Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig aspartam/kunstige søtningsmidler??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres meninger/tanker om dette? Og hva gir dere helst; saft med sukker eller saft med kunstige søtningsmidler?

Noen som VET noe om hvor farlig det egentlig er??

Fortsetter under...

Skrevet

Aspartam ble oppfunnet i 1965. Forskning viste at søtstoffet var ekstremt kreftfremkallende, og at det deannet hull i hjernen på rotter.

Mange mener at en korrupsjonsskandale fikk legalisert aspartam i 1983. Nyere studier, for det meste foretatt av produsentene selv, viser at aspartam er helt ufarlig i anbefalte doser, mattilsynet er av samme oppfatning som produsentene.

Mange reagerer allikevel sterkt på aspartam, og en av bestanddelene i stoffet er metanol. Migrene utløses ofte av aspartam.

Sukralose har mange likhetstrekk med aspartam, bla en tvilsom vei til godkjenning. Sukralose inneholder bla klor. Splenda inneholder 99% sukker (kamuflert som dextrose/glukose og maltodextrin)

og 1 % Sukralose.

Men man velger jo selv hvem man vil stole på og hvilke undersøkelser man vil legge til grunn for sine avgjørelser.

Jeg velger sukker som eneste søtstoff til mine barn, men i moderate mengder.

Skrevet

Det frarådes på det sterkeste å gi aspartam til barn under 3 år. Gravide skal heller ikke ha det.

Skrevet

Takk for svar!!

Men sukker er jo ikke akkurat så bra heller - bruker du fruktsukker feks?? Ikke i saft da, men på havregrøt feks? Barnehagen min hadde servert havregrøt uten sukker - men med eple, kanel og rosiner på, ungen storkoste seg!

Visste alt for lite om asparstam ser jeg..Men er jo så glad i pepsi maxen min;-(

Skrevet

Eneste kunstige søtningen vi "stoler" på her i huset er bjørkesukker.

Oldemor til vesla har diabetes og dette er "sukkeret" som anbefales for henne.

Men som søtning velger vi sukker om noe... I saft velger vi konsekvent saft uten TILSATT sukker, og da ikke med kunstig søtning heller... Som feks blåbærsaften til Lerum (men den koste 50 spenn og er IKKE drøy i bruk asså)

Skrevet

Visste hvist ikke nok om kunstige søtningstoff jeg heller....Her i huset drikker vi mye vann. Men hvis vi skal kose oss med litt saft velger vi Nora sin med redusert sukker og ikke kunstig søtning. Nora sitt syltetøy der de bruker eple som søtning er også godt:)

Annonse

Skrevet

Hittil har vi ikke servert ungene grøt med sukker på. De spiser den jo allikevel uten, eller med bær og frukt.

Gir heller saft med sukker enn kunstig søtning, men aller helst gir vi vann eller 100% juice. Har heldigvis aldri vært noen fan av lightprodukter, søte bakevarer (har også et barn med hveteallergi) eller søtt pålegg, så det er det lite av her i huset.

Aspartam og Nutra Sweet er forresten det samme.

Bruker i det store og hele veldig lite sukker/sukkertyper. Bruker honning i teen, fruktsukker en sjelden gang i dressinger ol, og vanlig hvitt sukker på risengrynsgrøten hver jul. En god del mat inneholder sikkert søtstoff uten at vi tenker over det, men prøver å huske på å lese innholdsfortegnelsen på det jeg kjøper, spesielt mat og drikke til barna.

Skrevet

Etter å ha les dette så forstår jeg at både jeg og barna mine er døden nær....huff

Jeg drikker masse light brus og barna får smake det de også. Synn....det var det livet.

Skrevet

He he he, til anonym her, de fleste synder vel på noen områder, hvordan ville livet sett ut ellers:-)

Men jeg er mye strengere med ungene enn meg selv....Men

de har smakt brus , både med og uten sukker ja...

Men juice blandet med vann til maten er det vanlige her, og vann som tørste drikk...Så koser mamman seg med litt aspartan etter leggetid, he he

:-)

Skrevet

Hei du anonym!

Ja, du dør forhåpentligvis ganske snart!

Dette var ikke noe forsøk på å fremstå som skinnhellig anti-søtningsmiddelfanatiker eller såkalt besservisser på noe måte.

Jeg driter rimelig langt i hva andre folk putter i seg selv og ungene sine, men siden susanne-75 her spurte, så må det være lov til å gjøre et hederlig forsøk på å svare, da dette tilfeldigvis er et emne som opptar meg. Og tilfeldigvis er ikke hverken søtstoffer eller sukker en stor del av vår families kosthold, derfor har vi ingen problemer med å holde oss unna akkurat det, slik som vi ønsker.

Derimot har vi mer enn nok av andre greier som vi sliter med til daglig, hvis det hjelper litt på fremstillingen, men det var ikke dèt det var spørsmål om her!

Skrevet

Loiz: "Ja, du dør forhåpentligvis ganske snart!"

Pass deg du, for sånne overstygge kommentarer. Er du egentlig oppmerksom på hva du egentlig sa? Jeg håper du bare ordla deg feil.

Skrevet

Loiz

Takk for at du ønsker meg død. Og kanskje du ikke bør ta deg selv så høytidlig, det var nemlig ikke skrevet for å rakke ned på deg. Jeg ble bare litt overrasket over hvor "farlig" søtningsstoff er.

Kanskje du ikke bør være så navlebeskuende og tro at alt og alle kommentarer gjelder deg.

Skrevet

Beklager at jeg ordla meg dårlig her, ønsker deg selvsagt ikke død! Det var ment som svar på "spøken" din om at du var døden nær.

Selvhøytidelig my ass, men teit at jeg i det hele tatt forsøkte å forsvare hvorfor jeg svarte på spørsmålet. Blitt paranoid av all drittslenginga her i det siste! Bare å beklage!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...