Gå til innhold

Engangsstønad....

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,jeg er en jente på 24år,med termin 10.april,som er i en situasjon hvor jeg har fått hjelp av sosialen til depositum til leilighet og hjelp til husleie siden 4 svangerskaps mnd.Fikk hjelp p.g.a. at jeg jobbet som Au Pair i utlandet og kom hjem når jeg var allerede 3-4mnd gravid.Da sto jeg her uten jobb og måtte bo hos min alkoholiserte mor,men det holdt jeg ikke ut lenge da hun hadde en type hos seg som mishandlet henne.Tok derfor kontakt med sosialen og etter mye om og men fikk jeg til slutt hjelp,da de er godt kjent med min mors alkoholisme fra tidligere av.

Jeg mottar også dagpenger som dekker det nødvendige livsoppholdet og litt av husleien.

Men for å komme til saken:

Da jeg fikk utbetalt engangsstønaden krevde sosialen at jeg måtte bruke halvparten av disse pengene (altså halvparten av 33.584kr) på husleie og div. Og at jeg utover det ikke hadde krav på hjelp fra dem inntil jeg har brukt av dette beløpet.At jeg kun kunne bruke den andre halvparten på barnet,noe som er ganske sårt siden det ikke rekker langt og det er MYE man trenger til ett barn.Jeg blir også enslig forsørger,så jeg får ingen hjelp på det holdet..

Er det riktig at sosialen kan kreve dette?At jeg ikke får brukt alle pengene på barnet mitt?

Hvis det er noen som vet dette så vær så snill å svar meg....!!

Vennlig hilsen anonym

Fortsetter under...

Det er nok dessverre slik det er ja..

Har hørt om flere som får sosialstønad og da får de bare bruke halve engangsstønaden på barnet.

Det er dyrt å kjøpe inn til en baby, men du skal nok klare deg greit om du kjøper mye brukt. Er mye billig og bra og finne på finn.no og lignende!

Jeg er selv alenemor og arbeidsledig. Får overgangsstønad og dobbel barnetrygd (ca 11000 i mnd) fra nav. Klarer meg greit på det når jeg er forsiktig økonomisk!

Lykke til:-)

Ja uff,jeg fikk det bekreftet igår,gikk til Helse-og sosialombudet og de sa det samme som deg...men men jeg skal nok klare meg ja...

men så lurte jeg på en ting til:

Jeg tenkte å søke overgangsstønad nå,når er det den blir utbetalt?Er det ikke før etter fødselen?

Har du forresten søkt bostøtte?Det lønner seg visstnok.Spørs jo hvor høy husleie du har da.

Takk for svaret!

Klem:-)

Jeg søkte vel om overgangsstønad en måneds tid før gutten skulle komme, det ble en del rot med papirene så jeg fikk ikke pengene før etter at han ble født. Men jeg fikk etterbetalt, tror man har rett på de pengene to mnd før fødsel hvis jeg ikke husker feil?? Er 8 mnd siden og jeg er litt glemsk..men du får kontakte trygdekontoret å høre:-)

Jeg har ikke søkt bostøtte,har ikke så veeldig høy husleie. Men mulig jeg hadde fått et par hundrelapper ekstra likevel?

Du får ha lykke til;-)

Ja,jeg har sånn ca. en mnd tid igjen jeg og så det er vel på tide å søke.Jeg snakket med en mann på trygdekontoret når jeg var der for å søke engangsstønaden,men han hadde ikke peiling på noe virket det som.Alt han sa når jeg spurte om når jeg burde begynne å søke om overgangsstønad var :

``Nei jeg har ikke så mye greie på det,men jeg regner med at du ikke kan søke før etter at barnet er født for vi vil jo forsikre oss om at barnet ikke er dødfødt.``.........

Jeg ble jo helt satt ut og visste ikke hva jeg skulle si,det er jo ikke akkurat det man sier til en som venter barn...!!!!

Men så har jeg forhørt meg litt rundt og de jeg har snakket med mener at man burde søke i god tid og at man kan få utbetalt overgangsstønad opptil 2mnd før fødselen.Har også prøvd å søke litt på nettstedet til NAV for å finne ut av lover å regler,men det er ikke alltid så enkelt som man skulle ønske at det var.

Men vet du om det er slik at uansett når man søker og for søknaden igjenom,så får man for 2mnd før fødselen?Altså etterbetalt?

Takk igjen for svaret og jeg ville bare si at du burde søke bostøtte uansett om det bare vil utgjøre ett par hundre kroner.Man trenger all hjelpen man kan få.

Så lykke til til deg og :-)

Skjønner ikke hvor sykt frekke folk kan tillate seg å være... Man sier ikke sånt! Jeg håper du kan få snakke med noen andre, og som har litt mer peiling.

Jeg tror nok du får etterbetalt et par måneder ja, uansett når du søker for det fikk jeg. Men det lønner seg sikkert å søke snart siden du bare har en måned igjen, så får du pengene raskere:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...