svangerskapet. Vet ikke helt hvorfor, om det kan skade deg eller barnet. Det stemmer som anonym sier at man kan trene i svangerskapet, men det er jo forskjell på vanlig trening og hardtrening da. Og selv om jeg ikke er doktor så er jeg ganske sikker på at det ikke er lurt å bære 40 kg sementsekker 2 uker før fødsel. He, he hvert fall ikke hvis du ikke er supergirl da.

Man er jo ikke syk når man er gravid, men man skal jo faktisk tilpasse seg tilstanden da.

He, he dette ble sikkert mer tiltale til anonym over som jeg ble bittelitt forskrekket over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doktor? Nei, det er jeg ikke selv om man kan begynne å lure da *fnise*.

Jeg fikk beskjed om forrige gang jeg var gravid om å ikke løfte tungt. Så enkelt er det :-) Man kan godt fortsette å trene, bare ikke ta de aller hardeste øktene. Er man utrent skal man bare trene forsiktig har jeg hørt. Selv behandler jeg mitt svangerskap som et risiko svangerskap siden jeg har prøvd i to år og har mista før, så jeg gjør ingenting... men det er meg da.Andre skal vel helst leve som normalt, men ikke tunge løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at man skal begynne med voldsomme aktiviteter, hvis det ikke er noe man har gjort før. Bare tror det viktig å fungere så normalt som mulig. Syns det kan virke som det er mange hysteriske, som verken kan ditt eller tatt. De rett og slett sykelig gjør seg selv, fordi de er gravide. Tror du det fantes sykmelding for hundre år siden, når man var gravid?. Jeg tror nok gravide fruer måtte gjøre som før de ble gravide.

 

Som helsearbeider selv, syns jeg det kommer mange ubegrunnede råd her. Mange som kommer med helt usanne påstander. Jeg tror det viktig når man kommer med råd at man heller synser og tror, enn å komme med påstander. Selvsagt ikke alle her inne som gjør det. Mange gode råd og hyggelige ting blir sagt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er fra arbeidstilsynets sider tror jeg det var:

 

Varmt og tungt arbeid etc.

Fordi kvinnens lunger og hjerte også skal forsyne fosteret med surstoff og næring, legger graviditeten beslag på en del av arbeidskapasiteten. I noen tilfeller kan det gå utover fosteret hvis moren belastes for hardt under svangerskapet.

 

Vanlig fysisk aktivitet og mosjon er bare sunt, forutsatt at den gravide ellers er frisk, og svangerskapet forløper uten komplikasjoner. Men svært varmt eller tungt arbeid, arbeid som innebærer tunge løft, arbeid i vridde og vanskelige arbeidsstillinger, og langvarig arbeid i stående stilling, er lite egnet for gravide. Særlig gjelder dette de siste månedene av svangerskapet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn som eg fikk beskjed hos legen min: du skal kunne gjøre akkurat som før, graviditet e ikkje en sykdom, det e en tilstand. og det som skal sette, sett... skjønne?? hves det e meninga at det skal sitte så sitt det, e det meninga at du skal miste så miste du... enkelt og greit... så bare fortsett me arbeidet du.... :)

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man kan løfte osv, men bare slik at man får puste..det er visst et råd fra fysioterapeuter, og det var mest pga bekkenet/rygg osv..det skader ikke fosteret, det ligger jo så godt "innepakket"..men det er jo på en måte bare å bruke sunn fornuft. de som har mistet osv, risikogrupper, gjør det sikkert lurt i å ta det med ro å være forsiktig med tunge løft...for sikkerhets skyld..:)

men ellers er det bare bra å jobbe&trene som tidligere, med hensyn selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...