Gå til innhold

Operativt Saeduttak... Noen Spoersmaal

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min samboer har også vært gjennom dette. Han har ingen spermier i prøvene han leverer. Vi var på Riksen i høst og prøvde med TESA, da klarte de å få ut 8(!) celler som kunne brukes (gjett om jeg synes det er luksusproblem når folk skriver om mennene med dårlig kvalitet som kun har et par millioner sperm i prøvene...)

Nå skal vi til Porsgrunn og prøve TESE.

TESA og TESE er to forskjellige metoder å hente ut sperm fra testikklene. De kan også hente fra bitestiklene med PESA eller PESE. Er visst noe som heter MESA også.

Fertilitesklinikken har en side med god informasjon. Se: http://tinyurl.com/26vx2v

Skal dere også gjennom dette? I så fall ønsker jeg dere all mulig lykke og hell! Som legen sa til oss; det skal bare en frsk sædcelle og et friskt egg til for å lage et barn.

Annonse

Vi fikk ingenting å legge i fryseren. De brukte "alle" 8 spermiene til å befrukte mine egg med ICSI. To egge ble befruktet, men det ene overlevde ikke, så jeg fikk satt inn ett egg. Og det ble dessverre ikke noe... Så nå skal vi altså til Porsgrunn og prøve TESE med ICSI. Da er det gjennom hele løpet med spray og sprøyter igjen, og så får vi bare håpe at de klarer å finne flere spermier å befrukte med på den måten. Både jeg og samboer skal ta akupunktur denne gangen i håp om at det kan bedre sjansene for å lykkes.

Når skal dere igang? Og hvor skal dere? Et tips til deg; grav og spørr så mye du orker. Når vi var på Riksen følte jeg at alt bare handlet om egg hele veien. Vi fikk ingen informasjon om hva min samboer skulle gjennom. Etter jeg hadde begynt med sprøyter og vi fortsatt ikke visste noe, måtte jeg skrive dem og be om informasjon. Vi hadde jo lest en del om hvordan dette skulle skje i teorien, men det å vite litt om når og hvordan dette skjer i praksis er veldig viktig. Min samboer ble iallefall veldig frustrert pga mangelfull informasjon...

Masse lykke til!

Vi er i gang med utredning naa. Skal ringe inn mens naa naar den kommer, og da skal jeg ta roentgen 10-14 dager etterpaa, saa er det diverse andre undersoekelser.. Vi gjoer alt dette i England, og naar det gjelder mannen min saa sa de ikke annet enn at det blir operativt uttak, og, naar de ser om de faar ut sperm og hvor mange saa avgjoer de om det blir ICSI eller IVF. De skal legge spermene paa frys da.

Hvordan gjorde de det hos dere da? Laa du der klar og fikk egga henta ut mens de opererte ut spemiene paa mannen eller? Og hva er forskjellen paa TESE og TESA?

Min samboer hadde uttak dagen før de hentet ut mine egg.

Med TESA går de inn i testiklene med nål og suger ut litt testikkelvev. Med TESE åpner de opp pungen og tar ut større vevbiter fra testiklene. Det virker som fagmiljøene er uenige om hva som er best/mest effektivt. De som driver med TESA sier det er best fordi de kan stikke fra flere kanter, mens vår lege i Porsgrunn mener TESE er bedre for oss fordi de får tilgang til større områder når de åpner opp. Er sikkert ingen fasit på dette, men det blir iallefall spennende å se resultatet i slutten av april...

Han fikk bare lokal bedøvelse. Hva de gjør avhenger vel av hva de regner med å få ut... Siden dere har fått beskjed om at dere skal få fryst ned spermier, må de jo regne med å finne rikelig, så da blir det sikkert "bare" TESA. Min samboer hadde en operasjon tilsvarende TESE i utredningsfasen, og det var ikke så veldig behagelig... TESA var visst ikke på langt nær så ille.

Heisan og lykke til

Vil bare fortelle at denne metoden fungerer. Vi har vært igjennom 2 runder med TESA og fått noe frosset ned. Etter 5 tilbakeføringer av embryon har vi nå en liten gutt på 15 mnd og er 8 uker påvei med nestemann. Utgangspunktet var at dem fant ingen svømmere i innleveringsprøvene i forkant. Så det er forstatt håp, om dem ikke finner noe i prøvene. Vi startet litt før denne medtoden ble godjkjent som en prøveordning i Norge. Vår tur har gått til Fertilitetscentrum i Gøteborg, som har benyttet denne metoden i 11 år.

Lykke til - alle muligheter er åpne :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...