bebbisimagen =) Skrevet 27. februar 2007 #1 Skrevet 27. februar 2007 noen som vet hva Hb betyr (på helsekortet)
Carnation, nummer to i juli :) Skrevet 27. februar 2007 #2 Skrevet 27. februar 2007 Ja, det skal være blodprosenten Den skal ligge over 12 et sted, går du under 12 kan legen anbefale at du spiser kosttilskudd med jern etc. Ellers er leverposten, brunost og grønnsaker fine kilder hvis tallet er lavt.
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 27. februar 2007 #4 Skrevet 27. februar 2007 Hmm..min Hb er på 10,2...jeg har ikke fått beskjed om å ta noe kosttilskudd eller jern.Bør kanskje vurdere det da? Skal tilbake til legen neste torsdag, får høre da.
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 27. februar 2007 #5 Skrevet 27. februar 2007 jordmora mi sa jerntilskudd hvs Hb under 10
kokko Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 trenger ikke ta jerntilskudd før hb ligger på under 10. min hb ligger på 10,3 men lageret mitt er ikke så høgt så jeg må ta jern.... de ser jo ikke lageret på prøven de tar med en gang hos legesenteret, men de får svar på de etter at de er sendt inn til sykehuset... det var i allefall det jeg forstod... fikk beskjed av helsesøster at jeg ikke trengte å ta jern siden at den låg på 10,3, men etter at de hadde fått svar fra blodprøven som de sendte inn så ringte legen min og sa at jeg måtte ta jern, fordi at jeg ikke hadde så stort jern lager...
m@rie82 Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 hmm... fikk beskjed om å ta jern da hb'en var 10,4, og legen snakket om at jeg gjerne måtte ta sterkere tbl etter fødselen...
Slankehjelper'n Skrevet 27. februar 2007 #8 Skrevet 27. februar 2007 I flg min lege, så trenger ikke gravide å ha like mye jern som ugraverte. Det er visst ugunstig med for mye jern, fordi blodet da blir tykt. Og da blir det tyngre for hjertet å få blodet ut til alt som skal ha blod. Hjertet har jo nok utfordringer som det er, med mye blod og gjerne lavt blodtrykk (derav høyere puls). Jeg har ligget på hb 10.5 - 10,7 og det er visst helt fint når man er gravid.
Storebror07=Lillebror-juli11 Skrevet 27. februar 2007 #9 Skrevet 27. februar 2007 Jeg var nede på 10,5 for to mnd siden og på siste kontroll var jeg oppe på 13,3.. JM sa at jeg ikke burde komme over 13,5 fordi da kan det være større fare for svangerskapsforgiftning i slutten av svangerskapet... Tror det er nok å spise litt ekstra leverpostei å rødt kjøtt for å holde HB på et ok nivå!
¤ my precious ¤ Skrevet 27. februar 2007 #10 Skrevet 27. februar 2007 Jeg har hatt hb på 9,6 på det laveste....har tatt jerntabletter daglig etter at jeg fikk beskjed om å begynne med det. Men det er visst helt normalt å ha lavere hb under graviditet - iflg legen min ihvertfall... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå