Gå til innhold

Ang vekstestimering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på sykehuset på kontroll i går pga forkortet livmorhals, var da i uke 31+2. Da foretok de en vekstestimering og det viste seg at gutten vår er 10% mindre enn gjennomsnittet. Forrige uke var han 16% under gjennomsnittet. Hva menes med det? Er dette noe å engste seg over? Håper noen kan svare meg på dette!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg har forstått det så vil det at ungen er 16 % under gjennomsnitt si at dersom han blir født til termin så vil han veie 2940g istedet for 3500g (tror gjennomsnittet er ca 3500g)

Nå er ungen 10 % under gjennomsnitt og det vil si en vekt på 3250g ved fødsel til termin.

Jeg har ikke peiling, bare så du er klar over det, men ved sist unge fikk jeg beskjed om at jeg kunne vente meg en stor baby pga stort sf mål. Jeg fikk en liten. Har inntrykk av at babyene kan vokse i rykk og napp inni magen og at din kanskje har ligget litt på latsiden frem til nå, men har bestemt seg for å ta igjen det tapte!

Du får nok beskjed om det er noe å engste seg over...Men et avvik fra gjennomsnittet kan også bety feil termin. Kanskje du ikke er kommet så langt som terminen sier!

Er du engstelig så kan du jo alltids ta kontakt med legen/ jordmora di!

Lykke til uansett!

Skrevet

Det betyr at gutten er under gjennomsnittet stor... -Men det trenger ikke bety så mye, vi vokser jo så forskjellig.. Snuppa vår hadde - 22% vekstavvik, men når hun kom ut så var hun på + siden... Og hvis de ser såpass stor økning bare på en uke trenger du ikke bekymre deg tror jeg. ;)

Skrevet

Jeg var inn for mulig sv. forgiftning og fikk samme beskjeden.

De sa i tillegg at så lenge han var proporsjonal og ikke

virket tynn, så var det ingen ting å bekymre seg over, men for

sikkerhets skyld ønsket de å ta en vekstestimering med jevne

mellomrom for å være sikker på at han vokser som han skal. Så

nå er jeg inne ca. hver 14 dag og sier 'hei på deg' og ser at alt står bra til.

Regner med at vi får en frisk gutt ca 3000 g.

Så, mest sansynlig er det ikke noe å bekymre deg over.

Skrevet

Husk at "under gjennomsnittet" ikke nødvendigvis betyr "under normalen"! Det går sikkert fint!

Skrevet

Tusen takk for svar!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...