Gå til innhold

April: En vellykket vaginal setefødsel


empire

Anbefalte innlegg

Da har min lille gutt endelig kommet til verden!

 

For snart to uker siden kom jeg inn til sykehuset for å sette i gang fødselen. Dette var mandag 12.02.07 kl. 09:15. Jeg fikk en tablet som skulle virke i to timer mens jeg lå i sengen. Effekten skulle være den at livmormunnen skulle være klar, og åpningsfasen starte for fullt.

Etter to timer kunne jeg reisemeg og gå rundt litt, så skulle fødselslegen komme å sjekke åpningen om fire timer til.

 

Både Ken og jeg var like spente på hva legen kom til å si, og om det faktisk kom til på bli bursdag snart. Men skuffet ble vi da vi fikk vite at det ikke var noen endring, og at det fremdeles bare var to-tre cm åpning!!!Vel, vi prøvde en tablett til, og etter dette skulle vi eventuelt satt på drypp om legen mente dette var riktig å gjøre da.

 

Etter nye, drlye seks timer kom legen inn igjen, og nok en gang måtte hun skuffe oss og fortelle at det ikke var noen endring. Klokken var da 22:00, og enda mer skuffet ble vi da hun konstanterte at det ikke ble bursdag den dagen, men at vi skulle vente med å sette drypp til påfølgende dag. Ettersom jeg da hadde blitt gitt to midningstabletter var det best at jeg overnattet på skehuset;for det kunne jo hende at jeg satte i gang ,med riene midt i natten. Jeg fikk så først en pille mot eventuelle smerter jeg måtte ha(smårier som kom med store mellomrom). Denne virket ikke som forventet så da fikk jeg en srøyte å sove på i stedet. Ken sov på feltseng ved siden av fødesengen på fødestuen.

 

Neste dag klokken 06:30 våknet jeg av forstoppelseslignende smerter i magen(jeg kaller det det ettersom smertene var identiske med de jeg hadde da jeg var i Bulgaria og fikk full stopp i fordøyelsessystemet)JEeg gikk stadig på do for å se om jeg kunne bli kvit smertene, men det var til ingen nytte ettersom de forsvant etter en kort stund. Så ble jeg undersøkt og....det var ikke så rart at smertene kom og gikk for det var nemlig riene mine som var satt ii gang for fullt!!! Endelig, men GUD så vondt det var!!! Krampeaktig var det hele, og de kom med 2 minutters mellomrom og var til tider evig lange. Stakkars Ken visste ikke sin arme råd;for hvordan kan man trøste noen som har smerter som ingen ende vil ta? Jeg gråt til slutt, det var altså så vondt!!! Vannet kom også som et stort sjokk midt i en veeeldig vond ri!

 

Ettersom jeg skulle ha vaginal forløsning av et barn i seteleie, skulle jeg ha epidural etter 4 cm åpning. Det var bare det at anestesilegen var litt opptatt....så jeg vrei meg i smerte til en ca. 6 cm åpning før hun kom inn.

 

Åh guuuuuuud så DEILIG!!!Etter den hadde begynt å virke for fullt var riene ingenting å klage på. Jeg kjente de fortsatt så dosen var grei, men etter den smerten jeg hadde før lindringen var dette bare barnematen. SÅ jeg fikk fargen tilbake i ansiktet, slo av en spøk med jordmødre, fødselsleger og barnepleiere og lo også litt.

 

Da jeg hadde kommet meg til 8 cm, sjekket jordmor åpningen, og da bæsja sønnen min i hånden hennes....morsomt opp i det hele:)

 

Mer moro skulle det bli da jeg plutselig kjente noe varmt komme ut nedentil....da hadde gutten bæsja på mammaen sin vettu...og gjett om han skal få høre det når han bli eldre....hihi.

 

Så kjente jeg et behov for å presse, og visst ja...her var det full åpning, beina opp i bøyler og fikk beskjed om å presse når neste ri kom.

Tre pressrier: trekk luft, press, hold og trekk pust, press, hold og trekk pust og press....så var kroppen ute...og inn med tang for å vippe ut hodet så var den lille krabaten på magen til mammaen sin. Pyntet med bæsj og blod.

 

Gud for en bissarr følelse og bli mor. Plutselig et liv man har ansvar for i tillegg til sitt eget, som heller ikke er fullt så vikktig lenger. Pappa gråt og var så stolt av oss begge to, mens mamma bare lo og kyssa sin lille pode på hodet.

 

Så ekstra stolt og vellykket jeg også følte meg da jeg overalt møtte jodmødre somoverøste meg med komplimenter for flott arbeid under en setefødsel som som regel ender med haste keisersnitt. Jeg kom fra det hele med tre små rift, og en vakker gutt på 3740 gram og 34 cm lanf fre hodet til stump....resten får vi målt når han endelig strekker ut beina ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Takk for spennende og utførlig fødselshistorie! Har termin om 2 uker jeg, så slikt er bare sååå spennende å lese om! Spesielt siden de fleste eksemplene man leser er om "helvetesfødsler" der noe gått galt slik at moren sitter igjen med marerittlignende minner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...