Gå til innhold

gruer meg til pressrier....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har termin idag og føler at jeg kan gå minst en mnd til før jeg føder. det virker å fjernt å få et barn til, jeg er jo så vant med "bare" tre-åringen her hjemme.

jeg har begynt å grue meg så til pressriene. sist fødsel endte med keisersnitt etter å ha ligget 3-4 timer med 8 cm - babyen lå skjevt og ville ikke snu seg. jeg føler at jeg da ble litt "snytt for fødselen" siden jeg ikke opplevde den siste biten.

akkurat nå som det er like om hjørnet er jeg redd for at jeg ikke klarer de smertene som pressriene er - jeg vet jo ikke hvordan de kjennes ut. om de er "bedre" eller "verre" enn å ligge mange timer uten å få full åpning + en operasjon i tillegg. noen med lignende erfaring som har født vanlig etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må si at åpningsriene var verst for min del. Når pressriene startet, fikk jeg endelig ta i litt, mens åpningsriene var det bare å "vente" seg gjennom. Begge mine fødtsler har vært slik.

Skrevet

Hei, jeg har ikke erfaring med operasjon, men har født 2 ganger før og begge gangene følte jeg en slags befrielse når pressriene begynte. Det er utrolig å kjenne hvordan kroppen på en måte "tar over" Og virkelig hjelper deg med å presse den lille ut..

Selv om jeg ble overrasket da jeg skulle ha nr 1, hjalp jeg til det jeg skulle og trengte kun 4-5 press før hun kom. Med gutten hadde jeg på forhånd bestemt meg for at når pressriene begynte, så skulle jeg gi alt! -og det holdt med 3 press, så var han ute...

Synes åpningsriene er verre en pressrier...

Skrevet

Har "bare" født vanlig da, men syns pressriene var de riene som var minst vonde. Brukte bare 15 min på å presse ut ungen, men lå i 19 timer med vanlige rier, de var helt grusomme. Men klart, ungen min lå ikke skjevt, så det var ingen sånne komplikasjoner.

Men nå har jeg ett bekken som er skjevt og vridd, og ungen ligger i tverrleie i den retningen bekkenet har vridd seg. Ser ikke ut som den klarer å snu seg forbi "kneika", står liksom fast på sida. Så blir spennende om det blir KS denne gang.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg oxo opplevde åpningsfasen som den verste... Når pressriene "endelig" kom var det nesten befriende:) Endelig få lov til å delta aktivt om du skjønner..Håper du klarer å glede deg istedenfor å grue deg -det er nemlig ikke så ille som mange tror/mener. Det er så individuelt hvordan det oppleves, men jeg tror at dersom en er positivt innstilt så går det greit -det er tross alt den mest naturlige ting i hele verden:)

Skrevet

Dette kommer du til å klare helt fint!! For de fleste er pressriene en befrielse, og alt kommer nok til å gå mye bedre denne gangen! Jeg syns ikke mine pressrier var vonde i det hele tatt, jeg ble bare veldig sliten av de. Lykke til!!!

Skrevet

Personlig så syntes jeg ikke pressriene var vonde. Var så konsentrert og så liksom enden på det hele. Men du har jo født før og de aller aller fleste opplever at fødsel nr 2 er mye raskere enn den første. Så det er nok meget mulig du vil oppleve fødselen annerledes denne gangen!!

Skrevet

takk for svar, jeg har blitt litt beroliget nå. vet jo at det er individuelt hvordan man takler smerte, men da trenger jeg kanskje ikke grue meg sååå mye lenger. uansett - for sent å gjøre noe med det nå er 1 dag på overtid :)

Skrevet

Åpningsriene var vonde. Pressriene var helt greie. Stor sjanse for at din neste fødsel blir mye lettere enn den første!!

Skrevet

Hei Elias sin mamma!

Ville bare dele mine tidligere erfaringer. Dette er mitt tredje svangerskap, men den første fødselen endte i keisersnitt. Ikke helt av samme årsak som deg, men jeg også følte meg "snytt" for fødselen som du sier. Jeg gruet meg ganske mye til den andre fødselen, siden jeg på en måte var førstegangsfødende. Jeg var heldigvis så heldig at jeg den gangen fikk føde vaginalt, og det var en helt fantastisk opplevelse. Helt oppløpet tok lengre tid enn første gang, men det var glemt etterpå :-) Så nå sitter jeg her med 21 dager igjen, og gleder meg til fødsel nr 3. Det er snart 8 år siden siste, men dette går så fint så!!!

Du skal bare se at du får samme opplevelse og erfaring. Det kommer til å gå kjempefint :-) Jeg er ihvertfall ikke i tvil når det kommer til å velge mellom keisersnitt og vaginal fødsel - definitivt vaginal :-) !!!!

Masse lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...